Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Endelig fått tatt noen bilder av min sykkel som jeg lovet for en måned eller to siden... (Bilder som vedlegg) Sykkelen er en Jamis Sport Ventura 2006, rammestørrelse 61cm. Jeg er selv 195cm og 72kg. Fikk ikke med full utstyrsliste og finner ikke på internett men det jeg vet sånn ca dette: Jamis ramme i lett alu Jamis karbongaffel foran Fullt Shimano Sora komponentgruppe Shimano 105 pedaler Easton styre, sete & setepinne i alu AKX R1.0 hjul (?) Noname flaskeholdere til 50kr stk Vet utstyret ikke er "starte of the art", men så lenge alt triller perfekt og gir/brems oppfører seg nogenlunde normalt synes jeg det funker fett. Selve sykkelen kom på kun 5998,-, satt ned fra orginalpris 7998,-. Jeg er førstegangskjøper av racer og helt fersk. Er veldig usikker på innstillinger og slikt. Jeg trenger hjelp, men har i alle fall gjort dette: - Strammet litt inn på hjulfestet (standard var litt svai i hjulet) - Fikset bremseklosser så de holder seg unna hjulet når de ikke er i bruk - Strammet og justert gir så de fungerer optimalt uten ulyder uansett gir - Justert styrken i klipsene på pedalene så jeg får av skoa sånn passe - Helt styret bittelitt fremover, ble mye diggere. (~5grader) - Justert trykket i dekkene til 100PSI - Justert setehøyde, vinkel og hvor langt fra styret det er - Satt på 2stk flaskeholdere - Satt på enkel sykkelcomputer med basic funksjoner (fart,klokke,avgspeed,maxspeed osv) Hva mer burde jeg gjøre for å få en optimal treningsopplevelse med tanke på justeringer og innkjøp? Hva burde jeg gjøre for å oppgradere sykkelen hvis noe trengs? Noen som har noen lure kommentarer/tips om eller til sykkelen eller meg? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Har du brukt avstandsskvier mellom headtube og stem? Isåfall ville jeg satt de på toppen istedet. Krever selvfølgelig mer trening av sittestilling da, ellers får du vondt i ryggen etter noen timers sykligng. Endret 1. juli 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Har du brukt avstandsskvier mellom headtube og stem? Isåfall ville jeg satt de på toppen istedet. Krever selvfølgelig mer trening av sittestilling da, ellers får du vondt i ryggen etter noen timers sykligng. 6419653[/snapback] Ja, de kom sånn standard. Antar det er de 3 2cm høye pinnene som gjør at styret kommer lenger opp i lufta? Hvilken fordel gir det å flytte de under den saken? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Du får styret lengre ned, dvs. en "brattere" sittestilling og bedre arbeidsøkonomi. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) STEM Easton EA30 Road (±6°), 90mm (48 – 54), 105mm (56), 120mm (58 - 61). Da er den vel på 120mm akkurat nå da. Anbefaler du å senke styret til 105mm eller 90mm? Edit: Prøver 105mm på trening i morgen tidlig, takk for tipset. Endret 1. juli 2006 av @daniel89j Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Se på bildet her, det er disse jeg snakker om (som jeg tror du skjønte) og de har ikke noe med stemet å gjøre. I posten over snakker du om å sette på et kortere stem, dvs. bytte det ut. - Det er ikke nødvendig om ikke effektiv overrørslengde er for lang. Det jeg mente derimot (som jeg og tror du skjønte) var å flytte disse på toppen, slik at styret ble lavere. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Jepp, gjorde det for 5 min siden. Flyttet bare 1 av 3 i første omgang for å se/kjenne forskjellen i morgen. Trodde først stemet bare var opp til avstandsskivene og trodde ikke de gikk rett gjennom, så man bare kunne fjerne hele skiva og få alt lavere. Innså litt senere at det hadde blitt litt rart, måtte vært noen kraftige skiver i så fall... Takk for hjelpen! Edit: Kan noen enkelt forklare forskjellen på butted/double-butted/triple-butted gaffel og hva en kompaktkrank vs dobbel/trippel krank? (Eller link til hvor det står forklart) Endret 1. juli 2006 av @daniel89j Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Skjønner ikke helt hva du mener stemet er Laget en enkel tegning av en ramme og en gaffel. Blått: Stem Rødt: Headtube Gult: Styrerør (på gaffel) Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Haha, dreit meg ut, skrevet stem hvert sted jeg mente styrerøret. Trøtt og ukonsentrert, sorry. Takk for forklaring though. Endret 1. juli 2006 av @daniel89j Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Tror det med krank er så enkelt som at trippel så har du 3 drev, dobbel så er det 2, og kompaktkrank er en med 2 drev, men mindre klinger (lettere gir). Butting er noe som brukes for å gjøre rør lettere/stivere på de plassene det trengs/går an (du kan f.eks. sjekke ramma mi litt lengre oppe (HR Helium), den knakk akkurat der rørene blir tynnere.) Lenke til kommentar
magio Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Temporammen til hushovd koster 35000kr. 595 som de har fått nå er ikke i butikkene enda som jeg har sett. Lenke til kommentar
Lars! Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Ja, så absolutt, men eg ville venta til hausten. Då kan du få dobbelt så dyre syklar til same pris. Eg trudde ein fekk fire gonger så dyre sykler for same pris eg... Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Dette er livet, sykle hele morgenen i perfekt tempratur, så komme hjem, da en dusj og spise litt, så se tour de france resten av dagen. Får ikke dårlig samvittighet for å sitte inne stort sett hele dagen, tror jammen jeg ble skikkelig brun og. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg antar at når denne tråden omformer sykkel, så omformer den vel ett/en-hjulsykler også? Har lyst å skaffe meg en enhjulsykkel, men jeg vet ikke hvor de selger det her i Bergen. Noen som vet hvor man kan få tak i dette i Bergen, og er det noen som har prøvd en slik sykkel en gang? Har hørt at det skal være middels vanskelig å lære seg. -Tissedam Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Tror de fleste klarer å skaffe, men du må nok vente en uke eller to. Selv fikk jeg Sport Extreme her i Trondheim til å skaffe en Men er du heldig så finner du en butikk som tilfeldigvis har en stående (en gang jeg var innom Sportshuset (Melhus) hadde de en der). Hvis du har en platting/terrasse å kjøre på så bruker du ikke lang tid på å lære! Endret 4. juli 2006 av ManagHead Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Tror de fleste klarer å skaffe, men du må nok vente en uke eller to. Selv fikk jeg Sport Extreme her i Trondheim til å skaffe en Men er du heldig så finner du en butikk som tilfeldigvis har en stående (en gang jeg var innom Sportshuset (Melhus) hadde de en der). Hvis du har en platting/terrasse å kjøre på så bruker du ikke lang tid på å lære! 6433709[/snapback] Finnes det noen klipp jeg kan se på, og hvordan lærer jeg å sykle på den? Hvor lang tid vil det ta for meg å lære å sykle ordentlig? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Du gjør mye på noen uker! Det er bare å sette seg på sykkelen og kjøre fram og tilbake samtidig som noe/noen støtter deg opp, så kommer balansen etterhvert. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Du gjør mye på noen uker! Det er bare å sette seg på sykkelen og kjøre fram og tilbake samtidig som noe/noen støtter deg opp, så kommer balansen etterhvert. 6433754[/snapback] Finnes det video-klipp som forklarer hvordan det skal gjøres? Mener å ha sett en fyr som forklarte og viste hvordn man gjorde det. Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Hei Pungterte for noen dager siden, og i dag var eg nede på Sykkelsenteret og kjøpte nytt dekk og slange. Dekket mitt er 26x2.10, men de hadde visst ikkje det inne. Så eg fikk 26x1.95 i stedet. Nå, eg har ikkje all verdens peiling, så eg tenkte de på sykkelsenteret vet hva de gjør, så mitt spørsmål da - burde de ha funnet et make dekk til det eg hadde fra før, eller i hvert fall samme størrelse, eller er det hipp som happ hvilke størrelse man bruker på de 2 hjulene, så lenge de er relativt like store? Størrelsene er som følgende nå; Bak: 26x1.95 og Forran: 26x2.10 Det er en terreng (freeride) sykkel av merket Scott YZ3. Endret 4. juli 2006 av Jarek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå