darkness| Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Minstemor har arvet en sykkel hvor den ene pedalen mangler. Må derfor få byttet den ut. Nå har det seg sånn at vi har en helt lik sykkel bare i sort, og jeg tenkte derfor at det skulle gå greit å flytte pedalen over fra den. Spørsmålet er hvilket verktøy trenger jeg? Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Hvis du mener pedalarm, lønner det seg med en momentnøkkel for å ikke stramme den til igjen for hardt, da det kan ødelegge kranken Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 Ja, pedalarmen må skiftes fordi den er bøyd. Har du noe formening om hva det ville ha kostet å byttet en slik en i butikk (ny pedalarm og jobben med å skifte)? Ser ikke for meg at jeg kommer til å ha så voldsomt stor bruk for en momentnøkkel til andre ting enn dette.. Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 22. juni 2015 Del Skrevet 22. juni 2015 En sykkelbutikk vil nok ikke ta så alt for mye for en så liten reperasjon, men du kan høre med en av dem. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 ..er ikke det ikke bare å smelle på ei pipe av riktig størrelse og skru den av..? Ser jo ut som det er venstre krankarm og det er vell det letteste å bytte på en sykkel? Jeg mener, bremseklossene er jo verre liksom. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Har ikke verktøy og er helt amøbe på å skru noe annet enn skruer som skrus med drill Kvinnfolk vøtt. Vi er ikke brukendes til annet enn å stå på kjøkkenet Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 (endret) Jeg er temmelig sikker på at du trenger en krankavdrager for å løsne den. Krankarmer som ikke er selvekstraherende må trekkes av akslingen. Dette krever verktøy, du må derfor regne med at selv etter du har skrudd ut den bolten du viser så sitter armene fortsatt fast. http://www.parktool.com/blog/repair-help/crank-installation-and-removal-square-spindle-type Endret 23. juni 2015 av sverreb Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Men i alle dager. Hvorfor skal det være så vanskelig å skifte en pedalarm? Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Det ligger et kranklager inni der og man trenger spesialverktøy for å få armen løs fra kranken Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Minstemor har arvet en sykkel hvor den ene pedalen mangler. Må derfor få byttet den ut. Nå har det seg sånn at vi har en helt lik sykkel bare i sort, og jeg tenkte derfor at det skulle gå greit å flytte pedalen over fra den. Spørsmålet er hvilket verktøy trenger jeg? Denne er det vel du skal ha og bruke... http://www.biltema.no/no/Fritid/Sykler/Verktoy/Pedalarmavdrager-2000023875/ Lenke til kommentar
master air Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Det burde ikke koste mye mer enn 2-300 kroner for ny pedalarm og jobben på en sykkelbutikk. Har du allerede en pedalarm som kan brukes, blir det selvfølgelig billigere. Vil tippe 50-100 kroner for jobben. Eller så kan du kjøpe verktøyet sundan linket til, men sjansen er vel relativt stor for at verktøyet blir liggende og støve ned etter at den er brukt. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 23. juni 2015 Del Skrevet 23. juni 2015 Kjenner en som har utstyr, så eksen skal dra dit og få fikset det. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Noen som vet hvilket kranklager jeg trenger til min Scott Foil 20 2013-mod? Kanskje det står på når jeg tar av kranken? Jeg tror det er BB91 eller noe. Pressfit. Hvordan tar man ut disse? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Noen som vet hvilket kranklager jeg trenger til min Scott Foil 20 2013-mod? Kanskje det står på når jeg tar av kranken? Jeg tror det er BB91 eller noe. Pressfit. Hvordan tar man ut disse? iht: http://road-bikes.gearsuite.com/l/1477/2013-Scott-FOIL-20 Orginalt ser det ut til å være shimano SM-BB9141 (Pressfit lager) 'riktig' verktøy er vel dette: http://www.parktool.com/product/pressfit-bottom-bracket-bearing-tool-set-bbt-90-3 Men det lar seg gjerne gjøre å få de ut med en hammer og skrutrekker, og å få i de nye med en hammer og en treblokk. Litt mer sjangse for å skade ting dog. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 29. juni 2015 Del Skrevet 29. juni 2015 Hm. Thanks. Liker at verktøyet er dyrere enn lageret.. Har investert i mye Park Tools i det siste så får vell bar ta med denne også! Lenke til kommentar
johanf Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Har det blitt diskutert 29" kontra 27.5" hjul her? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Har det blitt diskutert 29" kontra 27.5" hjul her? Blir ikke det som å diskutere midtøstenkonflikten? Lenke til kommentar
johanf Skrevet 30. juni 2015 Del Skrevet 30. juni 2015 Det kan så være, men jeg er nysgjerrig på hva som menes om de forskjellige størrelsene. Jeg sikter mot 27.5, mest fordi jeg ikke skal bruke en eventuell sykkel til og fra jobb, og heller litt i byen og på koseturer på grusveier og gode stier. Kanskje litt på bakhjulet og lignende. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 1. juli 2015 Del Skrevet 1. juli 2015 (endret) Gran Fondo 7 130km unnagjort med 133km Endret 1. juli 2015 av Joachim Vadseth 2 Lenke til kommentar
dTd Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Har et spørsmål jeg lurer på, jeg har en følgende hybrid sykkel, så har det seg sånn at jeg vurderer å sykle rallarvegen mot slutten av sommeren, og tenker da at jeg kanskje bare setter på litt grovere dekk på denne og kjøper meg en landeveissykkel etter sesongen når det er tilbud, så får jeg da en "MTB" og en landeveissykkel. Men mitt spørsmål er om det er mulig å gjøre noe slikt? Er det noen ulemper? Burde jeg heller prøve å selge sykkelen og kjøpe meg en MTB og en landeveissykkel? Evt er rallarvegen gjennomførbar med den sykkelen? Jeg har selv sykla på litt litt grovere grus og føler ikke at jeg har veldig god kontroll med de spinkle dekkene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå