Hotel Papa Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Ser bra ut det der. Kan jeg spørre hvorfor du har valgt XTR bremser? Personlig ville jeg valgt XT (som jeg kjører på), da det erfaringsmessig er mindre problemer med de over tid. Kompis jobbet på sportsbutikk og fikk dem til innkjøpspris, ellers hadde det nok blitt XT ja. Hatt dem i 4år nå, veldig fornøyd og aldri hatt problemer med dem. Kjører SLX på den andre syklen min, funker fint det også. Endret 22. april 2015 av Hotel Papa Lenke til kommentar
master air Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Er jo forståelig, selv om jeg fortsatt ville valgt XT om du kunne fått de også til innkjøpspris. Men så lenge du er fornøyd er jo det det viktigste, og med jevnlig vedlikehold så holder de lenge. En ting skal Shimano ha, de er tradisjonelt mye flinkere til å ha XTR reservedeler etter at en serie ikke lages lenger enn med de andre gruppene. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hadde en litt artig diskusjon på tur i dag, bruker folk momenttrekkere, eller ikke? De fleste(?) sykkeldeler er merket med hvor mange Newton delen skal skrues fast med. Følger folk disse veiledningene, eller skrur dere ting sånn passe fast? Jeg kjøpte meg en slik for noen uker siden, og selv om feilmarginen er så høy som 10% så tenker jeg at det er bedre enn ingenting: http://www.ebay.com/itm/291329654299 Hva gjør du? Tar du det på feelingen, eller måler du korrekt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hadde en litt artig diskusjon på tur i dag, bruker folk momenttrekkere, eller ikke? De fleste(?) sykkeldeler er merket med hvor mange Newton delen skal skrues fast med. Følger folk disse veiledningene, eller skrur dere ting sånn passe fast? Jeg kjøpte meg en slik for noen uker siden, og selv om feilmarginen er så høy som 10% så tenker jeg at det er bedre enn ingenting: http://www.ebay.com/itm/291329654299 Hva gjør du? Tar du det på feelingen, eller måler du korrekt? Om du kjøper en karbonsykkel til noen og 20 tusen, så blir du å føle deg bra idiot, om du skrur f.eks. setepinneklemmen for hardt til og knuser rammen. Selv har jeg en momentnøkkel som er sertifisert og godkjent. Den kostet 600 kroner og om jeg nå skrur for hardt til, så har bare meg selv å takke. Samtidig er kopper eller aluminiums pasta verdt å ha på de skruene. Ikke nå når du skal ha de fast, men den dagen du skal løsne de er det veldig verdsatt. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Jeg bruker elektroniske momentnøkler fra topeak. Karbondeler er så sin sak, men der jeg er virkelig paranoid er stem. Alugjenger er lette å strippe, samtidig er stemmet no du IKKE vil skal løsne. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Vel, da kan vi vel bare konkludere med at det er mange idioter der ute. Satt i en gruppe på 10-12 stykk i stad, og ca halvparten av dem skrudde til for hånd. Selv har jeg alltid brukt momentnøkler, men tenkte å teste den jeg linket til, da den ser liten og nett ut, noe som kan være særs praktisk når man er ute å reiser. Sverreb har jo også ett veldig godt poeng, alugjenger ryker særs fort om de ikke behandles riktig. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hah, rette tidspunkt for meg å spørre om; hvordan kan jeg løsne en M5 umbrako fra stemmet som jeg tydeligvis har slitt ut sporet i? Tenkte om kanskje titan-bolter er litt sterkere enn alubolter? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hah, rette tidspunkt for meg å spørre om; hvordan kan jeg løsne en M5 umbrako fra stemmet som jeg tydeligvis har slitt ut sporet i? Tenkte om kanskje titan-bolter er litt sterkere enn alubolter? Er den helt avrundet? File spor for flatskrujern med dremel kan funke ellers så har du grisepikk. Sterkere bolter har neppe så mye hensikt når det er godset i stemmet som begrenser. Riktig moment er løsningen. Har du ikke momentnøkkel kan du huske at en kgs vekt på enden av en 1m arm gir 10 NM moment ev. 1kg på en 10cm arm gir 1NM. Med det som referanse kan du komme rimelig nær uten momentnøkkel. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 Er nok heller det at jeg ikke har hatt bits'n godt nok inni skruen. Har en Topeak mini-skralle så ikke så mye Nm som kommer ut av den - og momentnøkkel fra Topeak er på ønskelista! Gamlekar'n har en men den er så jævla diger! Hadde ikke brydd meg så hardt om at skruen er føkka, men fikk ikke presset styrelageret helt i hop igjen etter oppsmurning så gaffelen har litt play! Lenke til kommentar
knipsolini Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 For en stund siden fant jeg en Polar-pulsklokke i blokkas sykkelbod. Jeg hengte opp lapp rundt omkring, men fikk aldri noen henvendelse. Kan jeg koble den til PCen og finne mer eierinformasjon? Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Er det noen som kjøper brukte sykkelsko..? Eller er det bare å glemme? Lenke til kommentar
KKake Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Tja, hadde de vært en runde i vaskemaskinen (og sett fine ut etterpå) hadde jeg kjøpt brukte sykkelsko i alle fall. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 De er ikke akkurat oppbrukte. Kjøpte de i juni i fjor. Kjøpte de egentlig et nummer for små (42,5 i steden for 43). Kanskje jeg skal prøve å legge de ut på Finn. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 29. april 2015 Del Skrevet 29. april 2015 Du kan også prøve inne på terrengsykkel.no sitt forum. Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Har funnet ut at tubeless-bakhjulet på den splitter nye sykkelen min lekker gjennom hullene til eikene... Dette er vel ikke normalt? Hvordan kan det fikses? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 For en stund siden fant jeg en Polar-pulsklokke i blokkas sykkelbod. Jeg hengte opp lapp rundt omkring, men fikk aldri noen henvendelse. Kan jeg koble den til PCen og finne mer eierinformasjon? Nei. For å koble den til må man ha brukernavnet på polar for å i det hele tatt klare å connecte mener eg å huske. Hadde man hatt dette ville man kunnet funne ut hvem det er hvis han har laget seg en profil. Men kjekt med en klokke vel? Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Har funnet ut at tubeless-bakhjulet på den splitter nye sykkelen min lekker gjennom hullene til eikene... Dette er vel ikke normalt? Hvordan kan det fikses? Prøv å kjør på en ny ladning med latex-greier? Tenkte først det var vann du tenkte på som lekker inn i felgen - heldigvis leste jeg en gang til og fikk med meg "tubeless" xD Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Har funnet ut at tubeless-bakhjulet på den splitter nye sykkelen min lekker gjennom hullene til eikene... Dette er vel ikke normalt? Hvordan kan det fikses? Skal det ikke være felgbånd på slike dekk også? Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 felger* Men jo, med mindre det er en UST felg. Lenke til kommentar
AntonSte Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Takk for hjelpen. Var hos sykkelbutikken jeg kjøpte sykkelen i og fikk vite at hjulene trengte tid til å "gå seg til". :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå