Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et par spørsmål om vedlikehold av min nye landeveissykkel. Hva bør brukes til å rengjøre kjedet og tannhjul? Noen sier at man bør bruke diesel, andre sier at man absolutt ikke bør bruke det. Samme har jeg lest/hørt om avfettingsmiddel. Noen mener at man bare bruke vann og zalo, som på resten av sykkelen. Hva vil folk her anbefale?

 

Og når det gjelder å olje kjedet, går det greit med vanlig sykkelolje, eller bør jeg bruke en sånn tørr sykkelolje?

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Jeg har brukt tre forskjellige Muc-Off avfettningsmidler på mitt Ultegra-sett. Skyll vekk det verste med vann, på med avfettning, la det virke i noen minutter, bruk en børste for å få bort dritt mellom tannhjulene, skyll godt av, på igjen med avfettning på kjedet, kjederenser med kun varmt vann i (zalo til tider) i 20 sek noen ganger, skyll godt. La drivverket blir helt tørt før du har på olje. Jeg kjører Muc-Off's C3 Ceramic (dry for når det er tørt og Wet når det er vått, selvsagt). Dette gjør jeg gjerne en gang i uken. Blankt og fint kjede, ingen lyder.

Lenke til kommentar

Lite rett og galt man kan gjøre. Du kan stort sett gjøre som på en "vanlig" sykkel. Det eneste er at når man har lagt ned mer penger på sykkelen er det greit å gjøre det regelmessig. Ikke bare én gang i sesongen.

 

Jeg pleier å skylle med vann for å få bort det verste. Så bruke en rengjører på boks laget for sykkel som jeg sprayer overalt. Lar den virke litt, skyller av med vann. Lar tørke, tar på sykkelolje. Tørker av overflødig olje. Går kjempekjapt, så istedenfor en mer komplisert regle gidder jeg faktisk gjøre det regelmessig.

Lenke til kommentar

Har lyst på landeveissykkel for trening siden jeg hater jogging og liker å sykle, men jeg kvir meg for å bruke mye penger selvom jeg vet at prisforskjellene ofte er godt rettferdiggjort. Den ene jeg ser på er Merida Ride 90 på XXL til 3000kr (nedsatt 999) og den andre er White RR Pro 14 til 7000 (nedsatt 3000!). Ride 90 er svært billig, men jeg vet også at RR Pro er mye bedre (Ultegra gir og mye lettere). Urgh, det er jo verdt det om man planlegger å ha sykkelen en stund og forhåpentligvis bruke den til trening flere ganger i uken

Lenke til kommentar

Kjøp den dyreste. Den du har råd til.

 

I fjord da jeg begynte å sykle, tok jeg min førsrte tur i mai 2013 på min 10 år gamle Merida fulldempede svintunge beist. Så kjøpte jeg meg en Xeed ECO Sport 3 til 4000,-. Syklet snart 2000km på den frem til september da jeg klinte til med nesten ti ganger summen og kjøpte meg en Scott Foil 20 med Ultegra 6700 som jeg nå har hatt 6000km på.

 

Har aldri vært noe treningsmenneske eller brukt ei krone på treningsutstyr tidligere, helt til i fjor. Nå har jeg sikkert brukt for 100 000,- i utstyr xD and 20kg lighter and loving it!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan er egentlig ståa når det kommer til å legge seg på hjulet til fremmede? Det er jo vanskelig å si om vedkommende vil sykle i fred, eller om han vil ha en kamerat som kan veksle på å dra.

Du må si fra og høre om det er greit. Ikke alle er komfortable med å ha en annen syklist rett bak seg, og å sykle rett bak noen som ikke vet at du er der eller ikke vet hvordan man må opptre i rulle er farlig for begge.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte i går et slik CO2-system, men etter en tur sterkt preget av punkteringer har jeg nå brukt opp CO2-patronene. Jeg syklet da innom nærmeste sportsbutikk for å få tak i flere, de hadde ikke Zefal sine, men SKS-patronene passet.

 

Betyr dette at det er en universal størrelse, og jeg kan kjøpe "nonamepatroner" billig på ebay til en brøkdel av prisen? Vil alle patroner på 16 g gi meg samme trykk i dekket?

Lenke til kommentar

Det er to standarder på patroner brukt til pumper. Den ene er med gjenger, den andre er uten. SKS f.eks. har noen pumper som bruker patroner med gjenger, mens noen andre patroner uten gjenger.

 

Jeg er dog usikker på om du kan bruke hva som helst fra ebay, da det brukes 16g patroner også til bl.a. hjemmebrygging av øl. Om de har andre dimensjoner vet jeg ikke.

Alle 16 g patroner skal i utgangspunktet gi samme trykk i dekket. Kjører du downhill og/eller med 29" bør du vurdere 25 g patroner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvordan er egentlig ståa når det kommer til å legge seg på hjulet til fremmede? Det er jo vanskelig å si om vedkommende vil sykle i fred, eller om han vil ha en kamerat som kan veksle på å dra.

 

Samme som samleie. Helt ok hvis det gis samtykke.

Lenke til kommentar

Det er to standarder på patroner brukt til pumper. Den ene er med gjenger, den andre er uten. SKS f.eks. har noen pumper som bruker patroner med gjenger, mens noen andre patroner uten gjenger.

 

Jeg er dog usikker på om du kan bruke hva som helst fra ebay, da det brukes 16g patroner også til bl.a. hjemmebrygging av øl. Om de har andre dimensjoner vet jeg ikke.

Alle 16 g patroner skal i utgangspunktet gi samme trykk i dekket. Kjører du downhill og/eller med 29" bør du vurdere 25 g patroner.

Takker for svar.

 

Det er snakk om landevei, fikk helt fint trykk i mine 25-622 med en 16 g patron.

 

Patronene jeg trenger er med gjenger, og ser mistenkelig lik ut som mye av det jeg finner på ebay (men jeg finner ikke lenger de grisebillige jeg så i morges... :cry: )

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hihi, da skal jeg prøve å være varsom. Hva pleier dere å gjøre når noen legger seg bak uten å spørre? Sier i fra, prøver å dra i fra, bremse opp?

Sykler saktere, så følge etter noen meter når han passerer....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...