Joachim Vadseth Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Hva synes du om sålene? Lest mye dårlig om de i forhold til tykkelse og varmeeffekten. Vell, de suger De er for tykke og alt for flate. Greit nok de gir varme og fungerer fint når jeg sykler 10km til jobb, men til vanlig trening så duger de ikke. Sovner bort i føttene til slutt og da er det ikke vits. Ene sølen min har forøvrig sluttet å fungere så har sendt de inn. Regner med det finnes en bedre løsning enn de jeg har. Vil tro de med eksterne batterier er tynnere, spørs hvor mye vann de tåler + at de er jo ganske så teit å ha et batteri hengene ut et sted. Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Har planer om å sykle fra Grimstad til Stavanger og tilbake (28 mil hver vei med bil), med noen dagers mellomrom, en gang i sommer/høst sammen med en kamerat. Hvordan kan jeg finne ut når jeg er i form til slikt? Har null erfaring med sykling over 10mil, så aner ikke hvordan jeg estimerer snittfart i forhold til hva jeg sykler på kortere distanser. Vil jo helst få gjennomført det på en dag. Hvor mange km pr. dag sykler du nå ? Sykler du med racer ? Fullt mulig å sykle 280 km på en dag , hvis du har grunnlaget for det. Sykler du med racer , er i brukbar form , så kan du klare å distansen på 10-12 timer ( forutsatt at det da ikke er altfor kupert ) Lenke til kommentar
Nevvis Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 Har ikke starta utesesongen enda, bare blitt en del spinning i vinter. Før kulda kom var det stort sett 3-4mil når jeg sykla alene, men 7-8 gikk fint når jeg hadde selskap. Er mer at jeg kjeder meg enn at jeg blir trett når jeg sykler alene. Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. mars 2014 Del Skrevet 20. mars 2014 (endret) Ok , for å snakke om meg selv så har jeg hatt et gjennomsnitt på 35-40 km pr. dag nå i vinter med MTB. Jeg økte det til ca 50 km pr. dag for ca 2 uker siden. Hadde faktisk en del treningsverk i beina den første uken jeg syklet 5 mil , men nå kjenner jeg ingenting. Kommer til å øke til ca 70 km pr. dag i løpet av April måned. I Mai vil jeg øke det til 90-100 km pr.dag. Slik oppkjøring har jeg stort sett hvert eneste år. Husker for noen år tilbake hvor jeg knapt syklet om vinteren. Startet opp steinhardt om våren med ca 50 km , deretter økte jeg med ca 10 km hver uke. Hadde helt forferdelig treningsverk i beina , ryggen og nakken i over 1 måned. Slik oppkjøring kommer jeg nok aldri til å gjøre igjen. Jeg har syklet ca 190 km på 1 dag med MTB , og det var faktisk ganske enkelt. Da hadde jeg syklet mange uker med et snitt på bortimot 100 km pr dag. Klarer du et snitt på bortimot 100 km pr dag i ukene før turen , så bør du klare den uten problemer på en dag. _____ Tror du belage deg på å sykle i motvind fra Grimstad - Stavanger , mens tilbaketuren nok går i medvind. Endret 20. mars 2014 av johome Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 31. mars 2014 Del Skrevet 31. mars 2014 Noen som har Castelli Elemento 7x(Air) vinterjakke? Bestilte den nettopp fra Bikebuster.no til ca 1500kr, ca 1000kr i avslag. Lenke til kommentar
tobarn Skrevet 1. april 2014 Del Skrevet 1. april 2014 (endret) Er dette en grei sykkel til å bruke frem og tilbake til skolen? Stort sett asfalt, men av og til grusvei: http://www.xxl.no/sykkel/sykler/hybridsykkel/merida-crossway-striker-hybridsykkel-2014/p/1097697_1_style Hva med en av disse: http://www.chainreactioncycles.com/no/en/vitus-bikes-vee-27-city-bike-2014/rp-prod81001# http://www.chainreactioncycles.com/no/en/vitus-bikes-mach-3-city-bike-2014/rp-prod107019# Har ikke peiling på sykkel, men har forstått at jeg egentlig ikke trenger dempegaffel. Har budsjett på 6000 i tilfelle noen vet av noe bedre. Takk! Endret 1. april 2014 av tobarn Lenke til kommentar
Lt Stonez Skrevet 12. april 2014 Del Skrevet 12. april 2014 Heisan! Er det noen som vet litt om Gavia sykler her? Det er http://bikeshop.no/Sykkel/Komplette-sykler/Hybridsykkel/Gavia/Gavia-Barletta-Ultegra-Hybridsykkel-2014-Sort-Bl%C3%A5--Str-56-cm-GAVBAR56-p0000033751 lite å lese om den på nettet egentlig. Blir fristet både av vekt på sykkelen og pris. Men lurer litt på åssen girsystemet Ultegra er? Er det noen andre svakheter eller styrker jeg burde vite om her? Vurderer også Hard Rocx Cross Machine C5 SL, Cannondale Quick CX 1 og merida dual-racing. Alle sykler til ca 10k utenom Gavian til under 7k. Takker for innslag å tips. Lenke til kommentar
thenden Skrevet 22. mai 2014 Del Skrevet 22. mai 2014 Nei, ikke kjøp kjedekutteren hos Biltema. Den er nærmest et engangsverktøy og knapt nok det.Fikk problemer med kjedet på min sykkel på vei til jobben, etter bomgiring og tenkte like godt at jeg kunne svinge innom Biltema for å kjøpe kjedekutteren for å fjerne ett ledd, kjedet var jo likevel litt slakt.Kjedekutteren røyk etter å ha åpnet kjedet, dvs. den saken man skrur inn har for små gjenger, så gjengene røyk rett og slett. Så da stod jeg der på jobb med ubrukelig kjede og kjedekutter som bare virket én gang til å kutte kjedet med. :-((Ved nærmere inspeksjon så er det helt tydelig at det er brukt for myke metaller i denne også, pinnen som skyver ut splinten satt løst og var for tynn og var blitt avrundet etter bare én operasjon. Ingen grunn til å tro at det bare var min kjedekutter som var produsert så dårlig, styr unna! Vil bare komme med en liten kommentar til dette.Hva hadde skjedd hvis du hadde vært langt ute i marka/langt hjemmefra når dette skjedde ?Det hadde nok blitt en laaang tur hjem.....I mitt tilfelle hadde jeg bare satt inn en ny kjedesplint , og deretter syklet videre/hjemover.Hadde så vurdert om kjede burde byttes.I ditt tilfelle var det jo riktig , siden sykkelen girer bedre nå.Tror du bør vurdere å lære deg dette selv.Ikke noe vanskelig i det hele tatt.Alt du hadde trengt var en kjedekutter + en splint.Biltema selger kjedekutter til 44,90_____Han tok seg forresten godt betalt.350 ,- for et kjede er ikke akkurat billig , når man kan få Shimano Dura Ace (sannsynligvis det beste kjede på markedet) til litt over 200,-100,- for en jobb som tar ca 5 min er jo også brukbart... Lenke til kommentar
Nistelrooy Skrevet 28. mai 2014 Del Skrevet 28. mai 2014 Har noen erfaring med bikeshop.no? Bestilte en vare som er på lager på søndag. Fortsatt ikke sendt. Fortsatt på lager. Lenke til kommentar
chevyz28 Skrevet 29. mai 2014 Del Skrevet 29. mai 2014 Har bare gode erfaringer med de. Men hender de har mye å gjøre. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Bikeshop er bra greier. Kun god erfaring. De har vell kanskje for lite ansatte for tiden? De flytter vell også kanskje inn i nye lokaler i disse dager? Kan være årsaken til at du ikke har fått varen din enda. Som regel når jeg bestiller ting en fredags kveld eller i ei helg har jeg det tirsdag-onsdag. Bestilte meg akkurat Castelli Ultra skotrekk fra XXL.no til en kanonpris! 149,-! I butikk kostet disse 599 eller noe, på wiggle.co.uk koster de også godt over 400kr. Ble like overrasket av mine Castelli Nano skotrekk jeg kjøpte i fjord, kostet en formue ellers (300kr) men kun 99kr på XXL, dog i butikk. Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) - Endret 21. januar 2018 av bruker-343576 Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Det spørs hva du mener med 30 km/t , fart på flatene eller gjennomsnittshastighet i kupert terreng ? Jeg har klart ca 33 km/t i snitthastighet over en strekning på litt over 90 km - med en hel del relativt korte bakker , og da syklet jeg alene med MTB ( Maxxis Crossmarks 2,1 " dekk ) For min del handler det nok stort sett om rå styrke i beina. Det hjelper også på at jeg ofte sykler mot de som har racer. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 Linje: Teknikken? Er man ikke vant til klikkpedaler trykker man bare ned foten, og får ikke en fin, rund bue i tråkket. Da er det vanskelig å sykle fort uten å brenne masse energi. Og mange nybegynnere sykler i for høyt gir, og trår dermed treige, tunge tråkk. "Higher cadence", som i å ha lavere gir og tråkke fortere kan være bedre. Men alt med måte. Hva som er "optimal" cadence varierer, men du bør prøve å ligge over 60 om du ikke gjør det. 60 er da 60 runder med pedalene på 1 min. Altså helst mindre enn 1 sekund per runde. Du kan i hvert fall prøve å tenke over hvor fort du tråkker neste gang du sykler. Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576 Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) - Endret 21. januar 2018 av bruker-343576 Lenke til kommentar
magb Skrevet 30. mai 2014 Del Skrevet 30. mai 2014 (endret) Men hvordan vet du at de har syklet runden alene? Har selv klart 31km/t alene i en runde veldig lik den du linket til. (småkupert og 40km). Er ikke i noen super form, men likevel er det sjeldent jeg møter noen andre som sykler fra meg på slike relativt korte distanser. Tipper de som er i vesentlig bedre form enn meg igjen sykler mye i grupper med klubben sin osv. Har syklet 50-150 mil pr år i 3 år nå og det er det. 40km forbrenner vel også omtrent en voksens manns fulle glykoken lagre. Med andre ord kan man sykle ca 3-5mil ganske mye høyere gjennomsnittspuls enn man kan sykle feks det dobbelte. Øker jeg runden min til 6-7mil detter min maksimale gjennomsnittsfart ned til 26-27 km/t. Endret 30. mai 2014 av magb Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 1. juni 2014 Del Skrevet 1. juni 2014 Hva slags tilbehør av det elektroniske slag finnes til sykkel nå og hva bør jeg skaffe meg til min hybrid sykkel som jeg bruker titt og ofte for treningens skyld? For å måle og effektivisere treningen best mulig. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 En Garmin Edge 510 sykkelkomputer - mest motiverende utstyr jeg har kjøpt noensinne. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 En Garmin Edge 510 sykkelkomputer - mest motiverende utstyr jeg har kjøpt noensinne. Er det pulsmåling på den 510 og er det i så fall via belte eller noe annet? Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 2. juni 2014 Del Skrevet 2. juni 2014 Jepp, den kan alt bortsett fra kart. Kjøp bundle-kittet med HRM og cadense/speed-sensor. Kan vise watt om du har ANT+-wattmålere (som Stages-krankarm eller Garmin Vector-pedaler), kjekt for fremtida. Jeg har dog slitt med at min nekter å vise puls. Har fått nytt pulsbelte og computer fra Garmin på garanti tho. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå