Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Det finnes flere typer pedal-løsninger. Det du trenger (som jeg selv har) er en MTB-pedal og sko. Dette er en litt mindre pedal med lås både under og over. Kjøper du en kombipedal er det kun lås på ene siden.

 

Shimano har noe de kaller SPD. Dette er beregnet på MTB og SPD-skoene har såle så det er "mulig å gå med de" og foten din sklir ikke like lett av som de ville gjort med feks en landeveissko (SPD-SL).

 

Jeg merket vertfall mye forskjell fra vanlig flat pedal til SPD-pedal og sykkelsko som er riktig tilpasset.

 

Skotrekk har hull under ja. Av erfaring finnes det to typer skotrekk spør du meg; ett som er tynt og vannavstøtende som ikke varmer og er typisk laget av latex og får fort hull (vertfall på mine SPD-sko), og ett som er tykkere (typisk neopren) som er vanntett og varmer helt til du blir svett og ikke får bort svetten og du blir kald. Ville heller hatt en vintersykkelsko enn skotrekk sånn egentlig. Skotrekk vil jeg påstå er mer ment for aerodynamiske fordeler enn å holde naturen ute.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallais! Kjøpte meg en hybridsykkel.. http://www.gmax.no/produkt/415790(BC_4)/diamant-photon-10/

 

Jeg har tenkt å kanskje kjøpe meg klikkpedaler eller kombipedaler, og sykkelsko, og lurer på hvilken type sykkelsko som passer til denne sykkelen og pedaler? Har også lurt litt på å kjøpe sånn skotrekk til å ha når det er kaldt ute. Er det hull nede under skotrekket da sånn at jeg kan bruke sykkelsko, eller? Eller er undersiden sånn helt glatt sånn at foten sklir av pedalen? Vil jeg forresten merke mye forskjell med og uten sykkelsko?

 

Forskjellen er svært stor og sykkelskoene gir deg langt mer effektivt tråkk. Du får også trent bakside lår når du blir flink på å bruke opptrekket kontinuerlig. Akselerasjon blir en ny verden.

Skotrekk er fint på senhøst og vinter, de har selvsagt hull til klossene.

Lenke til kommentar

Ville ikke brukt avfettingsvæske på kjede. Det ødelegger smurningen og blir liggende igjen inne i rullene og fortsetter å bryte ned smurningen etter du har ført på ny.

 

Smør heller med en uttynnet (løsemiddelbasert, typisk voks eller 'tørr' type) smurning og tørk godt av med en fille.

Selvfølgelig må man bruke avfettingsvæske på kjede. Hvordan ellers skal man løse opp dritten? Kan ikke bare smøre opp med ny smøring hver gang. Når man spyler kjede så blir man kvitt avfetting og dritt. Deretter lar man kjedet tørke og smører det opp igjen når det er tørt. Eventuelt blåse det rent med trykkluft.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må man bruke avfettingsvæske på kjede. Hvordan ellers skal man løse opp dritten? Kan ikke bare smøre opp med ny smøring hver gang. Når man spyler kjede så blir man kvitt avfetting og dritt. Deretter lar man kjedet tørke og smører det opp igjen når det er tørt. Eventuelt blåse det rent med trykkluft.

Du får gjøre som du vil. Jeg regner med du vil slite ut kjedet langt raskere på denne måten.

Jeg bare vasker, har på ny smurning og tørker av med en fille.

 

Selv terrengsykkelen som rett som det er havner i gjørme til over hjulakslene har fortsatt et pent og blankt kjede med nesten null slitasje etter en hel sesong.

 

Kjedet på racersykkelen har gått mer enn 5000km siden sist bytte og har fortsatt mindre enn 0.5% kjedestrekk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva slags superkjede bruker du som nesten aldri slites ut ?

 

Jeg bytter opptil 5 kjeder i året.

Heldigvis er kjeder billige i innkjøp.

KMC X10 i diverse varianter. Raceren bruker vel X10SL.

Bruker en kjedemåler fra park tool og bytter når de passerer 0.75% slik at drivlinjen ikke blir unødig slitt (Noe som i sin tur ville gitt mer kjedeslitasje) og smører som angitt ovenfor med voksbaserte smurninger slik at kjedene ikke samler så mye dritt.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en mistanke til at det var XMC ja :)

 

Får vel prøve det når jeg har gått tom for kjeder ( har hamstret 1 års forbruk frem i tid )

Bruker forresten Dura Ace ( er ikke det KMC som produserer det ? ) , og skifter også ved ca 0,7 % slitasje.

Det jeg liker så godt med det kjedet er at det nesten er immun overfor kjedebrudd.

Lenke til kommentar

Hva slags superkjede bruker du som nesten aldri slites ut ?

 

Jeg bytter opptil 5 kjeder i året.

Heldigvis er kjeder billige i innkjøp.

 

5 i året?! Hvor mange km sykler du da?

Jeg pleier da ha mitt i 5 år sikkert. Men nå løper jeg mer, og sykler vel en tur i mnden (dessverre).

Lenke til kommentar

Har ikke regnet ut hvor mange km det blir.

 

Sesongen min "begynner" i slutten av Mars/ begynnelsen av April , og avsluttes som regel i slutten av Oktober.

Sykler da opptil 100 km pr dag med MTB ( inkludert endel sti )

 

Fra November til og med Mars , kutter jeg ned syklingen til ca 40 km pr. dag.

 

Tar som regel en fridag eller to i løpet av en måned.

Lenke til kommentar

Hva slags superkjede bruker du som nesten aldri slites ut ?

 

Jeg bytter opptil 5 kjeder i året.

Heldigvis er kjeder billige i innkjøp.

Bruker en skraphaug av en sykkel fra biltema og jeg er vist ikke så nøye med vedlikehold på kjedet og jeg bruker sykelen røft. Har enda ikke skjedd noe her :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde en mistanke til at det var XMC ja :)

 

Får vel prøve det når jeg har gått tom for kjeder ( har hamstret 1 års forbruk frem i tid )

Bruker forresten Dura Ace ( er ikke det KMC som produserer det ? ) , og skifter også ved ca 0,7 % slitasje.

Det jeg liker så godt med det kjedet er at det nesten er immun overfor kjedebrudd.

KMC produserer for shimano ja.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til at kjedet mitt ligger litt for langt ut på kassetten (mot de tyngre girene). Hvordan justerer jeg dette? Har sett det er to skruer (H og L).

 

Edit: etter litt mer ettertanke så kom jeg jo på at det er jo for svarte mulig å justere stramminga på bakgiret som kanskje hadde noe med saken å gjøre!

 

De to skruene med H og L er vell bare hvor langt de skal gå opp og ned på kassetten? Mens stramminga på girvaieren på bakgiret er hvor selve bakgiret skal plasseres?

Endret av Joachim Vadseth
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tenker du på girene eller bremsene, og hvilket merke/modell er det? Shimano har noen braketter du kan sette i sjalterne for å endre på vandringen til bremsehendlene til å bli kortere. Så vidt jeg husker, er det ikke mulig å justere girsjalterene til å ha kortere vandring, men det er godt mulig at jeg husker feil. Hadde jeg hatt noen sjaltere liggende så skulle jeg svart litt mer bastant.

Et tips er å søke på google, reach + navnet på sjalteren vil nok gi deg de svarene du trenger.

Lenke til kommentar

Wheel Size: 26 inch
Frame Material: 7005 Aluminium
Gear System: With Derailleur
Number of Gears: 27
Rear Derailleur: Shimano XT
Fork: Manitou Drake Super
Shock Absorber: Suntour Epicon
Braking System: Hydraulic Disc Brake
Brakes: Hayes Stroker Ryde
Weight: 13.45 kg
Handlebars: FSA XC-300
Stem: FSA OS 190
Front Derailleur: Shimano Deore
Crankset: Shimano Deore
Chain: Shimano HG53
Rims: RFR ZX24
Tyres: Schwalbe Racing Ralph, Schwalbe Nobby Nic Triple

 

Terrengsykkel det er snakk om, passer denne til en som er ca 198 høy?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...