untouch4ble Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Landeveispedaler sitter mye strammere til pedalene og gir bedre kraftoverføring når du er ute å sykler/triller. Mens spd pedaler har litt større bevegelighet og lettere å få ut Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Ok. Så da er det SPD en vil ha dersom man er på vei ned i ei grøft Feks slike pedaler og slike sko - trua? Kommer ikke til å kjøre noe terreng, kanskje noe grusveger men for det meste asfalt. Men det er jo greit å komme seg fort ut av pedalen Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Skoene passer ikke pedalene. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Leser på nettet at de er både SPL og SPL-SL-kompatible. SPD = tre skruer/trekant? SPD-SL = to skruer? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Landeveissko kan vanligvis akseptere spd cleats, men det er ikke å anbefale. Landeveissko har ikke såle rundt cleaten, denne er en del av kontakten mellom pedal og sko for de fleste SPD systemer. Forøvrig er jo hovedfordelen med SPD over SPD-SL sko nettopp at du kan ha en sko som er mulig å gå i. (Noe som kun er en veldig teoretisk mulighet i landeveissko, spesiellt med SPD cleats) SPD kan ofte være litt enklere å komme inn i enn mange SPD-SL, men ut har jeg aldri sett som noe problem uansett pedaltype. SPD-SL er et tre hulls mønster med vid avstand ja, SPD er to hull med tett avstand midt på sålen. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Hva er de beste norske nettbutikkene for sykkel og sykkeldeler? Finnes det noen utenlandske nettbutikker som sender til Norge? Tips mottas med takk. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Utenlandske: bike24.com (ordung muss sein) chainreactioncycles.com (gratis frakt, mye rot) wiggle.com (gratis, men upålitelig frakt) cyclecomponents.com (Forhåndsklarerer toll) Norske: sykkelkomponenter.no friksjon-sykkel.no bikeshop.no (unngå varer som ikke er på lager) Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Sykkelkomponenter anbefales. Har selv syklet til lageret og plukket ting med meg fra fyren som driver firmaet. Stort utvalg og lave priser. Og KJAPP levering. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Utenlandske: bike24.com (ordung muss sein) chainreactioncycles.com (gratis frakt, mye rot) wiggle.com (gratis, men upålitelig frakt) cyclecomponents.com (Forhåndsklarerer toll) Norske: sykkelkomponenter.no friksjon-sykkel.no bikeshop.no (unngå varer som ikke er på lager) Thx! Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 6. juni 2013 Del Skrevet 6. juni 2013 Noen som har erfaring med å spraylakke en sykkel? Har skrudd en gammel sykkel i deler nå, tenkte å bygge den opp som ny. Tenkte å pusse bort alle ujevnheter, løs maling og eventuell rust (overraskende lite), så primer, så farge, så en form for beskyttelse/klarlakk? Noen som har forslag og tips til hvor jeg får handlet det jeg trenger? Og noen som har tips til kule farger? Sykkelen har trummelbrems, så kan male felg/rim siden det ikke er noen bremseklosser, så mange muligheter. Og noen som vet hvor jeg får kjøpt dekk med farge til en billig penge? Lenke til kommentar
mandela Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Utenlandske: bike24.com (ordung muss sein) chainreactioncycles.com (gratis frakt, mye rot) wiggle.com (gratis, men upålitelig frakt) cyclecomponents.com (Forhåndsklarerer toll) Norske: sykkelkomponenter.no friksjon-sykkel.no bikeshop.no (unngå varer som ikke er på lager) En annen meget seriøs europeisk sjappe: http://www.bike-discount.de/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Noen som har erfaring med å spraylakke en sykkel? Har skrudd en gammel sykkel i deler nå, tenkte å bygge den opp som ny. Tenkte å pusse bort alle ujevnheter, løs maling og eventuell rust (overraskende lite), så primer, så farge, så en form for beskyttelse/klarlakk? Noen som har forslag og tips til hvor jeg får handlet det jeg trenger? Og noen som har tips til kule farger? Sykkelen har trummelbrems, så kan male felg/rim siden det ikke er noen bremseklosser, så mange muligheter. Og noen som vet hvor jeg får kjøpt dekk med farge til en billig penge? Biltema... http://biltema.no/no/Bilpleie/Maling-og-lakk/ Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Etter å ha levert landeveissykkelen inn på service nå nylig fant jeg ut at jeg hadde halvgir på frontgiret. Hva er poenget med dette? Er det vanlig på landeveissykler? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Ikke helt sikker på hva du mener med halvgir. Tenker du på at det har indeksposisjoner mellom store og lilleskiva? I så fall er det trimposisjoner for å hindre at kjedet skraper mot skifteren når du kjører med kjedet kryssgiret. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 (endret) Ikke helt sikker på hva du mener med halvgir. Tenker du på at det har indeksposisjoner mellom store og lilleskiva? I så fall er det trimposisjoner for å hindre at kjedet skraper mot skifteren når du kjører med kjedet kryssgiret. Vanskelig for meg å forklare egentlig, da jeg ikke har terminologien helt inne... Tror du har rett i det du beskriver. Det jeg mener er at når jeg girer f.eks. opp på største tannhjul foran kan kjedet begynne å skrape borti frongiret alt etter hvilket gir jeg velger bak. Det viste seg at jeg da kan gire "halvt" foran for å forskyve frontgiret litt unna kjedet. Dette virker ganske genialt da det gjør at man slipper massiv slitasje på frontgir og kjede, men samtidig litt tungvint midt i en treningsøkt med høy puls... Endret 7. juni 2013 av ostenxx Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. juni 2013 Del Skrevet 7. juni 2013 Det er trim. Du bør bare trenge det bare om du er på ett av de tre laveste girene på kassetten samtidig som du er på storeskiva. Er du der lenge bør du gire ned foran istedet, men det er kjekt for korte bakker. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Det er trim. Du bør bare trenge det bare om du er på ett av de tre laveste girene på kassetten samtidig som du er på storeskiva. Er du der lenge bør du gire ned foran istedet, men det er kjekt for korte bakker. Ok, jeg skjønner. Er trim mer vanlig på mindre sykkelrammer, eller er eksisterer det på visse gruppesett av gir? Jeg lurer forøvrig på om det er mye å hente på å oppgradere bremsene til noe dyrere. Nå snakker jeg altså om å skifte ut hele bremseenheten som holder bremseklossene med f.eks. Shimano 105 eller Ultegra. Det som står på min sykkel originalt er noe fra Scott selv (Tektro tror jeg de heter). Eller er det like greit å bare kjøpe noen bedre bremseklosser? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Mekanismen for trim på forgiret ligger i hendelen, de fleste grupper har det. Tviler på at du vil merke veldig mye forskjell i bremseeffekt ved å bytte bremsene, de fleste forsskjellene mellom ulike kalipperbremser ligger i hvor godt de sentrerer seg og hvor lette de er. Bremseeffekten er gitt av hvor mye mekanisk utveksling de kan ha, men siden klaringen til hjulet og vandringen p.g.a. bremsebeleggets tykkelse er temmelig konstant, og kabeltrekket er gitt fra hendelen kan ikke forskjellige bremser av denne typen ha veldig mye variasjon. Belegget har mer å si, samt en god rens av bremsebanen på hjulet. Lenke til kommentar
ostenxx Skrevet 8. juni 2013 Del Skrevet 8. juni 2013 Mekanismen for trim på forgiret ligger i hendelen, de fleste grupper har det. Tviler på at du vil merke veldig mye forskjell i bremseeffekt ved å bytte bremsene, de fleste forsskjellene mellom ulike kalipperbremser ligger i hvor godt de sentrerer seg og hvor lette de er. Bremseeffekten er gitt av hvor mye mekanisk utveksling de kan ha, men siden klaringen til hjulet og vandringen p.g.a. bremsebeleggets tykkelse er temmelig konstant, og kabeltrekket er gitt fra hendelen kan ikke forskjellige bremser av denne typen ha veldig mye variasjon. Belegget har mer å si, samt en god rens av bremsebanen på hjulet. Vet du hvilket bremsebelegg som passer til Tektro? Jeg ser at det er en liten skru som holder belegget fast i den ene enden. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Vet du hvilket bremsebelegg som passer til Tektro? Jeg ser at det er en liten skru som holder belegget fast i den ene enden. Gjetter de tar de samme som shimano/sram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå