Gå til innhold

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Jeg får ta turen innom Raske Sykler på Mandag, det var der jeg kjøpte den. Så får jeg se hva de sier, de kan jo ta service på gaffel og demper når de først har den inne.

Tenker litt på å kjøpe flatties til den, noen som har syklet med slike pedaler på en sånn type sykkel før?

Jeg kjører med flats på sti. Hovedsaklig fordi det blir enklere å komme i gang i motbakker med de. Hvis du skal ha flatties, så sørg for å få noen med gode pigger, og bruk sko egnet for flate pedaler f.eks five-ten.

Forresten, hva burde jeg bruke av olje på denne mekanismen som er på disse pedalene? Holder det å gi dem en dusj med TF2 teflonspray?

Bruk grease. Tynn smurning forsvinner med en gang.

Edit: Kan slitte cleats være et problem? Jeg har ikke byttet cleats siden jeg kjøpte dem i 2008...

Skal ikke avvise det, men tviler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får ta turen innom Raske Sykler på Mandag, det var der jeg kjøpte den. Så får jeg se hva de sier, de kan jo ta service på gaffel og demper når de først har den inne.

Tenker litt på å kjøpe flatties til den, noen som har syklet med slike pedaler på en sånn type sykkel før?

Jeg kjører med flats på sti. Hovedsaklig fordi det blir enklere å komme i gang i motbakker med de. Hvis du skal ha flatties, så sørg for å få noen med gode pigger, og bruk sko egnet for flate pedaler f.eks five-ten.

Det er så irriterende når man får en ufrivillig stopp i en bakke som er litt teknisk, mange ganger jeg har endt opp med å bare trille fordi det bare blir rot med å starte igjen.

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe disse: http://www.chainreac...x?ModelID=52880

Hørte mye bra om Wellgo, også er de ikke så ille dyre. Faktisk lettere enn pedalene jeg har på nå :p

Og Five Ten sko ja. Vet du om noen som selger dem i Norge (oslo/akershus)?

Forresten, hva burde jeg bruke av olje på denne mekanismen som er på disse pedalene? Holder det å gi dem en dusj med TF2 teflonspray?

Bruk grease. Tynn smurning forsvinner med en gang.

Samme grease som jeg brukte i pedalene, bare smøre det på da?

Og tusen takk for hjelpen :thumbs:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe disse: http://www.chainreac...x?ModelID=52880

Hørte mye bra om Wellgo, også er de ikke så ille dyre. Faktisk lettere enn pedalene jeg har på nå :p

Og Five Ten sko ja. Vet du om noen som selger dem i Norge (oslo/akershus)?

Har prøvd wellgo på en leiesykkel og ble ikke videre imponert. Jeg bruker nukeproof neutron som jeg synes sitter godt. proton tror jeg er enda et hakk bedre (Men var ikke på lager når jeg kjøpte).

Babracing selger 5:10. Holder til på løkka.

Samme grease som jeg brukte i pedalene, bare smøre det på da?

Smøre bevegelige deler ja.

Lenke til kommentar

Har du noen av de fancy modellene? Mag-Ti eller Alloy-Ti, holder kanskje med standard modellen?

Jeg slår borti med pedalene hele tiden, tror kranken sitter noe lavere på Enduroen enn på andre sykler, så det hadde vært greit med noen så ikke alt for dyre pedaler. Skal da klare 406kr hvis Nukeproof pedalene duger.

Lenke til kommentar

Har du noen av de fancy modellene? Mag-Ti eller Alloy-Ti, holder kanskje med standard modellen?

Jeg slår borti med pedalene hele tiden, tror kranken sitter noe lavere på Enduroen enn på andre sykler, så det hadde vært greit med noen så ikke alt for dyre pedaler. Skal da klare 406kr hvis Nukeproof pedalene duger.

Kun standard. Flate pedaler brukes opp så ikke verdt å kjøpe de aller dyreste.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner meg ikke på den sykkelen altså..

Hjemmefra og til der stien starter, pluss et stykke inn på stien, så er det knirk knirk knirk knirk hver gang jeg tråkker på litt tyngre gir. Lettere gir, ingenting.

På vei hjem fra stien, nesten ingenting. Vasker sykkelen (med grønnsåpe), tar en kort tur og lyden er så å si borte.

Nå har det gått over til å bli litt mer knirke lyd enn, tja... hva skal man si? klakke lyd?

Skal jeg prøve å ta pedalene helt fra hverandre? Åpne akslingen, ta ut kulelager og smøre opp igjen? Forrige gang hadde jeg ikke noe avfettingsmiddel, så tørket bare av så godt jeg kunne (tok ikke kulelager fra hverandre).

Finnes det et kranklager som er mer robust enn andre?

Lenke til kommentar

- Rundt Byneset, og evt legge til "avstikkere" for å få turen lengre.

- Ut til Orkanger og sørover mot Fannrem og videre så til Berkåk og hjem, det er en laang tur(Berkåkrunden).

- Ut til Orkanger og sørorover til Svorkmo der tar du av på til Fv475 og opp mot Svorksjøen og Hølonda og så videre ned til Melhus og hjem. Du kan selvfølgelig snu runden og sykle opp fra Melhus

- Sykle til Ler og ta av til venstre i det eneste krysset de har der og sykle om Klæbu/Vassfjellet, denne kan også fint legges til "Bynesrunden" sånn at du får en langtur hvis ønskelig.

- Ta toget til Røros og sykle hjem igjen, kanskje best for meg da jeg reiser gratis, men likevell ett godt alternativ som man kan gjøre 1 gang i løpet av "sommern" :)

- Sykle til Kvål svinge av og så sykle opp på Vassfjelltoppen, skikkelig klatring. Usikker på om det egner seg med CC sykler da jeg aldri har syklet på det, grusvei opp.

- Sykle rundt Jonsvannet.

- Sykle til Hovin og ta av til høyre og opp mot Svorksjøen og evt over til Orkanger eller tilbake til Melhus.

Har mest oversikt over "ruter" sør for Trondheim, håper du fikk noen tips :)

Lenke til kommentar

Takk for tips, skal prøve noen av dem når jeg reiser tilbake til bartebyen! Jeg er ganske kjent i Trondheim og området rundt, men ikke helt 100% på alle "småveiene". Regner med du ikke sykler motorveien opp mot Tiller og videre når du sykler til Ler og Orkanger?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...