Gå til innhold

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Prøver her jeg. Har denne sykkelen: http://www.xxl.no/sy...kel-12-1079483. Den ble kjøpt for i overkant av en måned siden. Jeg er i beste fall en middels aktiv syklist(sykler til skole/jobb et par ganger i uken på vårsemesteret), så jeg tenkte at en sykkel til den summen holder til mitt bruk. Den var priset ned fra 3000 til 1500, da jeg kjøpte den så ser at de har trikset litt med prisingen. Men i hvertfall!

Hatt et par incidenter med den allerede. For 1-2 uker siden knakk plastdingsen som skal passe på at kjedet ikke hopper av ved giring. Det er jo en småting, så jeg gadd ikke dra til forhandleren for å få det fikset. Det hele skyldes en litt kjapp giring. Det er jo selvfølgelig småkjipt at det skjer med en så ny sykkel. Da jeg var ute tidligere i dag, trådde jeg litt hardt i en oppoverbakke samtidig som jeg giret. Resultatet? Kjedet røk, det innerste tannhjulet bøyde seg 90 grader ut fra utgangsposisjon.. Da jeg instinktivt trådde videre tok tannhjulet med seg den ene girvaieren i dragsuget. Undertegnede fortapt i skogen ca. 1 time fra hjemsted. Jækli kjipt!

Så i løpet av uken skal jeg innom sykkelbutikken. Dette bør være en garantisak? Vet noen om det er vanlig praksis å fikse sykkelen i såfall. Jeg er egentlig mest keen på en ny, ettersom min erfaring er at den jeg har kjøpt er dritt. Svar mottas med takk

Endret av the_dude89
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg var ute tidligere i dag, trådde jeg litt hardt i en oppoverbakke samtidig som jeg giret. Resultatet? Kjedet røk, det innerste tannhjulet bøyde seg 90 grader ut fra utgangsposisjon.. Da jeg instinktivt trådde videre tok tannhjulet med seg den ene girvaieren i dragsuget. Undertegnede fortapt i skogen ca. 1 time fra hjemsted. Jækli kjipt!

Så i løpet av uken skal jeg innom sykkelbutikken. Dette bør være en garantisak? Vet noen om det er vanlig praksis å fikse sykkelen i såfall. Jeg er egentlig mest keen på en ny, ettersom min erfaring er at den jeg har kjøpt er dritt. Svar mottas med takk

Er vel ikke så sikker på at dette er en garantisak. Virker mer som overbelastning, men du får høre hva de sier i butikken.

Sannsynligvis er ikke reparasjonen mer enn noen hundrelapper i deler, og med litt velvilje så kaskje du slipper med å betale for delene.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Dere er ikke menn før styret deres er 785 mm bredt :D

Det er ihvertfall godt inne i DH-territorie, jeg har 720mm på stisykkelen og savner egentlig ikke noe bredere, for den slags bruk.

Nukeproof og noen andre har vel opp til 800mm, og noen andre har vel demonstrert opp til 820mm. Vet ikke om jeg ville prøvd å kjøre sti med slikt :)

Lenke til kommentar

Dere er ikke menn før dere heter Wizzlee og sykler på en Yosemite.

Sykler faktisk på en Specialized Demo 7 :p

Det er ihvertfall godt inne i DH-territorie, jeg har 720mm på stisykkelen og savner egentlig ikke noe bredere, for den slags bruk.

Nukeproof og noen andre har vel opp til 800mm, og noen andre har vel demonstrert opp til 820mm. Vet ikke om jeg ville prøvd å kjøre sti med slikt :)

785mm holder, det er egentlig perfekt, kan ikke ha bredere pga trange partier. Hadde jeg hatt muligheten til bredere hadde jeg hatt det, mest fordi jeg har ganske lange armer. :)

Lenke til kommentar

Dere er ikke menn før dere heter Wizzlee og sykler på en Yosemite.

Sykler faktisk på en Specialized Demo 7 :p

785mm holder, det er egentlig perfekt, kan ikke ha bredere pga trange partier. Hadde jeg hatt

muligheten til bredere hadde jeg hatt det, mest fordi jeg har ganske lange armer. :)

Demo 7 til skolen må være utmerket. Spesielt hvis det er oppoverbakker.

Lenke til kommentar

Tror gir kan diskuteres.

Jeg har Shimano XT trigger og SRAM twistere , og feretrekker SRAM ( Verdensmester Kulhavy bruker også SRAM Twistere)

Har klart å komme borti triggere med kneet når jeg sykler sti.

Jevla vondt.

Forøvrig frister det med en slik superlett sykkel.

Har hørt at flere av eliten i Norge har sykler som veier 8 - 8,5 kg , altså over 1 kg tyngre enn din sykkel.

Antar at Skuff'en ikke har kjøpt den sykkelen med tanke på stisykling, men antagelig mer rittsykling. :)

Men hvordan er det med SRAM twister, er noe alrighte å ta kjappe girskifter med på stisykling?

Har for meg at jeg mister litt "kontroll" på giringa opp bakker/skrenter og slikt om jeg hadde gått for SRAM.

Edit; La til sitatet.

Endret av lockdog
Lenke til kommentar

Ja, det går fint , men er kanskje noe man bør lære seg ?

Med SRAM Twister kan du gire 5 gir , både oppover og nedover på brøkdelen av 1 sek.

Det klarer du ikke med triggere.

Kan legge til at Bikeshop selger Twistere til en svært lav pris ( til 9 delt)

540 for både høyre + venstre

Jeg kjøpte , for å ha i reserve.

SRAM kommer forresten med helt nye Twistere , ment for 10 delt.

Den er bygget opp helt forskjellig.

Er desverre tyngre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...