Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

 

Hele girsystemet består av skiftere, derailere (foran og bak), kassett, krank, kjede og wire. Spørsmålet blir vel heller hva er det du ønsker å oppnå?

 

Lengre varighet mellom service på gir ;)

 

Hadde sykkelen inne hos Bike Brothers i haugesud for å ha en service på girene, men syntes den ikke var helt 100% på første tur etter det. Merker nå på 3. turen at jeg den krangler litt, og trodde Bike Brothers(som jeg ikke trodde var det samme kvalitet som mx-sport eller andre), fikk det til :)

 

Er det girene som det er noe feil med, eller kanskje mekanikeren som har vært litt rask når han skulle teste at alt fungerte?

 

Er det normalt å teste syklene utendør med last, eller tester de bare giringen inne på en stand?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele girsystemet består av skiftere, derailere (foran og bak), kassett, krank, kjede og wire. Spørsmålet blir vel heller hva er det du ønsker å oppnå?

 

Lengre varighet mellom service på gir ;)

 

Det korte svaret er vel at det oppnår du neppe ved å bytte delene.

 

Det litt lengre svaret er at det avhenger av hva slags service du tenker på? SLX/XT/XTR har nok alle mer eller mindre samme service liv (I.e. tid før komponentene er utslitt), de dyrere gruppene veier litt mindre og har kanskje litt raskere giring (Hovedsaklig p.g.a. kassettens og klingenes utforming), de aller dyreste har også en clutchmekanisme som demper kjedevibrasjon. Dette har noe betydning når man kjører i grovt terreng, spesiellt for fulldempere uten kjedefører. Finjustering av giret er avhengig av kabelstramming og kabeløføring, ikke av selve mekanismene.

 

Hadde sykkelen inne hos Bike Brothers i haugesud for å ha en service på girene, men syntes den ikke var helt 100% på første tur etter det. Merker nå på 3. turen at jeg den krangler litt, og trodde Bike Brothers(som jeg ikke trodde var det samme kvalitet som mx-sport eller andre), fikk det til :)

 

Er det girene som det er noe feil med, eller kanskje mekanikeren som har vært litt rask når han skulle teste at alt fungerte?

 

Er det normalt å teste syklene utendør med last, eller tester de bare giringen inne på en stand?

 

Det varierer nok litt avhengig av hvor god tid de har.

 

Hva var/er feilen på girene, og hva ble gjort fra verkstedets side?

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

mulig jeg er gjerrig men skal aldri bruke sykkelverksted igjen, om jeg så må knote i 4 dager for å gjøre noe selv første gang så får jeg gjøre det, får bare sette meg ned og se massevis av videoer og lære meg dette selv :/

 

evt. finne meg en sykkelkompiss i halden som kan hjelpe meg og lære meg :p

 

Tror det kan være taktisk lurt av deg å melde deg inn i en sykkelklubb.

F.eks Halden sykkelklubb

 

Sykkelklubber har ofte rabattavtaler med sportsbutikker.

De som er med i slike klubber har som regel gode kunnskaper om sykkelen.

Her kan du med letthet få deg gratis hjelp , og ikke minst vil du lære deg mekketips i rekordfart.

 

Sannsynligvis har de også fellestrening noen ganger i uken.

Lenke til kommentar

har snakka litt med en om å bli medlem og han skulle komme tilbake til meg sa han.

 

han skulle finne riktig gruppe for meg vistnok:P

 

men spent på hva slags miljø det er osv, jeg er jo ikke akkurat topptrent osv. så får se hva som skjer

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Fikk svar fra sykkelsjappa hvorfor det kosta så mye i arbeid.

 

De bytta dekk osv. for meg også. og her er svaret på hvorfor det ble 600kr i arbeid.

 

Det som er vanskelig her er å få dekka riktig på felgen pga at de er så

smale, derfor tar dette lang tid.

Timeprisen vår er 500,-

Lenke til kommentar

Timeprisen deres var ikke ille i det hele tatt, jeg tar mellom 800-1000 kr timen avhengig av hvilken butikk jeg jobber i, men det at de slet med å få dekkene på riktig for at de er så smale syns jeg er veldig merkelig. Alle 26x1.2/26x1.5 dekkene jeg har lagt på har vært enkle å ha med å gjøre, uavhengig av hva slags felg det er.

Lenke til kommentar

Gudene vet, jeg vet bare at det ikke frister å være kunde der lengre etter dette:/

 

alexrims ace 17 var felgen de satt bakdekket på, jeg kan ikkeno om disse eller noe, men de tok 900kr for dette.

 

frontfelg hadde jeg selv, husker ikke nøyaktig hva den het men var en weismann eller hva det het

 

(dekka var http://www.sykkelkomponenter.no/products/continental-sport-contact-26-x-160 )

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Skjønner at du ikke har så lyst til å være kunde der noe mer. Vi pleier å ha fastpriser på skifte av dekk, slanger, kasetter, you name it. Prisen går ikke opp fordi vi ikke klarer å gjøre jobben tilfredsstillende fort. Når det er sagt, er det ofte mer som må gjøres enn det kunder tror, men da har begge butikkene jeg jobber i som policy å ringe å si fra. Det er riktignok ikke tilfelle her, men kan være greit å ha i bakhodet hvis du skal levere den inn ved en senere anledning.

 

Er en fordel å lære seg å gjøre alt selv, er en investering å skaffe alt man trenger, men vil lønne seg over tid, gitt at du ikke er født med ti tommeltotter selvfølgelig. Nå burde kanskje ikke jeg anbefale folk å fikse ting selv, da blir jo jeg uten jobb, men det meste på en sykkel er lett å fikse.

Lenke til kommentar

Multiverktøy er en grei nødløsning i felten, men kjipe ellers,

 

Jeg klarer meg godt med et billig sett fra x-tools:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40997

 

Samme verktøysettet har jeg sett under diverse andre navn i norske butikker også.

 

Det eneste jeg har å utsette på det er at fastnøklene er for tynne og det mangler kabelkutter. Holdbarheten er jo også så som så, men for en hobbymekker er det plenty bra nok.

Lenke til kommentar

Timeprisen deres var ikke ille i det hele tatt, jeg tar mellom 800-1000 kr timen avhengig av hvilken butikk jeg jobber i, men det at de slet med å få dekkene på riktig for at de er så smale syns jeg er veldig merkelig. Alle 26x1.2/26x1.5 dekkene jeg har lagt på har vært enkle å ha med å gjøre, uavhengig av hva slags felg det er.

 

Jeg stusset også over den forklaringen. De eneste gangene jeg må jobbe med dekkene for å få de til å sitte er når jeg bruker stans gummifelgbånd. Med vanlig slange er det bare å blåse opp, og sitter ikke dekket riktig på første forsøk er det bare å slippe ut luft og blåse opp på nytt. Aldri opplevd at det skal ta mer en en runde med dette for å få et dekk til å sitte (Selv ikke med 35mm piggdekk på ZTR flow felger)

Lenke til kommentar

@Bjørnli: Jeg bruker dette når jeg skrur hjemme, og er fornøyd med det, men for en nybegynner ville jeg nok heller valgt settet Sverreb linket til. Jeg fikk de pro settet til innpris, så da blir det en ganske hyggelig pirs. Uansett hva du velger ville jeg kjøpt denne umbrakonøkkelen, absolutt mitt favorittverktøy.

 

@Sverreb: Det er noen felger/dekk som er vanskelig for å få rett på selv når det ikke er slangeløst, men litt zalovann vil få selv det minst samarbeidsvillige dekket rett på.

Endret av master air
Lenke til kommentar

Takk for hjelp og linker, det x-tools settet så fint ut og blir definivt kjøpt inn iløpet av 1 mnd's tid.

 

Hva kan man/hva kan man IKKE gjøre med det settet? Kjekt å vite hva som er begrensningene.

 

Som sagt så mangler det kabelkutter så ved bytte av kabelførere bør du få ting kuttet til riktig lengde i butikken (Eller kjøpe en kabelkutter løst)

 

Det har ikke verktøy for å fjerne eller presse på plass innpressede lagre. (Styrelager og mange nyere kranklagre). Gjengede kranklagre er imidlertid ikke noe problem.

Lenke til kommentar

Hmmm, var nettopp en tur ute for å sette på smalere og lettere sete(istedenfor "sofa"-setet jeg hadde på)

 

og ser felgene mine har schrader-størrelse til ventilene, men ventilene mine er presta, og de har ikke satt på adapter-sleeve...

 

ikke finner jeg på ebay heller, hmmm

 

noen som har en link til hvor jeg får kjøpt 2stk? evt. har til overs som jeg kan kjøpe? føler ikke akkurat for å dra tilbake dit å spørre etter

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Ok, hvilke ting er det man som regel må regne med å bytte/gjøre iløpet av 1 år elns? Tenkte hva jeg burde prioritere å lære meg osv.

 

Sliter litt med lærevansker så må ta 1 ting om gangen :p

 

Kabler, kjede, dekk og bremsesko er det som slites først. Hvor mye og hvor fort kommer an på hvor vei og føreforhold der du sykler.

 

Kjede bør man passe på å være i forkant på. Det bør byttes før det viser tegn til å være slitt. Grunnen er at pinnene i kjedet blir etter hvert slitt slik at kjedeleddene vokser. Det betyr i sin tur at mer kraft virker mellom det siste kjedeleddet som ligger an på kassetten før kjedet glir av, noe som igjen aksellerer slitasjen på kassetten veldig. Man kan kjøpe kjedemålere eller simpelten måle lengden på 10-15 ledd (Hvert ledd skal være akkurat en tomme), er det blitt lengre enn 0.75% for langt byttes det.

 

Ang. ventilmutre: Du må ikke ha de, så med mindre det er mye skrangling kan du bare droppe de. Hvis ikke, har du slanger i reserve? I så fall så er det uansett noe du bør ha, så kjøp noen med riktig type mutter (Eller enklere kjøp noen med schräderventil)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjedemåler er da et must have

 

Hvis man bare står på , og sykler til det til slutt begynner å glippe , har det gått alt for langt.

Da må man sannsynligvis skifte både kjede , kassett , krank og kanskje girhjul.

 

 

Jeg skifter kjede ved 0,75 % som sverreb anbefaler.

Offisielt er det vel 1% som gjelder ved kjedebytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...