Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Se om den mutteren som gjerne fulgte med slangen ikke har en flens på ene siden. Hvis den har det (Eller du finner en i samlingen som har) kan du skru den inn med flensen mot felgen, den skal passe i schräder hullet.

 

Obs. du vil ha en litt større sannsynlighet for å få punktering ved ventilen siden det blir noe mer krefter som virker på gummien rundt. Det går stort sett greit, men ikke dra på alt for mye trykk.

Lenke til kommentar

Hva synes dere om sykkelbutikker som gir en pris dagen før og så idag når jeg skulle betale ble det en annen sum enn de forespeila seg igår? Jeg ble litt sur kan man si og gikk ut derifra mer fattig enn jeg trodde jeg kom til å bli :(

Lenke til kommentar

Hvis jeg bytte fra Deore-girsystem til xt\xtr, hvor mye må jeg bytte?

 

Holder det med kassett og den bakgir, eller må jeg ha forgir, wire, hendler og full pakke?

Jeg har ikke svaret, men med tanke på hvor mye ymse som kombineres på sykler for å "presse prisene" og "presse penger ut av kjøpere", så skulle det ikke ha vært noe problem å mikse hva som helst i denne likningen. Et annet spørsmål er om du vil få merkbar forbedring ved å bytte fra deore, som er av god kvalitet. Jeg byttet hele komponentgruppen fra LX til Deore en gang og merket 0 forskjell bortesett at jeg fikk digge rapidfire girskiftere med Deore'n.
Lenke til kommentar

Eg hadde ikke gitt meg før eg fikk den prisen de sa igår. Punktum.

Jeg er ikke typen som tør å krangle, dessuten sa de igår en noen hundre kroner i arbeid, med noen hundre så mente de tydeligvis 600..

 

menmen, blir en annen sjappe neste gang, evt. kjøpe masse verktøy selv og bli selvstendig

Lenke til kommentar

Hvis jeg bytte fra Deore-girsystem til xt\xtr, hvor mye må jeg bytte?

 

Holder det med kassett og den bakgir, eller må jeg ha forgir, wire, hendler og full pakke?

Hele girsystemet består av skiftere, derailere (foran og bak), kassett, krank, kjede og wire. Spørsmålet blir vel heller hva er det du ønsker å oppnå?

 

Slik ble sykkelen med 1.60 dekka :p

Ser kanskje merkelig ut, men er nok bedre for meg enn de gamle terrengdekka, iallefall siden jeg skal sykle 90% på asfalt.

 

 

 

534816_10151671493365241_651305240_24283006_283486598_n.jpg

 

Hadde jeg vært deg ville jeg planlagt bytte av pedaler og sadel også, ihvertfall hvis du har tenkt å sykle mye.

 

Jeg er ikke typen som tør å krangle, dessuten sa de igår en noen hundre kroner i arbeid, med noen hundre så mente de tydeligvis 600..

Hva skulle de gjøre?

Lenke til kommentar

de skulle bytte bremseklosser og bakhjul, samt sette på nye dekk som jeg hadde fått..

de påstod det ble ekstra arbeid pga hjulet var vanskelig å få av elns synes jeg de sa

 

og jeg forstod det slik på de at bakhjulet kosta 800 eller 900, og så nye klosser for 150kr, men det ble 75kr paret.

Kvittering sier etter hva jeg kan tyde:

 

Bakhjul 900kr

 

felgbånd x2 og de satt over kasett fra gammelt hjul til nytt og titta over det. = 60kr

 

Bremseklosser forann 75kr

Bremseklosser bak 75kr

 

Vanskelig <--sikkert det de snakka om at bakhjulet var vanskelig elns.

 

og oppsummering står:

deler: 1110kr

arbeid: 600kr

totalt 1710kr

 

jeg forventa å komme ut derifra med en regning på 1000-1100 toppen :/

 

mulig jeg er gjerrig men skal aldri bruke sykkelverksted igjen, om jeg så må knote i 4 dager for å gjøre noe selv første gang så får jeg gjøre det, får bare sette meg ned og se massevis av videoer og lære meg dette selv :/

 

evt. finne meg en sykkelkompiss i halden som kan hjelpe meg og lære meg :p

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan et slikt hjul skal være vanskelig å bytte, det var ikke kassetten som var vanskelig å få over da?

 

Sykkelbutikkene tar seg gjerne godt betalt for service. Og siden det meste er såpass enkelt at man bruker mer til på å ta turene til verkstedet fremfor å fikse selv er det gunstig for de fleste å mekke litt på egen hånd.

Lenke til kommentar

mulig det var kasetten ja, siden det stod enten gikk over kasett eller flytta kasett og så vanskelig på neste linje

 

 

menmen, ang pedaler og sete: har mye flatere sete liggendes, og 520 og sko skal kjøpes senere bare jeg får bedre råd igjen, forsvant jo brått 600-700kr mer enn planlagt nå som skulle gå til sykkelbukse, sko og pedaler:/

Lenke til kommentar

mulig det var kasetten ja, siden det stod enten gikk over kasett eller flytta kasett og så vanskelig på neste linje

 

Kassetter kan være kilne å få av. Spesiellt om det er en enkel smidd kasett og ikke en av de dyrere typene som er montert på alu spidere.

Mange hjul bruker aluminiumsboss i baknavet. Hvis man monterer førstnevnte kassettype så tenderer de til å grave seg inn i bosset. De presser ut furer og kiler seg fast. Derfor bør man bruke stålboss til slike kasetter. Aluboss bør bare brukes med kassetter montert på spider. Dette er imidlertid noe svært mange sykkelprodusenter ikke bryr seg med.

 

Eksempel:

aluminum-body.jpg

Se her for hva jeg mener med spider:

http://techdocs.shim...69830758377.pdf

Denne kassetten har de tre laveste girene på en spider, de 5 neste er naglet sammen, men er ikke montert på spider, og de to siste er løse. Selv blokker med tannhjul som er naglet sammen vil kile seg fast. (Jeg har personlig brukt en god halvtime på å få løs denne kassetten fra et aluboss på min egen sykkel)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...