sverreb Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 CRC er ofte litt billigere, men husk fortollingsgebyr hvis du handler smått. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 jau, jeg måtte betale 98kr når pakka kom på døra istad, men sparte en 100-160kr minst på å kjøpe derifra Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 spm fra en venn av meg; hvis man har en felg med schrader-størrelse hull til ventil, og man har slange med presta ventil, får man da kjøpt adaptere/noe som gjør at prestaen ikke er så løs i hullet? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Se om den mutteren som gjerne fulgte med slangen ikke har en flens på ene siden. Hvis den har det (Eller du finner en i samlingen som har) kan du skru den inn med flensen mot felgen, den skal passe i schräder hullet. Obs. du vil ha en litt større sannsynlighet for å få punktering ved ventilen siden det blir noe mer krefter som virker på gummien rundt. Det går stort sett greit, men ikke dra på alt for mye trykk. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 fulgte ikke med no mutter til slangen, men han får vel tak i det hos den lokale sykkelbutikken? Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 Kjøpte kjedelås hos xxl, kosta 69kr. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. mai 2012 Del Skrevet 3. mai 2012 fulgte ikke med no mutter til slangen, men han får vel tak i det hos den lokale sykkelbutikken? De har sikkert noen liggende. De ser ut som mutteren helt til venstre på dette bildet: Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hvis jeg bytte fra Deore-girsystem til xt\xtr, hvor mye må jeg bytte? Holder det med kassett og den bakgir, eller må jeg ha forgir, wire, hendler og full pakke? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hva synes dere om sykkelbutikker som gir en pris dagen før og så idag når jeg skulle betale ble det en annen sum enn de forespeila seg igår? Jeg ble litt sur kan man si og gikk ut derifra mer fattig enn jeg trodde jeg kom til å bli Lenke til kommentar
IcedInsanity Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Eg hadde ikke gitt meg før eg fikk den prisen de sa igår. Punktum. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hvis jeg bytte fra Deore-girsystem til xt\xtr, hvor mye må jeg bytte? Holder det med kassett og den bakgir, eller må jeg ha forgir, wire, hendler og full pakke? Jeg har ikke svaret, men med tanke på hvor mye ymse som kombineres på sykler for å "presse prisene" og "presse penger ut av kjøpere", så skulle det ikke ha vært noe problem å mikse hva som helst i denne likningen. Et annet spørsmål er om du vil få merkbar forbedring ved å bytte fra deore, som er av god kvalitet. Jeg byttet hele komponentgruppen fra LX til Deore en gang og merket 0 forskjell bortesett at jeg fikk digge rapidfire girskiftere med Deore'n. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Eg hadde ikke gitt meg før eg fikk den prisen de sa igår. Punktum. Jeg er ikke typen som tør å krangle, dessuten sa de igår en noen hundre kroner i arbeid, med noen hundre så mente de tydeligvis 600.. menmen, blir en annen sjappe neste gang, evt. kjøpe masse verktøy selv og bli selvstendig Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Slik ble sykkelen med 1.60 dekka Ser kanskje merkelig ut, men er nok bedre for meg enn de gamle terrengdekka, iallefall siden jeg skal sykle 90% på asfalt. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Hvis jeg bytte fra Deore-girsystem til xt\xtr, hvor mye må jeg bytte? Holder det med kassett og den bakgir, eller må jeg ha forgir, wire, hendler og full pakke? Hele girsystemet består av skiftere, derailere (foran og bak), kassett, krank, kjede og wire. Spørsmålet blir vel heller hva er det du ønsker å oppnå? Slik ble sykkelen med 1.60 dekka Ser kanskje merkelig ut, men er nok bedre for meg enn de gamle terrengdekka, iallefall siden jeg skal sykle 90% på asfalt. Hadde jeg vært deg ville jeg planlagt bytte av pedaler og sadel også, ihvertfall hvis du har tenkt å sykle mye. Jeg er ikke typen som tør å krangle, dessuten sa de igår en noen hundre kroner i arbeid, med noen hundre så mente de tydeligvis 600.. Hva skulle de gjøre? Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 de skulle bytte bremseklosser og bakhjul, samt sette på nye dekk som jeg hadde fått.. de påstod det ble ekstra arbeid pga hjulet var vanskelig å få av elns synes jeg de sa og jeg forstod det slik på de at bakhjulet kosta 800 eller 900, og så nye klosser for 150kr, men det ble 75kr paret. Kvittering sier etter hva jeg kan tyde: Bakhjul 900kr felgbånd x2 og de satt over kasett fra gammelt hjul til nytt og titta over det. = 60kr Bremseklosser forann 75kr Bremseklosser bak 75kr Vanskelig <--sikkert det de snakka om at bakhjulet var vanskelig elns. og oppsummering står: deler: 1110kr arbeid: 600kr totalt 1710kr jeg forventa å komme ut derifra med en regning på 1000-1100 toppen :/ mulig jeg er gjerrig men skal aldri bruke sykkelverksted igjen, om jeg så må knote i 4 dager for å gjøre noe selv første gang så får jeg gjøre det, får bare sette meg ned og se massevis av videoer og lære meg dette selv :/ evt. finne meg en sykkelkompiss i halden som kan hjelpe meg og lære meg Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Skjønner ikke hvordan et slikt hjul skal være vanskelig å bytte, det var ikke kassetten som var vanskelig å få over da? Sykkelbutikkene tar seg gjerne godt betalt for service. Og siden det meste er såpass enkelt at man bruker mer til på å ta turene til verkstedet fremfor å fikse selv er det gunstig for de fleste å mekke litt på egen hånd. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 mulig det var kasetten ja, siden det stod enten gikk over kasett eller flytta kasett og så vanskelig på neste linje menmen, ang pedaler og sete: har mye flatere sete liggendes, og 520 og sko skal kjøpes senere bare jeg får bedre råd igjen, forsvant jo brått 600-700kr mer enn planlagt nå som skulle gå til sykkelbukse, sko og pedaler:/ Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Hvilken sykkelbutikk er det snakk om? Jeg har mine anelser om at det er en Sarpsborg sykkelsport. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) mulig det var kasetten ja, siden det stod enten gikk over kasett eller flytta kasett og så vanskelig på neste linje Kassetter kan være kilne å få av. Spesiellt om det er en enkel smidd kasett og ikke en av de dyrere typene som er montert på alu spidere. Mange hjul bruker aluminiumsboss i baknavet. Hvis man monterer førstnevnte kassettype så tenderer de til å grave seg inn i bosset. De presser ut furer og kiler seg fast. Derfor bør man bruke stålboss til slike kasetter. Aluboss bør bare brukes med kassetter montert på spider. Dette er imidlertid noe svært mange sykkelprodusenter ikke bryr seg med. Eksempel: Se her for hva jeg mener med spider: http://techdocs.shim...69830758377.pdf Denne kassetten har de tre laveste girene på en spider, de 5 neste er naglet sammen, men er ikke montert på spider, og de to siste er løse. Selv blokker med tannhjul som er naglet sammen vil kile seg fast. (Jeg har personlig brukt en god halvtime på å få løs denne kassetten fra et aluboss på min egen sykkel) Endret 5. mai 2012 av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå