Hotel Papa Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Har man med seg slange punkterer man.... Jeg sykler aldri med ekstra slange, og har heller aldri punktert Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 hehe, vel, jeg er ikkeno glad i å lappe, og har ofte uflaks så jeg vil heller ha med meg en ekstra slange Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) har bestilt meg http://www.xxl.no/Pr...55bab5adfa2848f nå, noe sted det anbefales å kjøpe slanger? gjør ikkeno om det er utlandet, prisen er også fin om den er lav. ps: prestaventil må det være også vil ha 1 ekstra slange med meg på tur så jeg slipper å stå i grøfta å lappe Bikeshop har en del gunstige pakker der. 10 slanger til kr 290,- er et ålreit tilbud http://bikeshop.no/a....aspx?plid=8118 Punktering har jeg klart å unngå i stor grad, men ved dekkskifte har jeg klart å kløne det til opptil flere ganger og ødelegge slange... Endret 27. april 2012 av learntofly Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Ville ikke ha kjøpt de slangene du linker til. Det er Butyl som punkterer lett. Prisen var da brukbar ... Ville ha kjøpt meg Latex slanger. Endret 27. april 2012 av johome Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Ville ikke ha kjøpt de slangene du linker til. Det er Butyl som punkterer lett. Prisen var da brukbar ... Ville ha kjøpt meg Latex slanger. Ulempen med latex er at du må pumpe de opp hver dag... Det er en grunn til at praktisk talt alle bruker butyl. 1 Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Det er nok riktig at latex holder litt dårlig på luften. Jeg pumper opp ca 1-2 ganger pr. uke Slangene er ifra Continental. Jeg vet ikke hvordan dete er med Racersykler , men de jeg kjenner innenfor MTB miljøet bruke kun latex slanger (+ slangeløs ) Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Det er nok riktig at latex holder litt dårlig på luften. Jeg pumper opp ca 1-2 ganger pr. uke Slangene er ifra Continental. Jeg vet ikke hvordan dete er med Racersykler , men de jeg kjenner innenfor MTB miljøet bruke kun latex slanger (+ slangeløs ) På terrengdekk er trykket mindre og overflaten/volum er mindre så det holder sikker litt lengre. Jeg har latexslanger i mine vittoria tubulars på racersykkelen. Etter 48 timer har trykket gått fra 8 til 1 bar. Latex er ganske vanlig i tubulars siden jobben med å bytte slange er litt mer involvert... Terrengsykkel bruker jeg kun slangeløst. Alle andre kjører jeg butylslanger i. Hvis man ikke vil drive med slangeløst oppsett på terrengsykkel, er jo definetivt latexslanger en mulighet, bare ikke bruk de på sykkelen du hiver deg på når du skal en snartur ut... Endret 27. april 2012 av sverreb Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 En annen ting er at ekspertene på terrengsykkel.no mener at latex ruller bedre enn Butyl ... Slangeløs er nok det beste på MTB. Man kan vel ha betydelig lavere lufttrykk , med bedre egenskaper på sti. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 En annen ting er at ekspertene på terrengsykkel.no mener at latex ruller bedre enn Butyl ... Mjo, de kan nok det, men sammnlignet med motstand fra terrenget eller luftmotstand er nok ikke deformeringsmotstanden i slangen særlig vesentlig. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Ok, jeg bruker sykkelen noen ganger innad i sentrum og i år skal jeg sykle langturer, på asfalt med de dekka jeg linka til litt tidligere her, jeg hater å måtte pumpe opp dekka ofte, men liker ei heller punkteringer, what to choose? fint om de finnes på XXL også da jeg vurderer ta en tur innom der imorgen å kjøpe pedaler der Sånn til info, jeg skal jo sykle 95-99% på asfalt i år, og ikke noe hardkjøring sånn sett, bare ren asfalt for det meste. målet mitt i år er å sykle til råde fra halden, kanskje ikke så langt for noen, men en må jo starte ett sted:) Endret 27. april 2012 av Bjørnli Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Nå sykler jeg kun for treningen sin skyld, og ikke aktivt bortsett fra noen turritt. Jeg har muligens vært heldig, men jeg har ikke punktert de siste 3 årene med slangene jeg linket til. På mitt nivå tror jeg neppe at jeg merker forskjell i rullemotstand på de forskjellige slangetypene, men her snakker jeg strengt tatt mot bedre vitende... Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 http://www.xxl.no/sykkel/deler-vedlikehold/sykkelslanger er jo flere 26" slanger der, hva skal man velge? ikke lett å bli klok Lenke til kommentar
johome Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 @sverreb Husker jeg ikke feil så var det for en stund siden en voldsom diskusjon på terrengsykkel.no , angående den slangen som rullet best. Det ble bl.annet linket til en seriøs Tysk test , som målte rullemotstanden i Watt. Dekket som rullet best var grønne latex slanger ifra Michelin. Selv de børømte Eclipse slangene kom til kort overfor disse slangene. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 @sverreb Husker jeg ikke feil så var det for en stund siden en voldsom diskusjon på terrengsykkel.no , angående den slangen som rullet best. Det ble bl.annet linket til en seriøs Tysk test , som målte rullemotstanden i Watt. Dekket som rullet best var grønne latex slanger ifra Michelin. Selv de børømte Eclipse slangene kom til kort overfor disse slangene. Mener å minnes det ja, og jeg stiller ikke noen spørsmålstegn ved det resultatet. Jeg bare sier at forskjellen er så liten at sammenlignet med de betydelig større tapene fra andre motstandskilder vil ikke dette være særlig merkbart. Man må for all del bruke latexslanger om man vil ha den fordelen, jeg bare sier at den ekstra pungteringssikkerheten, og ørlille mindre motstanden kommer med en pris som kanskje ikke er like spiselig for alle. Lenke til kommentar
UNSCCapone Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Vært en ny runde på Rundemanen og hadde med meg GPS i dag, ca. 490 høydemeter, 12.25% i snitt ca. Maks helning på ca. 24% Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Siste del av bakken fra broen opp mot dammen er helt sinnsykt bratt! Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Ok, jeg bruker sykkelen noen ganger innad i sentrum og i år skal jeg sykle langturer, på asfalt med de dekka jeg linka til litt tidligere her, jeg hater å måtte pumpe opp dekka ofte, men liker ei heller punkteringer, what to choose? fint om de finnes på XXL også da jeg vurderer ta en tur innom der imorgen å kjøpe pedaler der Sånn til info, jeg skal jo sykle 95-99% på asfalt i år, og ikke noe hardkjøring sånn sett, bare ren asfalt for det meste. Ingen grunn til at du skulle pungtere mye om du bare kjører på asfalt. Lenke til kommentar
UNSCCapone Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 Siste del av bakken fra broen opp mot dammen er helt sinnsykt bratt! Der ble det målt opp mot 24%, rett ved demningen og noen av svingene på slutten. Må si jeg er imponert over de som sykler Mur de Huy på racer, er vel opp mot 26% der. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 27. april 2012 Del Skrevet 27. april 2012 (endret) Ok, jeg bruker sykkelen noen ganger innad i sentrum og i år skal jeg sykle langturer, på asfalt med de dekka jeg linka til litt tidligere her, jeg hater å måtte pumpe opp dekka ofte, men liker ei heller punkteringer, what to choose? fint om de finnes på XXL også da jeg vurderer ta en tur innom der imorgen å kjøpe pedaler der Sånn til info, jeg skal jo sykle 95-99% på asfalt i år, og ikke noe hardkjøring sånn sett, bare ren asfalt for det meste. Ingen grunn til at du skulle pungtere mye om du bare kjører på asfalt. Problemet er vel heller at han kjører med dekk med lite mønster. Husker det halvåret jeg bodde i Danmark og syklet med dekk som hadde lite mønster, aldri punga så mye som da. Er vel litt mer utsatt for spisse småstein og glasskår. Endret 27. april 2012 av Hotel Papa Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 28. april 2012 Del Skrevet 28. april 2012 Problemet er vel heller at han kjører med dekk med lite mønster. Husker det halvåret jeg bodde i Danmark og syklet med dekk som hadde lite mønster, aldri punga så mye som da. Er vel litt mer utsatt for spisse småstein og glasskår. Danmark er vel notorisk for å ha mye flint. Små flintbiter i veien er flinke til å kutte opp dekk. Fremfor å beskytte seg med masse gummi, kan man få dekk med kevlar/vectranforsterkning som beskytter mot gjennomtrenging av spisse gjenstander. F.eks schwalbe marathon supreme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå