Gå til innhold

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal jo sykle mer og mer, og uforutsette ting kan jo skje på en sykkeltur, tips om de viktigste tingene jeg burde ha med meg og lære meg åssen jeg gjør?

Kjedelig å måtte trille sykkelen i 1 time til nærmeste buss-stopp f.eks :p

Jeg pleier å ha med ett multiverktøy med diverse hex unbrako og skrujern, en mini kjedekutter, noen ekstra ledd og en hurtigkopling for kjede, to små dekkspaker og ekstra slange og pumpe (Forutsatt at jeg kjører på vanlige hjul (clincher), på tubular har jeg med en lettvekts tubular, en flaske vittoria pit stop og pumpe.

Skifte slange og fikse kjede er det som man oftest får bruk for i felten.

Lenke til kommentar

Edit: Vet du om noen dealere i Norge som selger de skoene og evt pedaler?

Babracing har vel 5:10, mange pedaler å finne, straitline er vel de mer vanlige av bra kvalitet (men de er også dyre)

Cleats hejelper nok en del på hopping, men det går også fint med flats. (Uten at jeg er noen ekspert på det)

Lenke til kommentar

sukk, fordi jeg venta litt så var det brått bare 1 istedenfor 3 igjen av dekka http://www.sykkelkomponenter.no/products/continental-sport-contact-26-x-160

de har 2stk av 26x 1.30 men mistenker 1.30 blir litt vel smalt :/

var innom lokale sykkelsjappa og de kunne bestille 1.60, men de tar 250kr pr dekk, altså 500 totalt mot 338kr, høres kanskje veldig lite ut for dere, men har dårlig økonomi så må spare der jeg kan, får nesten tenke litt på hva jeg gjør, frakta fra den siden blir jo sikkert i en 130-140kroners klassen alikavel

Lenke til kommentar

Hehe, nei er glad for at dekka ikke koster så mye i forhold til andre, men kjedelig når man ikke har sååå god råd

MEN, jeg tok en liten kveldstur nå, og la merke til at når jeg bremser med bakbremsen så piper/"skriker" det no høyt baki der, noen som vet hva dette er? Er ganske høylydt den lyden.

Lenke til kommentar

Bare å finne et tilbud det! Ofte man får 50% på dekk. Jeg har selv 2 Bontrager dekk som koster 1000kr på sykkelen min. Disse betalte jeg 500kr for.

Jeg har også et par continental dekk til racaren liggendes klare. Disse kjøpte jeg på utsalg hos xxl til 300kr for 2 år siden, de kosta opprinnelig mye mer. Dekka som er på raceren nå er klare for utskiftning så en dag jeg gidder kommer disse Continental dekka på.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta en tur innom nærmeste XXL butikk.

De kjører kampanje på RK 2,2 som er regnet for å være det raskeste av vanlige MTB dekk.

Riktignok ikke slicks.

1055336_1_634202431509687500_medium.jpg

2 dekk + 2 slanger til 699,- er da et godt kjøp.

Såkalt tørrværsdekk.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Hehe, nei er glad for at dekka ikke koster så mye i forhold til andre, men kjedelig når man ikke har sååå god råd

MEN, jeg tok en liten kveldstur nå, og la merke til at når jeg bremser med bakbremsen så piper/"skriker" det no høyt baki der, noen som vet hva dette er? Er ganske høylydt den lyden.

Felg eller skivebrems? Uansett er grunnen at klossene vibrerer mot bremseflaten. Desverre ikke så lett å fikse, men forsvinner ofte av seg selv.

Skivebremser kan man prøve å rense skivene med aceton og ha på kopperpasta mellom stempel og bremsekloss (Pass på å ikke få noe på bremsebelegget)

Felgbremser kan man forsøke å stille på klossene slik at de tar rett på felgen, kanskje med litt toe-in.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta en tur innom nærmeste XXL butikk.

De kjører kampanje på RK 2,2 som er regnet for å være det raskeste av vanlige MTB dekk.

Riktignok ikke slicks.

2 dekk + 2 slanger til 699,- er da et godt kjøp.

Såkalt tørrværsdekk.

Har disse nå faktisk, men vil ha basicly slicks :)

Ang bremsene: jeg har v-bremser.

Googla meg litt frem og det kunne være at bremsene var litt skeive stod det, får ta en titt imorgen. Sinnsyk høy piping iallefall.

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

Hei,

har lite peiling på sykkelutstyr, men skulle gjerne begynt å sykle.

Tenker på å kjøpe sykkel fra XXL(http://www.xxl.no/sy...kkel-12-1079496).

Passer dette for en som vil begynne å sykle. Hvilken størrelse passer for en på ca 180cm ?

Den vil nok funke greit, men jeg vil anbefale deg å sikte litt høyere om du kan. Ulempen med sora girvekslere er at de kan ikke gire opp når du sitter i bukken.

Her er en tråd med veldig likt utgangspunkt som deg:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1426535&view=findpost&p=19113052

Størrelsen finner du helst i butikken da det kan være individuellt, men jeg gjetter 52-54.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Takker for svar, lønner seg å gå litt opp i pris selv for en nybegynner da?

Holde seg unna sora girvekslere?

Jeg vil si at alle, både nybegynnere og erfarne, vil ha glede av en noe bedre spesifisert sykkel enn de aller billigste.

Så at jeg glemte å legge ved linken ovenfor. Det er rettet nå.

Lenke til kommentar

Spennende! Jeg er litt sugen på nye dekk til terrengsykkelen, og disse har jeg faktisk kikka litt på.

Skal det være høyere trykk om rytteren er lettere?

Nei, lettere ryttere kan bruke lavere trykk. I terrenget er det en fordel med så lite trykk som mulig for å få maksimalt grep. Du trenger imidlertid nok trykk til å unngå pungtering. Jo tyngre rytter jo mer trykk er nødvendig for å unngå at dekket blir presset helt ned på felgen og pungterer slangen.

Kjører du slangeløst kan du bruke mindre trykk, men må fortsatt ha nok til å holde dekkanten mot felgen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@Sverreb: Har du noen anbefalinger når det kommer til hjul? Kunne tenke meg noen hjul som er litt stivere enn de som sitter på i dag (Custom DT Swiss E440S, sleeved w/eyelets, 26mm, 32h), i tillegg til at de skal være UST kompatible. Jeg har tittet litt på Mavic Crossmax SX og hjul fra Dogstar Bicycles, med andre ord all-mountain-ish hjul. De er dog noe dyre. Hva tror du om den type hjul?

Lenke til kommentar

@Sverreb: Har du noen anbefalinger når det kommer til hjul? Kunne tenke meg noen hjul som er litt stivere enn de som sitter på i dag (Custom DT Swiss E440S, sleeved w/eyelets, 26mm, 32h), i tillegg til at de skal være UST kompatible. Jeg har tittet litt på Mavic Crossmax SX og hjul fra Dogstar Bicycles, med andre ord all-mountain-ish hjul. De er dog noe dyre. Hva tror du om den type hjul?

Jeg skal vel innrømme at hjul er ikke det jeg har mest oversikt over.

Mavic er imidlertid fine for slangeløst siden UST hjulene deres har tette felger, men nå er det jo heller ingen heksekunst å tette en felg med stans felgbånd eller lignende, og notubes flow burde være et godt valg for håndbygde hjul fra dogstar. Håndbygde hjul av en flink hjulbygger (Og det tror jeg nok Ole er) vil kunne være stivere enn det meste av fabrikkhjul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...