Gå til innhold

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I den priskategorien er det de laveste utstyrsgruppene som gjelder, f.eks. Shimano Sora eller Campagnolo Xenon eller Veloce. Personlig foretrekker jeg Campa over Shimano (selv om jeg for tiden selv sykler på Sram).

Battaglin Start med Campa Xenon/Veloce er kanskje et av de beste alternativene du har. Battaglin er er italiensk merke som ofte leverer mye for pengene. Toppmodellene deres får du gjerne til halvparten av prisen som tilsvarende sykkel koster hos noen konkurrenter.

Et annet alternativ er Merida Road 901. Den kommer med Sora (105 bakgir). Den er 1,1 kg tyngre enn Battaglin og har bare 9-delt kassett, mot Battaglins 10-delte kassett.

Det er egentlig ikke kjempestore forskjeller på syklene i denne prisklassen. Om du har mulighet, prøv sykkelen før du kjøper den. Hvis ikke du har mulighet til det så få i alle fall hjelp til å tilpasse den i etterkant, enten i butikk eller av noen du kjenner som har greie på det.

Lenke til kommentar

Lurer på å kjøpe en terreng sykkel å starte og sykle litt mest for treningens skyld, men også fordi jogging er drit kjedelig og jeg likte å sykle rundt i skauen før når jeg var mindre :p ikke lyst til og bruke all verdens penger på det så ser for meg en ~4k for sykkelen...? anbefalinger? lurt og kjøpe på nett? hva mer trengs og er kjekt og ha? hva er in, hva er ut? osvosvosv

var 193 cm sist jeg målte og er passe spinkel i looks :p

edit: kan denne egne seg? http://www.intersport.no/Product/411597%28BC_4%29/nakamura-vertex-advance-2010/

Endret av Smurfn
Lenke til kommentar

I den priskategorien er det de laveste utstyrsgruppene som gjelder, f.eks. Shimano Sora eller Campagnolo Xenon eller Veloce. Personlig foretrekker jeg Campa over Shimano (selv om jeg for tiden selv sykler på Sram).

Battaglin Start med Campa Xenon/Veloce er kanskje et av de beste alternativene du har. Battaglin er er italiensk merke som ofte leverer mye for pengene. Toppmodellene deres får du gjerne til halvparten av prisen som tilsvarende sykkel koster hos noen konkurrenter.

Et annet alternativ er Merida Road 901. Den kommer med Sora (105 bakgir). Den er 1,1 kg tyngre enn Battaglin og har bare 9-delt kassett, mot Battaglins 10-delte kassett.

Det er egentlig ikke kjempestore forskjeller på syklene i denne prisklassen. Om du har mulighet, prøv sykkelen før du kjøper den. Hvis ikke du har mulighet til det så få i alle fall hjelp til å tilpasse den i etterkant, enten i butikk eller av noen du kjenner som har greie på det.

Budsjettet kan økes, men siden sykkelen i hovedsak skal tjene til å sykle mellom jobb og hjem, ca 30 km t/r, da med noe ujevnt terreng, men 90% asfalt, så tenkte jeg at noe lettere enn min 11-12 kg terrengsykkel var bedre.

Svarer det seg å øke budsjettet når behovet er kun knyttet til den reisen?

Lenke til kommentar

For sykling til fra jobb skal det ikke være noe problem å sykle på en sykkel til 6000, f.eks. den Battaglin'en som jeg linket til. Campa Veloce og Xenon (som sitter på sykkelen) er det bra nok kvalitet på. Legger du i mer penger (si 10k) kan du få en litt lettere sykkel, men det er ikke snakk om mye. Da må du enda høyere hvis du skal ta av mye vekt.

Jeg ville heller oppgradert hjulsettet hvor det er mye å hente på vekt (roterende vekt*).

*Litt forenklet kan du si at all masse vil motsette seg endringer i fart grunnet treghet. For roterende masse snakker man om «treghetsmoment» og motstanden mot akselerasjon er langt større for roterende masse enn for masse som beveger seg lineært.

Lenke til kommentar

Jeg har en jamis sykkel Racing.

Giret ved krnaken har jeg bytta noe deler etc på. Og har måtte trekke ny vaier til det. Det lille plastikk røret som går gjennom ramma ved kranken har mye skader og vil ikke sette inn igjen det dårlige røret nå. Uten røret går ikke giret.

Vært i to butikker og ingen har. Heller ikke dere jeg kjøpte sykkelen.

Prøvd med hard rox sin slik type plastikk rør, men det var feil diameter.

Noen som vet om noe sted jeg kan få denne?

Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på hvor mye grus det er. Hvis det er hardpakket og finkornet grus så skal det ikke være noe problem. Er det veldig løs grus og store, nesten steiner, da kan det bli vanskeligere (og større sjanse for punktering).

Battaglin er et veldig godt valg i den prisklassen. Jeg tror du kommer til å kose deg på den. :)

Men hvis du skal kjøre mye på grusvei kan det hende en cyclocross-sykkel er noe for deg? Men det er litt dyrere igjen. Den billigste jeg vet om er denne. Da får du en ramme som har plass til litt større, kraftigere dekk (noe som følger med), men som allikevel også kan bruke vanlig racer dekk. Det rullere også veldig mye bedre enn en terrengsykkel.

Bakdelen er at den er tyngre (9,8 kg). Finnes selvsagt lettere CX-sykler, men som du sikkert skjønner så må du da enda høyere i pris.

EDIT: Fant en litt billigere her

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Det kommer litt ann på hvor mye grus det er. Hvis det er hardpakket og finkornet grus så skal det ikke være noe problem. Er det veldig løs grus og store, nesten steiner, da kan det bli vanskeligere (og større sjanse for punktering).

Battaglin er et veldig godt valg i den prisklassen. Jeg tror du kommer til å kose deg på den. :)

Men hvis du skal kjøre mye på grusvei kan det hende en cyclocross-sykkel er noe for deg? Men det er litt dyrere igjen. Den billigste jeg vet om er denne. Da får du en ramme som har plass til litt større, kraftigere dekk (noe som følger med), men som allikevel også kan bruke vanlig racer dekk. Det rullere også veldig mye bedre enn en terrengsykkel.

Bakdelen er at den er tyngre (9,8 kg). Finnes selvsagt lettere CX-sykler, men som du sikkert skjønner så må du da enda høyere i pris.

EDIT: Fant en litt billigere her

Det er nok litt røtter osv, små grus, men ikke steiner - er tross alt snakk om område ved boliger i Oslo/Bærum, så ekke så mye skog her :)

Lenke til kommentar

Ja det er den. Merkelig da. Men hyggelig. :)

Alle pedaler passer på. Nå vet jeg ikke om du har sykkelsko fra før av (?), hvis ikke så ville jeg kjøpt Look Keo-pedaler. Look Keo Classic er ok. Nå er ikke de på lager der da. Keo 2 Max har de på lager. Den er litt dyrere, lettere og mer solid.

Evt gå til en sykkelbutikk i nærheten av deg å kjøp sko og pedaler samlet. Kanskje får du en god deal.

Har du sko med cleats fra før av er det greit å kjøpe pedaler som passer de.

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe en kombipedal. Da kan du bruke både sykkelsko med SPD og vanlig sko. EDIT: Denne og denne er på lager.

Men hvis du velger Look Keo-pedal så må du jo ikke bytte på terrensykkelen. Du kan da bruke vanlig sko på den?

Du vil tjene mye på sykkelsko. Du får bedre kontroll på sykkelen og får mer ut av tråkket ditt. Det finnes flere sykkelsko som nesten er som vanlige joggesko, og ikke som landeveissko som ikke er noe serlig å bevege seg i (selv om de er lettere og gjerne stivere).

Endret av MagnusW
Lenke til kommentar

De kombipedalene som du linket til kan brukes med alle sykkelsko? Vet ikke hva SPD er - sukk, vanligvis vet jeg det jeg trenger når jeg kjøper noe, nå bare spør jeg merkelige spørsmål føler jeg :p

kommer sykkelen ferdig satt opp forresten?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...