Gå til innhold

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen sier zalo andre sier grønnsåpe, jeg bruker zalovann.

Det sies at zaloen tørker ut lakken, men den har fordelen av at den er avfetter drivverket (Men tar ikke bort all olja på driverket).

Diesel er også veldig fint å spraye på en gang i blant, da det vasker veldig bra, samtidig som at det smører også.

Jeg prøver å vaske sykkelen etter hver regnværstur, eller når den er rett og slett skitten.

Lenke til kommentar
Noen sier zalo andre sier grønnsåpe, jeg bruker zalovann.

Det sies at zaloen tørker ut lakken, men den har fordelen av at den er avfetter drivverket (Men tar ikke bort all olja på driverket).

Diesel er også veldig fint å spraye på en gang i blant, da det vasker veldig bra, samtidig som at det smører også.

Jeg prøver å vaske sykkelen etter hver regnværstur, eller når den er rett og slett skitten.

Vasker sykkelen etter hver tur jeg da. Har vel noe med at stisykling gjør sykkelen litt gjørmete ;)

Btw, husk å tørke av innerbenene på demperen etter hver tur

Lenke til kommentar

Bruk en svamp i grunn. Vask girene, men ikke drivverket. holder å vaske det de gangene man går over med diesel.

Men ja prøver å vaske sykkelen etter hver tur, men det blir fort vanskelig når man jobber sent og vil ta en god sykkel tur istedenfor å vaske.

Og man skal være veldig forsiktig med avfetting pga. siden den vil trenge inn i lagre og ta fettet som ligger der.

Lenke til kommentar
forresten er det noen som vet hva det koster for helt nye girhendler? eller hvordan jeg reparerer mine girer ca 3-4 gir så stopper de bare... har justert girene på alle mulige målter så er ikke det som er feil.

Du sier ingenting om smøring av vaier,bytte av vaiere, eller vaierstrømper.

Det kan gjøre dem som nye.

Ett sett med brukbare girhendler koster ikke så mye. Fra en 200 lapp og oppover for brukbare,spørs hvilke du vil ha/trenger?.

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Hei, skal kjøpe min første racersykkel. Har tenkt å bruke den til trening og kanskje i konkuranse senere ettersom jeg har tenkt å melde meg inn i en sykkelklubb. Vil helst ikke betale mer enn 10 000 kr. Noen som vet om en bra? :)

Lenke til kommentar
Hva er det dere vasker skivebremsene med? Zalo der også?

Jeg bruker discrens. Koster vel rundt 200 kr og holder i evigheter.

----

Når det gjelder vasking generelt bruker jeg Finish Line avfettning eller en Bio avfetning til kjede, kasett og drev. På ramma og felgene er det ofte nok med bare en fille da jeg alltid vasker sykkelen med en gang turen er ferdig. Til tider bruker jeg muck-off (husker ikke hvordan det skrives) eller zalovann. Det er utrolig hvor viktig det er å holde sykkelen ren, kjede, kasett og drev vil holde mange mil ekstra bare med fem minutters vask etter turen.

---

rkjetil: Vær så snill og ikke kjøp jamisen. Det er en drittsykkel. Kjøp heller en god aluminiumsramme enn den håpløse carbonramma der. Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til en butikk som kan litt sykkel og ikke store kjeder som Anton og XXL.

Lenke til kommentar
Hva er det dere vasker skivebremsene med? Zalo der også?

Jeg bruker discrens. Koster vel rundt 200 kr og holder i evigheter.

----

Når det gjelder vasking generelt bruker jeg Finish Line avfettning eller en Bio avfetning til kjede, kasett og drev. På ramma og felgene er det ofte nok med bare en fille da jeg alltid vasker sykkelen med en gang turen er ferdig. Til tider bruker jeg muck-off (husker ikke hvordan det skrives) eller zalovann. Det er utrolig hvor viktig det er å holde sykkelen ren, kjede, kasett og drev vil holde mange mil ekstra bare med fem minutters vask etter turen.

---

rkjetil: Vær så snill og ikke kjøp jamisen. Det er en drittsykkel. Kjøp heller en god aluminiumsramme enn den håpløse carbonramma der. Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til en butikk som kan litt sykkel og ikke store kjeder som Anton og XXL.

uenig med deg der. Har man peiling på sykkel kan det være like greit å kjøpe en sykkel hos store kjeder. Er man derimot ny, kan det ofte være smart å oppsøke butikker hvor du fåt kompetanse med på kjøpet. Anton sin sykkeldelisk i bogstadveien er en god sykkelbutikk med bra utvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...