oldboy Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Hva med en tralle du kan slepe bak? Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Okey, takk for svar.Sykkelen skal brukes i lett terreng og asvalt, ja. Er det slik at bremsene skal kjøres inn litt før de fungerer optimalt? Kjæresten min har hydrauliske LX bremser, og de synes jeg fungerer veldig mye bedre.. Leste noen reviews av bremsene, og der stod at noen slet med at bremsene begynte å lekke olje etter et halvt års bruk ca, er dette en vanlig feil på hydrauliske bremser? Og evnt dyrt å fikse? Ville ikke bekymret meg så mye over det. Så lenge du holder tingene ved like går det som regel brillefint. Sørg for å sentrere bremsene slik at det ikke blir noe subbing med bremseskiva. Å lufte bremsene ca en gang i året er også nødvendig, etter som det vil byge seg opp små luftbobler i bremsekablene. Disse gjør at når du bremser trykkes luften og ikke oljen. (hydrauliske skivebremser bruker olje i stedet for tråd) Håper det hjalp Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Begynte å sykle for 3 uker siden med en litt gammel Hybrid til faren min som jeg fiksa kjedet og dekkene til, for at den skulle fungere. Målet var å begynne å sykle til skolen hver dag for å både forbedre det fysiske og komme litt tidligere til skolen. Veien er vel rundt 1 mil lang, en vei og jeg bruker rundt vel 25-30 min på denne. Tar meg litt bedre tid på tilbakeveien. Veien er som regel god asfalt med oppoverbakker og nedoverbakker. En grusvei tar jeg og, istedet for å sykle en ganske trafikkert og smal vei. Jeg har lagt merke til at føler meg allerede litt bedre fysisk sett og er ganske motivert til å holde det oppe, spesielt siden det går raskere enn bussen. Dessverre så holdt ikke ut den gamle sykkelen så mye (felgen ble skeiv og gikk inn i bremsene og giret oppførte seg merkelig hele tiden.) Så det var på tide med å anskaffe seg en ny sykkel. Litt uvant å sykle med den men den er mye mer behageligere enn den gamle, med både hydrauliske bremser og muligheten til å regulere dempingen. Dempinga er spesielt handy når man skal opp bakker. Man bare gjør den fast også går energien som vanligvis går til dempinga, til å komme seg opp bakkene istedet. Legger til et bilde av sykkelen min. Gleder meg allerede til imorgen. (Sykkelen er en Scott Sportster P1 09 Hybrid) Er vel ikke behov fpr ny sykkel fordi felgen er skeiv og girene hakker? Slike problem kan som oftest løses med enkle grep (anbefaler å gå til en sykkelmekaniker). Det at felgen oppleves som skjev, kan skyldes at det har oppstått kast i den. Det vil si at noen av eikene er strammere og noen løsere enn hverandre. Felgene kan også være slått skjevt. Da må man som oftest kjøpe nye. Når det gjelder girene kan det være alt fra feil justering av gir, til at kransen, kranken eller kjedet er slitt. I noen tilfeller trenger man å skifte hele pakka, som jeg selv har opplevd. For å gjøre minimal slitasje på krank og kransen er det lurt å bytte på 3 kjeder i løpet av et år. Slik vil kransen/kasetten slites mye mindre og gjevnere. Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 (endret) Hvis du skifter kjede 3 ganger i året skal du sykle mye, og det på grisete veier... Skifter du en gang i året så er du som regel godt innenfor. Men selvfølgelig, er det skikkelig grisevær og du aldri vasker sykkelen, så kan drivverket bli slitt ut veldig fort. Til deg med campagnalo utstyret: Du får bagasjebrett som du kan feste på setepinnen, klarer kanskje ikke så mye vekt men. Du finner det ganske sikkert i en sykkelsjappa i nærheten. Og om sykkelen ikke er altfor gammel, så grattis med et godt kjøp! Endret 26. mai 2009 av T_Trosten Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 25. mai 2009 Del Skrevet 25. mai 2009 Takktakk. Søkte litt rundt, og fant noe som lignet din beskrivelse. Er det slike som ligger øverst her du tenker på? Tror det kan være en god løsning. De veier lite, og takler ~10kg. Og jeg slepper redselen for å knekke rammen, da den pinnen setet er festet i er sterk. Fant forresten noen flere tips til langturer, selv om jeg har ordnet det meste der fra før av. (Jeg og en kamerat planlegger en sykkeltur i Danmark+Sverige) Lenke til kommentar
sonando Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 er det noen som vet om haro f4 er bedre enn haro f3?? jeg skal kjøpe meg en haro f4 Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Hvis du skifter kjede 3 ganger i året skal du sykle mye, og det på grisete veier... Skifter du en gang i året så er du som regel godt innenfor. Men selvfølgelig, er det skikkelig grisevær og du aldri vasker sykkelen, så kan drivverket bli slitt ut veldig fort. Til deg med campagnalo utstyret: Du får bagasjebrett som du kan feste på setepinnen, klarer kanskje ikke så mye vekt men. Du finner det sikkert ganske sikkert i en sykkelsjappa i nærheten. Og om sykkelen ikke er altfor gammel, så grattis med et godt kjøp! Du har rett i det. Glemte meg. Sykler selv mye så det lå vel naturlig til å berette om det Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Takktakk. Søkte litt rundt, og fant noe som lignet din beskrivelse. Er det slike som ligger øverst her du tenker på? Tror det kan være en god løsning. De veier lite, og takler ~10kg. Og jeg slepper redselen for å knekke rammen, da den pinnen setet er festet i er sterk. Fant forresten noen flere tips til langturer, selv om jeg har ordnet det meste der fra før av. (Jeg og en kamerat planlegger en sykkeltur i Danmark+Sverige) Det var noe sånt jeg tenkte på ja. Tror ramma og setepinnen skal klare det helt fint, men skal selvfølgelig ikke si noe helt sikkert. Lenke til kommentar
Sir Zu Zwat Skrevet 26. mai 2009 Del Skrevet 26. mai 2009 Tok litt av på www.bikeshop.no idag. Nå har jeg nok utstyr for tilnærmet det sykkelen kostet. Computer: Sigma, BC 2006 MHR DTS, Computer Hansker (korte): Campagnolo, C410 Pedaler: Shimano, PD-A520 Briller: Pro, Mach ll Kodelås: BikePack, L.73, 18x1000 mm Trøye (kort): Campagnolo, Heritage, Sort Shorts: Biemme, Aktivitude -08 (toppmodellen) Styretape: Storck, Active Carbon Lenke til kommentar
sonando Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 er det noen som vet om haro f4 er bedre enn haro f3?? jeg skal kjøpe meg en haro f4 Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 (endret) Er det veldig vanskelig å justere skrivebremser eller noe? Har hatt sykkelen inne 2 ganger i løpet av 4 dager på stedet jeg kjøpte den uten at de har greid å gjøre sånn at klossene ikke går inn på skiven forran. edit: Det er bare den venstreklossen som går innpå, og det virker som selve klossen er skjev eller noe..Fordi den nedre delen av klossen treffer ikke skiven, bare den øverste delen. Endret 27. mai 2009 av Nikkor Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Er det veldig vanskelig å justere skrivebremser eller noe? Har hatt sykkelen inne 2 ganger i løpet av 4 dager på stedet jeg kjøpte den uten at de har greid å gjøre sånn at klossene ikke går inn på skiven forran. edit: Det er bare den venstreklossen som går innpå, og det virker som selve klossen er skjev eller noe..Fordi den nedre delen av klossen treffer ikke skiven, bare den øverste delen. Ja, og nei. Det er veldig enkelt å justere dem, er bare å løsne de 2 skruene som holder calipperen på plass, klemme inn bremsehendlene for å sentrere, og stramme til igjen. Men jeg må ofte prøve flere ganger for å få det helt strøkent. Men tar du av hjulet for eks. så vil det fort bli skjevt igjen. Så om den ikke tar i så mye ville jeg ikke brydd meg. Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 27. mai 2009 Del Skrevet 27. mai 2009 Den tar ikke så mye, hjulet snurrer bra..men hører gnisselyd. Problemet er vel at selve bremseklossen kommer jo til å bli helt skjev når de ikke bremser likt på venstresiden? Tror ikke det er helt optimalt heller. Lenke til kommentar
mintman Skrevet 28. mai 2009 Del Skrevet 28. mai 2009 Hvis hjulet ruller bra så vil ikke den friksjonen du hører der føre til noen slitasje av betydning på klossene. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 30. mai 2009 Del Skrevet 30. mai 2009 Noen som veit om en grei FS MTB til rundt 15-17.000kr? Specialized Stumpjumper er utsolgt så og si over alt, har ringt til Stians Sport og de selger dem ikke lenger. Canyon har evig lange leveringstid.. Lenke til kommentar
Eivind87 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Ved kjøp av landeveissykkel, hvordan finner man ut av hvilken størrelse sykkel man trenger, (uten å gå til en forhandler å spørre)? Jeg ser på brukte sykler på finn.no, og tenker å kjøpe brukt istedenfor nytt. Jeg er forøvrig ca 179cm høy. Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Jeg kjøpte nylig en GT Avalance 2.0 for 4299. Den virker bra, men det er en del "ulyd" på enkelte girkombinasjoner. Er dette vanlig, eller burde den justeres? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234 Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Da passer du nok til 58 cm, eller L. Jeg har 58 og er 179. Prøv sykkelen før du kjøper den. Lenke til kommentar
Fapse Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 (endret) Jeg kjøpte nylig en GT Avalance 2.0 for 4299. Den virker bra, men det er en del "ulyd" på enkelte girkombinasjoner. Er dette vanlig, eller burde den justeres? Det er helt vanlig, så ikke noe å bekymre seg over. Hvis det begynner å bli ulyd på nesten alle girkombinasjoner bør du justere girene. Dette anbefaler jeg å la profesjonelle se på (sykkelmekanikere) etter som jeg har sett veldig mange mislykkete forsøk. Noen som veit om en grei FS MTB til rundt 15-17.000kr? Specialized Stumpjumper er utsolgt så og si over alt, har ringt til Stians Sport og de selger dem ikke lenger. Canyon har evig lange leveringstid.. Hva med en annen sykkel? Finnes mange gode alternativer Har du f.eks sempel sett på noen av Commencal sine sykkler. Virker veldig fine EDIT: Leste i et sykkelblad at fulldemperne til GT hadde fantastiske demperegenskaper og er helt klart hvert å se på. Endret 31. mai 2009 av Fapse Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 31. mai 2009 Del Skrevet 31. mai 2009 Er en som selger en Intense 5.5 på terrengsykkelforumet... Har kontakta han og vil gjerne prøve, så gjenstår å se om han svarer. Vet ikke helt om jeg syns ramma er no kul. http://www.sykkelbutikken.no/Sykkel/Terren...article_ID=1779 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå