Gå til innhold

Den store sykkeltråden!

paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor høy er du da? Det med sykkelstørrelse har litt med hva slags type sykling du driver med. Driver du med stisykling er det ofte smart med en litt kortere sykkel, etter som dette gir høyere sittestilling og bedre kontroll i terrenget. En litt større sykkel, vil gi deg en mer foroverlent stilling, altså mer aggressiv kjørestil, som er å foretrekke i XC sykling. Hvis du vipper akkurat mellom to størrelser, ville jeg nesten prøvd begge syklene og sett hvilken du føler deg mest konfertabel med. Sykler du mest sti kan det være lurt å gå for 20" Men som sagt, prøv! Ikke noe er som å kjøpe feil str på sykkel

Lenke til kommentar

Det var det jeg tenkte meg ja, litt av det samme med snowboard. Er 1.97ish og har en 5år gammel 20" HT som jeg sykler på hver dag, virker ikke for liten akkurat.

Det er det som er så sinnsykt kjipt med å kjøpe sykler som kun blir solgt over nettet, får jo ikke prøvd dem før man kjøper.

Skal jo primært bruke den i skævven, dog vet jeg ikke hvor hardcore stiene i Danmark generelt sett er, har bare prøvd å sykle der et par ganger.

Fikk prøvd en dårligere utgave av Stumpjumpern i går, da de selvfølgelig kun har medium rammer av stumpjumper i butikk.

Virket ganske tøff, selvom jeg kun fikk sykle sånn 10-15m i butikken >.<

Vet jeg har spurt før, men hadde du gått for Stumpjumpern kontra Nerven til Canyon? Snakket med en i går som påpekte at Specialized bruker en spesiell Fox demper bak, samt den hadde "dårligere" bremser og hjul (felg/nav). Kan få den til 17.000NOK, ca det samme som Canyonen, da søsteren min får rabatt på G-sport. Så spørs det om man gidder å vente siden man er for ivrig og utålmodig, eller holde ut og få en sykkel som jeg sikkert ikke vil merke forskjell på uansett. :p

Ka du tru?

Endret av EvenruD
Lenke til kommentar

Jeg tror at Stuntjumperen er veien å gå. Det er en utrolig leken og bra stisykkel, og demperoppsettet fungerer knall! Snakker ut i fra erfaringer med Enduroen, som bruker samme demperoppheng. Hvis du i tillegg får den til 17k er jo det en bra pris. Angående det med at Specialized bruker en spesiell demper skal du ikke tenke på. Den funger sikkert bare som alle de andre på markedet, bare at den er tilpasset sykkelen. Men ikke misforstå meg. Fox demper bak er bra, spesielt handy er det med propedal funskjonen og lockout, som jeg tror det er på den.

Hvor høy er du egentlig? Tenkte på sånn med valg av størrelse. Specialized har en liste over hvilket størrelser man burde velge. Der står det at Large er for de opp til 188. Xl er fra 188-198. Selv er jeg 193 og bruker XL. Passer ypperlig

Lenke til kommentar

Måler 197 fra topp til tå. Da jeg brukte den PPS greia hos Canyon, så fikk jeg Large med 93cm i skrittlengde og XL med 94cm :p

Så har jo Stumpern også Sram, noe jeg aldri har vært borti før. Men bremser, hjul osv funker?

Skulle jo nesten tro det, med den vejl. prisen syklen har fått.

Lenke til kommentar

Er du 197 skal du helt klart ha Specialized'en i XL! Sram er kvalitet så det oser. Du får i tillegg Elixir bremser som er helt krem. Kjører selv med det nå (vet ikke om det er samme versjon som stumpien) og de er kraftige og responsive. Samtidig har de mulighet for å justerer hvor langt inn du vil presse bremsehendelen. Er usikker på om Stuntjumperen har 15mm QR aksling på gaffelen foran, men mener det er standard på 09 modeller fra Fox. Det er en smart løsning!

Lenke til kommentar

Hei hei. Jeg er på utkikk etter en sykkel som jeg muligens skal bruke til/fra skolen men først og fremst som en treningssykkel for å få bedre utholdenhet/kondisjon.

Jeg har som de fleste andre syklet siden tidlig alder, men kan absolutt ingenting om sykling og sykler på et mer proft nivå, og håper jeg kan få litt hjelp i denne tråden.

Har lyst på kvalitet, og betaler gjerne et par tusen ekstra om den økte kvaliteten rettferdiggjør prisen. Vet ikke helt om en racer er noe for meg, ettersom giren er såpass tung og slikt, men mest av alt pga den punkterer så raskt på noe annet enn asfalt og er generelt lettere å skade. Men jeg vil ha fart. Så jeg tenker en slags racerlignende/treningsrettet hybrid da, ikke noen bysykkel.

Litt om meg:

Gutt

16 1/2 år

177/178 cm høy (mulighet for å vokse høyere vil jeg tro, plan for fremtiden er bra)

Vekt: ca. 73kg (jeg trener styrke så dette vil mest sannsynlig øke, men i første omgang synke pga jeg skal gjennomføre en deff(slanking))

Bruksområde for eventuell sykkel: Til/fra skolen (omtrent bare asfalt, lange rette strekninger) og treningssykkel for utholdenhet/kondisjon

Ikke cross-sykling, ikke bysykling

Pris villig til å betale: 0-10000 (egentlig vil jeg ikke betale så mye, men om en sykkel til 6 er mye bedre enn en sykkel til 4 velger jeg denne, og så vil kanskje en ti 8 være bedre enn den på 6 osv. En sykkel til 12 er sikkert bedre enn en på 10 men her må jeg sette en grense. Men ellers vil jeg ha så god kvalitet som mulig til en minst mulig penge innenfor disse rammene)

Ellers, er det uklokt å kjøpe en veldig dyr sykkel helt i begynnelsen? Per i dag sykler jeg aboslutt ingenting, men planen er da å begynne nå jeg først har skaffet meg en sykkel :) Er det lett å få solgt slike sykler igjen eventuelt? Jeg er redd jeg vil gjøre en tabbe i å kjøpe en alt for dyr sykkel.

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Var jeg deg ville jeg gått på terrengsykkel.no forumet og bare kopiert det du har skrevet rett over :) De har stor kompetanse pluss at det er bruktmarked der hvor du kan kjøpe brukte sykler. Du kunne jo eventuelt kjøpt en hybrid sykkel? De har ofte tynnere dekk og er mer racer aktig, men ikke helt racer. Bruker selv en hybrid sykkel fra Scott til og fra skolen og den fungerer knall!

Etter hva jeg forstod på bruksområdet ditt ville jeg ikke lagt 10000 kr i sykkelen. Du skal sykle til skolen med den og samtidig bruke den til trening? Er det ikke bedre å ha en sykkel for skole og en til trening i stedet. Fine sykkler blir ofte stjålet så derfor er det ikke vits å kjøpe en fin sykkel som brukes til skole.

Dette er da mine råd :) Som sagt, ta en kort visitt på terrengsykkel.no forumet hvor du kan poste det du har skrevet her. Da vil du få gode råd og veiledning.

Lykke til med kjøpet! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234

Er det noen her som skal sykle Lillehammer-Oslo i år eller har gjort det før? :)

Hadde satt pris på om noen kom med litt tips til turen dersom noen har erfaringer.

Om noen ellers har gode tips til langturer kommer det godt med! :)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg har nå i 2 år syklet på en middels tung, rimelig grov terrengsykkel. Men jeg liker best å sykle landevei, så nå er tiden inne for ny sykkel.

Det er ikke noe galt med den andre sykkelen, den er heller ikke liten, men jeg sykler fortere en det sykkelen klarer.

Høyde:189

Vekt:68,9

Bruk: Landeveis turer, landevei trening.

Jeg tenker å legge en 4-7000 kr i ny sykkel.

Noen som har noen tips?

Bør foresten i Nittedal, så hadde jo vert fint med en butikk ikke altfor langt unna

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...