Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Har meldt meg på Birkebeinerrittet i år, men har aldri tidligere deltatt i noe som helst ritt. Startet å sykle i fjor høst og etter vinterpausen ligger jeg nå på 3 økter i uka (tilsammen ca. 3-4 timer). Spørsmålet er hvilken sluttid jeg kan forvente meg (eller sette meg som mål)?

 

Vet at dette blir veldig hypotetisk, men er 4 1/2 time et fornuftig mål?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har meldt meg på Birkebeinerrittet i år, men har aldri tidligere deltatt i noe som helst ritt. Startet å sykle i fjor høst og etter vinterpausen ligger jeg nå på 3 økter i uka (tilsammen ca. 3-4 timer). Spørsmålet er hvilken sluttid jeg kan forvente meg (eller sette meg som mål)?

 

Vet at dette blir veldig hypotetisk, men er 4 1/2 time et fornuftig mål?

Det kommer veldig ann på hvor mye du har trent, når du var yngre også. Har du et godt grunnlag. Har du lett for å komme i form, så vil jeg ikke si at det er noe problem. Og at du kan komme under 4 timer også.

Jeg for eks. har svømt i 7 år og slutta for 3-4 år siden. Har etter det lugget på mellom 500 og 1000 km før birken og kommet inn på 3.44, 3.48 og 3.58.

 

Men altså det kommer veldig ann på deg, noen har utrolig vanskelig for å klare å gjøre det bra, uansett hvor mye de trener. Mens andre har veldig lett for å gjøre det bra.

 

Angående å sykle inne... Finnes det noe mer kjedelig? :tease: Gleder meg bare som en unge nå til snøen forsvinner i skauen. :D

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke skal ha en sykkel som du skal bruke til konkurranse og i løp, så ville jeg gått til XXL, de har de greieste prisene og sykkler. XXL skal ha folk som hjelper til i sykkelavdelingen og kan bittelitt sykkel, de som jobber på Intersport skal kanskje hjelpe over hele butikken og har lite eller ingenting erfaring med enkelte ting.

 

Men husk på, selgerene gjør alt for å få deg til og kjøpe den de vil du skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Skal snart kjøpe sykkel, men er ikke sikker på hva jeg skal kjøpe....

har et budsjett på ca. 6000kr..

Vil helst ha hybrid, da jeg sykler både på asfalt og grusvei.

Har snust litt på denne, men er veldig usikker.

 

hva mener dere jeg bør kjøpe?

 

(Tar også i mot tips til kjøp av nytt speedometer)

Endret av Yahoo
Lenke til kommentar
Finnes jo hybrid-sykler med justerbar gaffel, slik at du kan velge mellom å ha en demper, eller du kan "skru" den fast.

 

Spm er om du trenger den. Hvis du alikevel skal bruke den locked, kan du like godt spare kiloen demperen veier og gå for fast gaffel. Hvertfall ville jeg gjort det :)

 

Jeg kommer til å trenge den, ja. Til neste år så begynner jeg å studere, da kommer jeg mest sannsynlig til å flytte til byen. Det er da litt kjekt å ha demper på brosten, trikkeskinner osv.

Noe annet jeg har hørt er at låsbare dempere blir fort ødelakt. Er dette sant?

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å trenge den, ja. Til neste år så begynner jeg å studere, da kommer jeg mest sannsynlig til å flytte til byen. Det er da litt kjekt å ha demper på brosten, trikkeskinner osv.

Noe annet jeg har hørt er at låsbare dempere blir fort ødelakt. Er dette sant?

 

Demperen er ikke primært tiltenkt brukt på flatt underlag/oppoverbakke, men i nedoverbakke i ulent terreng. Grunnen er at du taper den del kraft i tråkket ved å ha demperen ulåst. Jeg ville fortsatt gått for fast gaffel i ditt tilfelle, men smaken er jo som baken ;)

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å trenge den, ja. Til neste år så begynner jeg å studere, da kommer jeg mest sannsynlig til å flytte til byen. Det er da litt kjekt å ha demper på brosten, trikkeskinner osv.

Noe annet jeg har hørt er at låsbare dempere blir fort ødelakt. Er dette sant?

 

Demperen er ikke primært tiltenkt brukt på flatt underlag/oppoverbakke, men i nedoverbakke i ulent terreng. Grunnen er at du taper den del kraft i tråkket ved å ha demperen ulåst. Jeg ville fortsatt gått for fast gaffel i ditt tilfelle, men smaken er jo som baken ;)

 

Hmmm. Ble ganske usikker på om jeg bør kjøpe sykkel med eller uten demper.

 

Grunnen til at jeg kjøper sykkel nå, er fordi jeg vil dra på en lang sykkelferie i sommer med utgangspunkt voss eller bergen.

 

Har sett litt på mulighetene med voss-gol, noe som inneberer at jeg må inn på rallarvegen, bør jeg ha demper på denne strekningen?

 

Uansett, takk for de svarene jeg har fått til nå...

 

Kom gjerne med tips til andre sykkelruter!!!

Lenke til kommentar
Hmmm. Ble ganske usikker på om jeg bør kjøpe sykkel med eller uten demper.

 

Grunnen til at jeg kjøper sykkel nå, er fordi jeg vil dra på en lang sykkelferie i sommer med utgangspunkt voss eller bergen.

 

Har sett litt på mulighetene med voss-gol, noe som inneberer at jeg må inn på rallarvegen, bør jeg ha demper på denne strekningen?

 

Uansett, takk for de svarene jeg har fått til nå...

 

Kom gjerne med tips til andre sykkelruter!!!

Rallarvegen kjenner jeg ikke til tilstanden på, men det kan være legitim bruk av dempere på den hvis det er grusveg og du regner med å få bra fart på nedoverbakkene! :)

 

Du kunne jo hørt med en dreven sykkelselger hva de anbefaler ift. demper. Hvor du skal sette grensa for fast gaffel osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...