Gå til innhold

Den store sykkeltråden!


paroa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kallstrom

Med mindre du har planer om å leke på sti, kjøp hybrid med låsbar dempegaffel. Praktisk talt alle merker har modeller i dette markedet, de fleste veldig gode. Skal du absolutt ha skrivebrems, er hydraulisk det eneste som gjelder.

 

(Luc1fer- også)

Foreslår at du stikker innom dine lokale sykkelbutikker og ser hva som finnes. Når du har kikket litt rundt og funnet aktuelle modeller er det bare å spørre igjen her, så er det sikkert noen som kan veilede.

 

PS: Det er ikke sikkert at alle forhandlere har fått inn alle 2008 modellene enda. :)

 

brannmannsam

Hva skal du bruke sykkelen til?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Ny sykkel med skivebremser.

 

Jeg hadde tenkt meg en allround sykkel som jeg kan bruke til alt, men det vil hovedsaklig bli frem og tilbake til jobb(asfalt).

 

Jeg hadde et ønske om å ha skivebremser på sykkelen.

 

Prisklasse 6-7000kr

 

Noen som kan gi meg noen tips?

Jada, kan prøve.

 

Jeg har hatt denne sykkelen i et år nå, og den funker perfekt for meg.

 

409212_Small.jpg

 

Nakamura Platimun Cross Disc

Lenke til kommentar

Noen av de mer aktive som har startet ordentlig på sesongen enda eller?

Hadde en leketur i skogen her om dagen, og fant ut at jeg virkelig trenger å bytte sete. Tror kanskje jeg kommer til å gå opp til 2.3 dekker også, for litt mer komfort. Og så blir det Joe's NoFlats. Forhåpentligvis holder det. ;)

Skulle helst hatt meg en fulldempet XC, men kan ikke ta meg råd til det føler jeg.

Lenke til kommentar

Hei folkens. La ikke merke til at det var en egen sykkeltråd her. Kanskje noen her har erfaring med Everest? Lurer sterkt på om jeg skal investere i denne men er ikke helt sikker. Noen som har samme sykkelen kanskje, eller bare erfaring med Everest? Tar gjerne imot tips på andre sykler. Skal ha hybrid, det er det eneste som er ganske sikkert :)

Lenke til kommentar

Er så heldige her i Vestfold at det praktisk talt ikke har vært snø, ihvertfall ikke her nede ved kysten. Så her er det alle muligheter for stilek.

 

Kani:

Forskjellen er selvfølgelig at de to seriene har ulike bruksområder, og dermed er fokuset lagt forskjellig. Noen eksempler:

Et racer bakgir vil ikke takle en kassett på 11-34 spesielt bra.

Samtidig vil et terreng-frontgir slite med 52 tenner forran.

Racer bremser er betydlige svakere enn terreng.

Racernav er bygget for færre eiker, og er ikke like egnet for hjul til terrengbruk.

osv...

 

Propit:

Det meste av ny teknologi kommer til toppmodellene først, og så blir det "adoptert nedover i rekkene". Det innebærer at feks Dura-Ace kan ha noen nyvinninger som ikke Ultegra ha. Generelt blir det brukt dyrere materialer og løsninger. Det kan selvfølgelig føre til bedre presisjon, vekt og slitestyrke. Kvalitet er et ikke-tema i denne prisklassen.

Den mest betydelige forskjellen for folk fleste er prisen. Jeg synes ikke det er spesielt interessant hva de tekniske forskjellene er, men synes du det ligger det meste av info ute fra Shimano, feks på http://techdocs.shimano.com

 

Skulle jeg hatt meg racer ville jeg gått for helkarbon, med 105 drivverk og et sykt hjulsett. :)

 

EDIT: forøvrig er Ultegra SL griselekkert!

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Hell i uhell vil jeg si, kunne nok gått mye verre.

Ja, hvis man bruker litt finere slanger så er det jo fort 300 kr for settet. Fra og med lørdag kjører jeg forhåpentligvis slangeløst. :)

Liten advarsel her:

 

Kjøpte slangeløst til raumerrittet i fjor, og det ruller noe vannvittig bra. Men så kommer det et men: Jeg kjørte på det resten av sommeren, og selvfølgelig, på birken, på vei ned fra sjusjøen punkterte jeg. Så ikke kjør på slangeløst hele sesongen, bare bruk det til konkuranse. Ellers blir det dyrt å skifte dekk par ganger i sesongen.

Lenke til kommentar

Hvordan slangeløs-løsning kjørte du?

Jeg snakker om Joe/Stan konvertering, hvor man bruker vanlige dekker. Altså blir det ikke noe dyrere å bytte enn ved bruk av slange. Og jeg bruker selvfølgelig sealer også.

Dermed er punkteringer forhåpentligvis et ikke-tema.

 

Og skulle man mot formodning punktere såpass at sealeren ikke tetter det så er det gaffa på dekkveggen og hive i en slange, tar ihvertfall ikke lenger tid enn med slange.

 

EDIT:

Det bør merkes at enkelte dekkmerker som ikke er beregnet for tubeless ødelegges fort dersom man veier litt. Dette gjelder merker/dekker med tynn sidevegg, feks fra Michelin, Panaracer og Maxxis (typisk lette dekker).

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Hei!

eg vurderar å kjøpe meg ein sykkel til sommaren, den sykkelen eg har no synger på siste verset..

Det eg brukar sykkelen til er sykling på asfaltert veg og ein del grusveg.

Eg trur ikkje eg kan gå masse over 5000kr.

Har de nokre tips om kva sykkel eg bør kjøpe, og kor masse tener eg på å vente til hausten? (sykkelen min held såpass) ;)

Endret av assbear
Lenke til kommentar

Hybridsykkel med/uten demper, avhengig av hva du foretrekker.

 

Du tjener ingenting på å vente til høsten, men du kan sikkert spare 20% på et salg.

Men husk at de fineste sykkelene stort sett er de som blir utsolgt først, og hybridmarkedet er ofte spesielt tynt (ihvertfall her i Vestfold) på høsten. Ta en tur innom dine lokale sykkelforhandlere og skjekk hva som finnes. ;)

 

EDIT: slikt tubeless system er det jeg kommer til å kjøre. :)

 

Se filmen hos Youtube

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...