Gå til innhold

WoW. Spillbransjens våte drøm gått i oppfyllelse.


Anbefalte innlegg

I disse tider med kopispærre på CD og DVD og et ønske fra platebransjen at det skal bli forbudt å bryte kopisperren slik at man må kjøpe samme sangene både på CD og MP3 har har Blizzard greid det hele platebransjen drømer om.

Nemlig å bytte Play med Pay.

Med dette har blizzard greid å tjene uhorvelig mye penger på ting som før var en engangspris på, nemlig online spill.

Ser for meg at mange vil følge etter og i framtiden blir det nok vanlig med abonemang til spillprodusentene for å spille online. :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I disse tider med kopispærre på CD og DVD og et ønske fra platebransjen at det skal bli forbudt å bryte kopisperren slik at man må kjøpe samme sangene både på CD og MP3 har har Blizzard greid det hele platebransjen drømer om.

Nemlig å bytte Play med Pay.

Med dette har blizzard greid å tjene uhorvelig mye penger på ting som før var en engangspris på, nemlig online spill.

Ser for meg at mange vil følge etter og i framtiden blir det nok vanlig med abonemang til spillprodusentene for å spille online. :no:

Hvorfor gidder noen å sutre over månedsprisen? Jeg betaler den MED GLEDE for all den moroa WoW gir meg. I tillegg slipper jeg nå å kjøpe et eneste nytt spill i uoverskuelig fremtid, og sparer således faktisk penger. WoW er så mye større enn noe vanlig spill at man blir rett og slett imponert.

Lenke til kommentar

Flyttet til riktig kategori.

 

Du har ikke spilt mye spill, har du vel? Everquest er bare sånn ca. 6 år gammelt, og det hadde også en månedsavgift på rundt ca. hundrelappen. Det finnes helt sikkert eldre MMORPG-spill, men at dette er et nytt fenomen, må du lengre ut på landet med.

 

Merkelig at det bare er WoW som får pepper for dette. Hørte ikke like mye sutring når spill som AO og Everquest kom ut.

Lenke til kommentar

Mulig noen ser dette som sutring men enda er f.eks Unreal Tournament 2004 gratis å spille online.

Er ikke et rent lite spill med alle ons.maps som ligger ute.

Ser bare for meg at andre vil ta etter slik at etterhvert alle onlinespill blir abonementstjenester.

 

EDIT: psilocybe det var jeg ikke klar over.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Merkelig at det bare er WoW som får pepper for dette. Hørte ikke like mye sutring når spill som AO og Everquest kom ut.

Ikke umulig det er fordi de ikke hadde like unge spillere. Men det blir bare med antakelsen. Uansett, begynner å gå meg kraftig lei på alle som tyter og uler på grunn av monthly fee. Og denne tråden var vitterlig helt på jordet. Ikke noe godt poeng i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Mulig noen ser dette som sutring men enda er f.eks Unreal Tournament 2004 gratis å spille online.

Er ikke et rent lite spill med alle ons.maps som ligger ute.

Ser bare for meg at andre vil ta etter slik at etterhvert alle onlinespill blir abonementstjenester.

 

EDIT: psilocybe det var jeg ikke klar over.

UT og lignende spill kan over hodet ikke sammenlignes med WoW. UT-server kan man kjøre selv, det er ikke all verden som kreves. WoW er et MMORPG, hvor tusenvis av spillere boltrer seg på hver server. Det er utrolige serverparker som må til for å holde hjulene i gang. I tillegg er det ansatt svært mange som jobber kontinuerlig med alt fra support til å utvide spillet. Spillet er hele tiden i utvikling, og driftskostnadene er i seg selv enorme. Selvsagt tjener Blizzard penger, men det er ikke rart at man må betale månedsavgift for å ta del i dette. Som psilocybe sier er det heller ikke noe nytt. Det samme gjelder for det aller meste av større MMORPGs. En 100-lapp i måneden er også ganske standard.

Lenke til kommentar
Mulig noen ser dette som sutring men enda er f.eks Unreal Tournament 2004 gratis å spille online.

Er ikke et rent lite spill med alle ons.maps som ligger ute.

Ser bare for meg at andre vil ta etter slik at etterhvert alle onlinespill blir abonementstjenester.

Et MMORPG og et FPS-spill med muligheter for online-spill kan ikke sammenlignes.

KAN. IKKE. SAMMENLIGNES.

 

Det har vært diskutert før, opp og ned i mente, om hvorfor disse griske Blizzard-jævlene absolutt skal ha våre surt opptjente penger. Det har blitt begrunnet, opp og ned i mente.

 

Hovedbegrunnelsen: serverne er ikke små drittmaskiner som har max 64 spillere. Dyrt å kjøpe, dyrt å ha på, dyrt å holde oppe. Konstant båndbredde til de hundretusen spillerne koster også flesk.

 

Selvfølgelig, om du mener WoW kunne kjørt på et par gamle P2 233 (med MMX) og Telenors Pluss-linje, så må du endelig si ifra til Blizzard.

Lenke til kommentar
Mulig noen ser dette som sutring men enda er f.eks Unreal Tournament 2004 gratis å spille online.

Er ikke et rent lite spill med alle ons.maps som ligger ute.

Ser bare for meg at andre vil ta etter slik at etterhvert alle onlinespill blir abonementstjenester.

 

EDIT: psilocybe det var jeg ikke klar over.

Tror ikke du har fattet forskjell på et vanlig online spill og et MMORPG har du vel? Det burde du vertfall vist før du begynte å syte. Å det finst et 100 tall syte tråder allerede, der du kunne fått svaret ditt.

 

WOW er et MMORPG og det oppdateres kontinuerlig og er så mye mer innholdsrikt en andre spill. I unreal tournament er det spillerene selv som har serverene, mens på wow må blizzard selv holde serverene. Å det trengs noen sinnsyke servere og linjer for å møte den utrolige belastningen. Å dette er ikke gratis for blizzard. Å di som jobber 24/7 med oppdateringer å servere skal ha lønn di o :D

 

 

Edit: Oi va vist komt noen like svar mens jeg skrev mitt innlegg :p

Endret av Dj Frost
Lenke til kommentar

Dette er ikke noe NY ide. Finnes mange spill som er slik og som var slik LENGE før WoW. Det at små barn uten egne penger som kjøper spill for de 100 kr de får i lommepenger plutselig skal spille et slik online spill er bare irriterendes, fordi alle SUTRER.

Lenke til kommentar
Flyttet til riktig kategori.

 

Du har ikke spilt mye spill, har du vel? Everquest er bare sånn ca. 6 år gammelt, og det hadde også en månedsavgift på rundt ca. hundrelappen. Det finnes helt sikkert eldre MMORPG-spill, men at dette er et nytt fenomen, må du lengre ut på landet med.

 

Merkelig at det bare er WoW som får pepper for dette. Hørte ikke like mye sutring når spill som AO og Everquest kom ut.

Det er pga de søte små må jobbe for mamma og pappa for å tjene nok penger til å spille dataspill istde for å laste dem ned

Lenke til kommentar

Virker for meg som om trådstarter bekymrer seg for at andre "ordinære" online spill (BF, Joint ops, CS:S, etc) skal begynne å ta månedsavgift. Dette er høyst tvilsomt, hvorfor? Jo her er min ide om hva som kan skje i det tilfellet:

 

Gamer markedet er ikke utrolig enormt, og om nå BF skulle begynne med månedlig avgift, hva ville skje? Jo, de ville miste kunder, og ikke rent få heller. Det er bare å se på hvor mange som beljer over avgiften til WoW, og så tenke på hvilke spill de spiller dagligdags (kan banne på at de er for det meste inne på cs og bf. Misforstå meg rett, det er begge to veldige gode spill, men dere ser hva jeg mener)

Etter det jeg har sett har størsteparten av de som spiller battlefield 1942 kjøpt det originalt, hovedgruppen av gamere gidder gjerne ikke, eller har ikke kunnskap til å lure seg rundt kopisperren på et online spill.

Derfor ville nok evt BF2 med månedlig avgift gå med tap på grunn av alle kundene som dropper det på grunn av prisen. Istedetfor tjener de på direktesalg av spillene og den enkle engangsavgiften du betaler i kassen.

 

I tillegg har du grunner som server, det kontinuerlige arbeidet, osv. Det er grunner som ville gjort det uhørt for et enkelt FPS spill å kreve en månedlig avgift.

 

Ble kanskje litt rotete, og det var sikkert ikke dette du spurte om, men jeg fikk da luftet mine tanker ;)

Lenke til kommentar
Virker for meg som om trådstarter bekymrer seg for at andre "ordinære" online spill (BF, Joint ops, CS:S, etc) skal begynne å ta månedsavgift. Dette er høyst tvilsomt, hvorfor?..............

Det var dette jeg var redd for.

Jeg håper indelig at jeg tar skammelig feil men er redd for at dette kan eventuelt prøves ut med sukses.

Alt handler om penger hovedsaklig og Blizzard har truffet blink med et godt produkt som folk faktisk vil betale for.

Dersom det blir mer og mer vanlig med månedlig fee på gode spill som faktisk er verdt det så kan kanskje andre ikke så store spill også få månedlig fee.

Lenke til kommentar
Virker for meg som om trådstarter bekymrer seg for at andre "ordinære" online spill (BF, Joint ops, CS:S, etc) skal begynne å ta månedsavgift. Dette er høyst tvilsomt, hvorfor?..............

Det var dette jeg var redd for.

Jeg håper indelig at jeg tar skammelig feil men er redd for at dette kan eventuelt prøves ut med sukses.

Alt handler om penger hovedsaklig og Blizzard har truffet blink med et godt produkt som folk faktisk vil betale for.

Dersom det blir mer og mer vanlig med månedlig fee på gode spill som faktisk er verdt det så kan kanskje andre ikke så store spill også få månedlig fee.

men med ett FSP trenger du ikkje store servere og heavy hardware for å kjøre ein server, alt du trenger er ein liten gutte pc med litt bra linje på.

Lenke til kommentar

FPS spill trenger ikke store selvere, helt korrekt, men sett at f.eks. Epic begynner å holde serverne selv som de tar månedlig betalt for.

Billig og lønnsomt dersom de får markedet til å betale.

Det er jo en genial markedside.

Epic holder store og kjappe servere med god kapasitet på linjene.

Det er hva jeg ser for meg om noen år.

Markedet må bare bli litt mer vant til denne formen for månedlig betaling.

(Epic er de som lager UT2004)

Lenke til kommentar
Alt handler om penger hovedsaklig og Blizzard har truffet blink med et godt produkt som folk faktisk vil betale for.

Dersom det blir mer og mer vanlig med månedlig fee på gode spill som faktisk er verdt det så kan kanskje andre ikke så store spill også få månedlig fee.

Du sier det jo selv her. Blizzard har laget et knakende godt produkt (noe de alltid har gjort), og folk betaler gladelig den snaue hundrelappen i måneden. Hva er da problemet hvis (høyst usannsynlig) denne månedsavgiften skulle bli innført med andre online-spill?

 

Utviklerne må fokusere mindre på eyecandy, og mer på historie og gameplay, og levere en så dønn solid pakke at folk står i kø for å registrere VISA-kortene sine. Hvorfor er dette negativt? Alle, bortsett fra warez-fjortisene, klarer å unnvære en hundrelapp i måneden (og en fin gulrot er jo at disse warez-fjortisene ikke finnes i spill-universet).

Lenke til kommentar

For at det skal bli aktuellt, så må de komme med ett banebrytende produkt som er så godt at folk er villige til å betale for noe de til nå ikke har måttet betale for. Og det kommer neppe til å skje..

 

Hele grunnen til at MMORPGS kunne ta betalt var at de tilbyr en helt ny online opplevelse som tidligere ikke var tilgjengelig. For at Epic skulle klare å markedsføre denne løsningen for et "tradisjonelt" produkt som ett spill i UT Serien, så måtte det kommet betydelige produktforbedringer som gjorde at folk ville betale for det. Som f.eks. Planetside, som er ett MMOFPS... men det bygger tross alt på de samme prinsippene som MMORPGS... 2000+ spillere på samme server samtidig, stoooore maps, osv...

 

Kort og godt, med mindre HELE spillindustrien gikk sammen på en gang og starta å lage spill som man måtte spille på offisielle servere på for å kunne spille online så ville det ikke fungere, simpelthen fordi spillerene bare ville bytte til et annet spill som ikke krevde betaling (for omtrent den samme tjenesten...)

 

forøvrig: Everquest var det første, banebrytende MMORPG spillet... husker jeg satt som "sint" 17 åring og bitcha fordi EQ kosta penger å spille... :lol:

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Jeg er i mot abonemang på spill av prinsipp.

Jeg skal greie å retferdiggjøre abonemang av WoW ettersom Blizzard legger så mye energi i servere og linjer men ser ikke for meg å betale abonemang for UT2004, HL2, Farcry og Worms 3D online.

Jeg ser heller for meg "same old shit, new wraping"

 

EDIT!

Kort og godt, med mindre HELE spillindustrien gikk sammen på en gang og starta å lage spill som man måtte spille på offisielle servere på for å kunne spille online så ville det ikke fungere, simpelthen fordi spillerene bare ville bytte til et annet spill som ikke krevde betaling (for omtrent den samme tjenesten...)

Håper du har rett.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...