Gå til innhold

Hvordan gjøre denne menyen om til CSS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For meg virker dette som en definisjonsliste:

<dl>
 <dt>Hverdagen</dt>
 <dd>Et innblikk i tre studentforeldres hverdag.</dd>
</dl>

Stylinga av overskriftene og teksten skal gå greit, men du kan komme borti noen problemer når du skal begynne med layouten.

Den letteste løsningen vil være å bruke to dl-lister, én for hver kolonne, som plasseres ved siden av hverandre ved hjelp av float: left;

Lenke til kommentar
Tusen takk! Jeg går heller for definisjonsliste, jeg. Hvordan lager jeg to ulike definisjonslister? Går det an å lage disse som klasser?

Sett klasser eller IDer på kver overskrift (dl-elementet)sida du skal ha forskjellig farge på teksten der ;)

Du kan sette klasser/IDer på alle elementer ;)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar igjen! Jeg har nå forsøkt meg på definisjonsliste, men jeg får rett og slett ikke til å plassere de ulike menyvalgene ved siden av hverandre. :hmm:

Nå ser menyen slik ut:

feil.gif

CSS koden er slik:

/* Menyvalg venstre*/

dl. blaa {
padding: 1px;
margin-top: 15px;
margin-left:-10px; 
} 

dt.blaa { 
padding: .4em 4% 2em 5%; 
margin: 0 0 -25px -20px;  
font-weight: bold; 
color: #85D5F2;
font-size: 1.0em;
} 

dt.oransje { 
color: #FFBA00;
} 

dt.rosa { 
color: #FF76BA;
} 

dd.rosa { 
padding: .4em 4% 1em 5%; 
margin: 0; 
font-size: 0.7em;
clear: left; 
width: 50%;
} 

/* Menyvalg høyre*/

dl.gronn {
width: 50%;
float: right; 
padding: 1px;
margin-top: 15px;
margin-left:0px; 
} 

dt.gronn { 
margin: 0 0 -25px 0;  
color: #BFE04E;
} 

dd.gronn { 
clear: right; 
} 

dt.brun { 
color: #D96D17;
} 

dd.brun { 
} 

dt.blaagraa { 
color: #6F9DBC;
} 

dd.blaagraa { 
} 

HTML-koden er slik:

<dl class="blaa">
<dt class="blaa">Hverdagen</dt>
<dd class="rosa">Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the 

industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it 

to make a type specimen book. </dd>

<dt class="oransje">Studentaktiviteter</dt>
<dd class="rosa">Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the 

industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it 

<dt class="rosa">Særordninger</dt>

</dl>

<dl class="gronn">
<dt class="gronn">Økonomi</dt>
<dd class="gronn">Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been 

the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled 

it to make a type specimen book. </dd>

<dt class="brun">Lenker</dt>
<dd class="brun">Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the 

<dt class="blaagraa">Om denne siden</dt>
<dd class="blaagraa">Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been 

the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled 

it to make a type specimen book. </dd>

</dl>

Noen som ser hva jeg gjør galt?

Lenke til kommentar

Beklager, jeg som formulerte meg noe upresist her. Jeg ønsker å ha menyen slik jeg viste i det første bildet i dette innlegget, dvs. at "Hverdagen", "Studentaktiviteter" og "Særordninger" er plassert til venstre. Rett ved siden av denne teksten, til høyre, ønsker jeg å ha valgene "Økonomi", "Lenker" og "Om denne siden". Problemet er at menyvalgene til høyre ikke plasserer seg rett ved siden av menyvalgene til venstre.

Jeg ser det at jeg glemte float på dl-elementene til menyvalgene på venstre side, men det hjalp uansett ikke. Noe annet jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Men det fungerer ikke det heller. Har forsøkt å sette det inn på både dl, dt og dd.

Lurer på om jeg skal droppe definisjonslister heller... Finnes det en enklere måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...