Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nettverk med hindringer i veien

Anbefalte innlegg

Faren min ønsker å sette opp et nettverk på gården mellom pc i huset, hønshuset og fjøset. For å unngå å grave nye kabler, vil han bruke et trådløst nettverk. Han har også planer om å kjøpe en bærbar pc til å ta med seg rundt.

Fra huset(der adsl linja er), til hønshuset er det ca 60m. Fra huset til fjøset er det ca 50m. Problemet er at bet er kraftige betongbygg som blokkerer fri sikt til begge plassene.

Er det noe som kan hjelpe meg med å få signalet "rundt hjørnet"? Har dere noen tips til hvordan eg kan løse dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke så altformye erfaring med rekkevidde på WLAN, men du kan jo prøve å kjøpe en trådløs router/aksesspunkt (Vet ikke hva du har av nettverksutstyr fra før), og prøve hvordan dekningen blir... Eventuelt kjøpe ekstern(e) antenne® for å bedre dekningen ytterligere

Lenke til kommentar

Skaff deg ett aksesspunkt/WLAN Router MED bridging-støtte, så kjøper du 2 aksesspunkter som støtter bridging pluss en ekstern antenne av den større typen som kan utvide rekkevidden på signalet slik at det når fra AP/Router inni huset, bridges via AP i hønsehuset/fjøset og ned til pcen. Plasser AP i høyden slik at det blir minst mulig forstyrrelser mellom hus og fjøs/hønsehuset. Det aksesspunktet du har i huset kan med stor fordel være av typen man kan plassere utendørs. Det samme gjelder antennen. Du finner WLAN-antenne for utendørs bruk på ELFA - Alt mellom Antenne og Jord. Men her må du ha en en registrert butikk, enkeltmannsforetak e.l. for å kunne handle.

BTW. hvordan er byggningene plassert i forhold til hverandre?

Intellic

Lenke til kommentar
Du finner WLAN-antenne for utendørs bruk på ELFA - Alt mellom Antenne og Jord. Men her må du ha en en registrert butikk, enkeltmannsforetak e.l. for å kunne handle.

Utendørsantenner får man kjøpt hos nær sagt alle webshoper; MPX, Komplett, PS Data og sikkert mange flere... Hvor du har fått den ideen fra at man må være registrert som næringsdrivende for å handle på ELFA vet jeg ikke, men det er ihvertfall ikke riktig!!! :ermm: Man må riktignok være næringsdrivende for å kunne få kundenummer og kreditt der, men som privatperson kan man enten handle i postoppkrav eller betale med kort. Har handlet der mange ganger.. :love:

Lenke til kommentar
Hva bruker man PC til i hønsehuset egentlig? Ikke noe galt med det sikkert men, er bare litt nyskjerrig :)

Har selv gigabit switch i garasjen så bør vel kanskje ikke snakke... :)

akkurat hønsehus har jeg ikke peiling på, men her har vi en PC i fjøset som styrer kraftforautomat, kalvedrikkeautomat og melkemålings-systemet. Denne er kobla opp i trådløst nett mot PC'en i stua, så man kan sjekke datoer, formengder, melkemengder etc. uten å måtte kle på seg og gå i fjøset. Har planer om å sette opp et nettverkskamera for å kunne overvåke f.eks. kalvinger, men har ikke funnet noe slikt som tåler det agressive fjøsmiljøet til en overkommelig pris enda...

Lenke til kommentar

Jeg ble også fryktelig nyskjerrig på hva man bruker en bærbar pc til i et hønsehus og i et fjøs.

Har dagens bønder stappfult av elektroniske dupeditter der som må kalibreres eller oppdateres over nett jevnlig, eller sitter han å leser VG og Dagbladet på jobb som oss andre?

Hilsen bygutt

Edit: Rakk ikke se svaret ditt før jeg skrev denne. Dagens bonde er tydeligvis godt oppdatert på høyteknologifronten. Det gleder meg.

har ikke funnet noe slikt som tåler det agressive fjøsmiljøet
Surmaget ildsint ku? :p Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar

Som Inge Rognmo sa så brukes pc til å registrere div data om formengder osv. Håper på å få til noe liknende med nettverkskamera med tiden.. Layout av gården er lagt ved, PC i fjøset er plassert i kontoret. Bridging, virker dette som en mottaker som sender signalet videre? Tror eg har problemer med å få signalet sterkt nok til å komme gjennom veggen. Trur eg må rundt bygningen.

post-61-1110474426_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ut fra tegninga ser det ut som du har fri sikt både til hønsehuset og bolighuset fra et punkt ca midt på fjøsveggen? Da kan du sette opp en utendørsantenne med stor horisontal åpningsvinkel der, f.eks. en slik, om vinkelen mellom de to andre husene blir mindre enn 80 grader.

Utenom antenner trenger du tre aksesspunkter (fortrinnsvis tre like) som støtter point-to-multipoint bridging, et i hvert hus. En ruter med DHCP-server har du kanskje i forbindelse med ADSL-abonnementet allerede?

Noen andre kan forhåpentlig utdype dette bedre enn meg...

Lenke til kommentar

Jeg ville forsøkt dette før jeg starta med store prosjekter:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PRL

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=119447&cks=ACC

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121779&cks=ACC

Pakk det pent ut, og ta vare på emballasjen. Fungerer det ikke er det bare å returnere, og finne andre løsninger.

Det er ikke store avstander du snakker om, og selv bruker jeg tilsvarende utstyr. Routeren står naturlig nok inne i huset, men jeg har maskiner i både garasjen og i kjelleren. Fra garasjen er det nesten fri sikt, men den i kjelleren må igjennom et ganske heftig tak, og helt opp i andre etasje hvor routeren står.

Lenke til kommentar
Da kan du sette opp en utendørsantenne med stor horisontal åpningsvinkel der, f.eks. en slik, om vinkelen mellom de to andre husene blir mindre enn 80 grader.

Du må huske på at en antenne som er beregnet på å stå inne ofte ikke er for vanntett, slik at en mer egnet utendørsantenne er å foretrekke.

Lenke til kommentar
Du må huske på at en antenne som er beregnet på å stå inne ofte ikke er for vanntett, slik at en mer egnet utendørsantenne er å foretrekke.

Ja, det har du rett i, jeg satte et mentalt likhetstegn mellom "veggmontering" og "utendørs" -men det kan jo av og til være ønskelig å montere en antenne på veggen innendørs også... :blush:

Lenke til kommentar

Ja, det har du rett i, jeg satte et mentalt likhetstegn mellom "veggmontering" og "utendørs" -men det kan jo av og til være ønskelig å montere en antenne på veggen innendørs også... :blush:

Jadda... det har du helt rett i. Men såvidt jeg forsto så var det ikke det du mente. Men hvis det var det så sier jeg bare en ting jeg. Beklager, min feil...

btw, når du skal sette det opp slik du har tegnet det på den siste tegningen, planlegger du da å bruke eksterne utendørsantenner på alle AP eller bare vanligge antenner? Og skal du bridge/repete signalet mellom aksesspunktene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...