Gå til innhold

Trenger hjelp fort (ang leds)

Anbefalte innlegg

Når jeg koblet til mine fire leds fant jeg ut at dersom jeg hadde en så lyste den best, hadde jeg to lyste de dårligere osv.

Jeg har koblet ledsene slik at de fire minus ledningene er tvinnet sammen og koblet på jord i en sånn molex kontakt. De fire pluss ledningene er tvinnet sammen og koblet via en bryter og en motstander til 12v+. Har det noe med dette å gjøre?

Hvordan skal jeg få løst problemet da jeg vil at ledsene vil lyse optimalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke så flink med elektro, men mener at du har koblet feil. Enten seriekoblet, eller paralellkoblet :razz:

Tror du må koble slik

12v --> motstand --> LED langtbein --> fra korte bein på samme LED til lange bein på neste LED :razz:

Forstod du? :razz:

Så kobler du det siste korte benet i rekken til jord eller 0v

Lenke til kommentar

Det kommer av flere ting, røde led skal ha ca 1,6 volt, grønne/ gule 2 volt. Har du blandet røde og gule led, og parallellkoblet disse, ved 1,8 volt vil gjerne de røde lyse sterkt og de gule knapt lyse. Selvfølgelig finnes det variasjoner på samme farge. Vanlig strøm er ca 20 mA. Men jeg har brukt høyintensive led med 7 graders åpning, som kunne pulses med 500 mA, (da må du tilføre ca 5v/5%pulser). Disse ledene ble du blendet av med en effekt som andre ikke ville lyst på. En løsning for deg er å beholde koblingen til jord, og å benytte en motstand i serie til hvert led. Da må du kanskje hente power fra 5V (ca 150 ohm),12V (ca 500 ohm).

På hovedkortet ditt er det antagelig hentet fra 5V og en motstand på ca 150 ohm. Ved parallellkobling vil ledene måtte dele på effekten og samlet lysstyrke vil faktisk minke. Tilslutt, noen led har denne motstanden innebygd, slik at du kan koble disse direkte på 5V/12V

Lenke til kommentar

Det er ikke fargen på LED'en som avgjør hvor stor spenning den skal ha!!

Det må du se i datablad ellerno for å finne ut.

Det høres ut som om du har seriekobla de.

Kansje du må parallelkoble og enten ha en motstand i serie med alle parallelkoblingene eller en i serie med hver LED.

Hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte ledsene fra 3dfxcool, kjøpte fire blå, tre hvite og en rød, og da fikk jeg åtte motstandere alle disse er like så det kan egentlig ikke være grunnen (at forskjellig farge skal ha forskjellig strøm, dessuten er de linket til samme side på 3dfx cool). Jeg har prøvd forskjellige metoder, men ingen ting ser ut til å funke. Jeg klarte dessuten å ødelegge den ene hvite ledsen...dette ser ut til og bli nok en våkenatt

Lenke til kommentar

Hvis du ser på undersiden av en LED så ser det ut som en D.

Altså de er ikke rund. Det er for å skille katode og anode.

Den med flat side skal kobles til miunus (altså svart på PSU). Og den på rund side skal på 12V.

Du kan koble motstanden til diodene og så til minus. Deretter kobler du fra plussen på dioden til 12 volten!

ikke2.gif

Forty-six and 2 is just ahead of me.

[ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-06-27 01:40 ]

Lenke til kommentar

På 12 V og med en diode på 1,7V og 20mA, må du enten bruke en motstand til hver diode på 515ohm, eller regne ut verdien på en motstand.

La oss si du skal ha en diode koblet til 12V og dioden er 1,7V og 20mA. Da blir regnestykket slik:

12V - 1,7V = 10,3V (Spenningen over motstanden)

10,3V / 20mA = 512ohm (Veriden på motstanden)

Dersom du skal ha to lydioder paralellkoblet, i serie med en motstand blir det slik:

12V - 1,7V = 10,3V (Spenningen over motstanden)

20mA + 20mA = 40mA (Strøm gjennom motstanden)

10,3V / 40mA = 257,5ohm (Verdien på motstanden)

osv.

Man kan også seriekoble. Dersom man skal ha to dioder i serie med en motstand blir det slik:

12V - 1,7V - 1,7V = 8,6V

8,6V / 20mA = 430ohm

I serie kobling blir det maksimalt 7 dioder uten noe motstand. Ellers får ikke hvar diode nok spenning

For å se hvilken ende av diodene som skal kobles mot minus og hvilken ende som skal mot pluss kan du se ovenfor på herr. Jimmy Pop's inlegg overfor

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:

Den 2002-06-27 01:09, Jimmy Pop skrev:

Hvis du ser på undersiden av en LED så ser det ut som en D.

Altså de er ikke rund. Det er for å skille katode og anode.

Det er ikke bare det som skiller Anoden og Katoden.

Lengden på beina viser også det.

Lenke til kommentar

Quote:

Yup, men kom ikke på i farten om det var lang eller kort som var minus.

Holder en LED i hånden, og ser at

Flat side og kort bein er minus.

Rund side og langt bein er pluss.

Lenke til kommentar

Quote:

Jimmy Pop skrev (2002-07-06 15:29):

Quote:

Yup, men kom ikke på i farten om det var lang eller kort som var minus.

Holder en LED i hånden, og ser at

Flat side og kort bein er minus.

Rund side og langt bein er pluss.

Enkelt og glemme sånne ting ja.

Hvis man har skrevet feil så merker man det først når noen ser det og kommenterer det..

Passet kanskje ikke helt inn ,men jeg måtte si det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...