Gå til innhold

TEST: Radeon X800 XT vs. GeForce 6800 Ultra

Anbefalte innlegg

Hehehe, måtte flire litt av Betroz sin komentar :) Den var litt humoristisk da...

Men husk nå at det ikke er en Intel vs AMD debatt nå da.

Vil helst ikke at posten skal stenges, med beskjed om å fortsette diskusjonen på en av de andre 1000 postene som inneholder dette ;)

Men fra spøk til alvor.... Det er nok mulig at man kunne klart å tyne ut noe mer av begge skjermkortene testet denne gang med et bedre system.

Men om det hadde blitt en dramatisk økning tviler jeg på.

Jeg skal se om det ikke er mulig å i hvertfall teste referansekortet (6800Gt) med en raskere prosessor, men tør ikke love at det går med engang.

Saken er sånn at det er to grunner til at testene nå ikke er kjørt med det aller siste tilgjengelige kremutstyret. Den ene er pris, som sagt i artikkelen "det koster å være kar". Også for oss, utstyr må kjøpes inn og fornyes når det er fornuftig.

I tillegg er det veldig dumt å oppgradere utstyret annenhver måned, da vil det fort bli vanskelig å gjøre en riktig sammenligning med andre kort testet.

Overvåket CPU bruk under det meste av bencmark prosessen og den ligger stort sett å lurker mellom 65 - 80 %. Vil regne med at det er en liten flaskehals her.

Men den er neppe så veldig avgjørende ennå.

Men hvis en ivrig sjel en dag har lyst å stille et rått system til rådighet på Langhus

en kveld, ja da skal jeg gledelig stille opp med Cola, potetgull og software for test :) ( denne delen er seriøs da, det hadde kunnet vært gøy å teste )

Jeg jobber mye om dagen med å teste hvilke forskjeller som kan oppnås ved bruk av forskjellig typer minne og timings på disse.

Jeg håper å kunne få laget en oversikt over det, ganske snart.

Mvh.

Kristian

PS! Happy Gaming.....

Endret av krolf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Send kortene til meg, har en FX55 i ett Asus A8N SLI og CorsairXL 1gb..

Tester og så sender til bake ;)

Jeg kan også teste med mitt nåverende X850XT PE

Simon

Ja, hadde du fått tak i et 6800 Ultra og X800 XT så kunne du postet resultatene.. Ditt system skal være mer en nok kvalifisert til å presse disse kortene.. Så kunne vi en gang for alle avsluttet denne diskusjonen.. Har på følelsen at Ati ville seiret igjen :thumbup:

Sukk, en gang var det Intel og nVidia.. men så gikk jeg over til fienden.. nå er det kun AMD og ATI på meg..

Endret av espenah
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
alle avsluttet denne diskusjonen.. Har på følelsen at Ati ville seiret igjen :thumbup:

Sukk, en gang var det Intel og nVidia.. men så gikk jeg over til fienden.. nå er det kun AMD og ATI på meg..

Jeg klarer ikke å forstå slike holdninger i det hele tatt..

"ATI er sjef!"... "ATI ville seiret igjen"...

Dersom det er så viktig å se hva disse to korta kan yte..så forelår jeg at dere som sliter med dette livsviktige spørsmålet tar en titt på ORB'en og velger kriteriere iht. til CPU/HK/GPU..

Da burde dere kunne se hvem som er "best".. og kanskje kunne sove roligere om natten...

:p

Lenke til kommentar

Når man sammenligner ATi- og nVidia-kort i en test, og deretter starter en tråd om testen, ja da må man jo bare regne med bråk. Da nytter det ikke å skrive at "Det er med en viss frykt for å sette i gang nok en ATI vs. NVIDIA-debatt..." osv.

Når det gjelder CPU-begrensing kan man anta at dette ikke er tilfelle i 3DMark05 (dette brukes jo som et ankepunkt mot 3DMark05 og 03), og både FarCry og D3 er vel kjent for å være hardere mot GPU enn CPU? HardOCP har forlengst testet og påpekt at HL2 er CPU-begrenset for high-end skjermkort selv med en av de raskeste prosessorene (FX-53), men dette spillet er jo heller ikke med i Hw-testen.

http://www.hardocp.com/article.html?art=Njky

Ville selv valgt ATi pga av størrelsen... og fordi rødt er finere enn grønt... og fordi Canada knuser U.S. i hockey :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Som en ATI X850XT PE eier kan jeg ikke oppleve noen "seier" fra ATi, mitt tidligere GeForce 6800 Ultra var KONGE.

Hvor mange her på tråden har hatt GeForce 6800 Ultra og X850XT PE som jeg?

Simon

Jeg tror svært mange sitter på sitt favorittsystem.. f.eks. Dual Opteron.. skummer nettet etter tester som befester sitt grunnsyn og poster iht. dette grunnsynet..

Fint at det finnes unntak.. Praktisk erfaring slår teori hver gang, men det skader ikke å sjekke ut ting på forhånd.. Da kan tester være en en god start.... bare man vet å kunne tenke sjøl... :D

Lenke til kommentar
Som en ATI X850XT PE eier kan jeg ikke oppleve noen "seier" fra ATi, mitt tidligere GeForce 6800 Ultra var KONGE.

Simon

Jeg har hatt begge to 6800 Ultra og X800XT PE), og i da jeg er en aktiv bruker av Linux nå er nVidia kortet konge for meg! :yes:

Men ut i fra Windows så vil jeg vel tippe de er omtrent like gode

Ville alikevel tatt 6800 Ultra kortet tror jeg!

Lenke til kommentar

Simon

Jeg testet et 6800 Ultra og et X850 XT , et X800XT og valget ble X850XT da det kom best ut hos meg,men må si jeg var i tvil, da du ikke klarer å merke noen forskjell i annet en scorene du leser ut i de forskjellige tester.

Når jeg sier best ut mener jeg totalt sett, ellers har vel begge sine forcer der de slår konkurenten,dette har vel også noe med hvordan spillet eller testprogrammet er optimalisert for et bestemt kort .

Alle ble testet på en A64 3500 så det skulle vel ikke stoppe noen av kortene i særlig stor grad .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Det er spill der det er betydelige forskjeller mellom ATi og nVidia hardware, som f.eks Chronicles of Riddick som er i nVidia's favør til de grader, så dette blir også et spørsmål om hvilkne spill man har tenkte å spille/prioritere.

Når det gjelder om kortene er CPU begrenset så er ikke dette så svart og hvit som det mange (ihvertfall tilsynelatene) tror. Dette avhenger i stor grad av spillet og hvilkne innstillinger det blir testet med. Half-Life 2, som ble tatt frem som en eksempel, er f.eks svært CPU begrenset, ihvertfall uten AA og AF. Men hvis man ser på FarCry og Doom3 testene med 4xAA/8xAF så er det ganske merkante forskjeller fra 1024x768 til 1600x1200, noe som ikke ville vært tilfelle om man var CPU begrenset.. en kraftigere CPU ville gitt større forskjeller, men veldig CPU begrenset er kortene definitivt ikke her.

Lenke til kommentar

Takk til de som svarte på mitt spørsmål, synes det litt morsom at de som har hatt det beste fra både ATI og NV er moderate i sitt syn og er ikke klare til å erklare ett kort en overbevisene vinner over det andre.

Selvsagt har vi vor preferanse men det ser litt ut slik at det er egentlig de som ikke har hatt det beste fra de begge som bruker de største ordene her. Enten til å erklare en vinner eller til å overfokusere på CPU svakheten i artikklen.

Simon

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...