co2 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269527 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269517 Når de klarer å ta med seg ut store maskingevær som en MG-42 så må jo sikkerheten var helt på trynet. Hvordan i all verden klarer slikt å gå ann? Virker nesten ikke som de har noen oversikt på hvor våpnene befinner seg EDIT: Rettelse etter påmerkning fra psilocybe Endret 8. mars 2005 av co2 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Hvor et våpen er, er hos oss mye avhengige av vanlige meninge selv. Og leirsikkerhet? Det er en spøk. På setermoen er det en "hovedinngang" med port og folk der ja, men kjører man knappe 100meter lengere ned i veien så kan man kjøre inn i leiren direkte og gjøre praktisk talt hva fan man vil. Har man ikke kjøreordre for at man skal til sentrum en tur med en MB så tar man bare den ruten der. Og det er ikke bare den ene veien nei...hele leiren er bare inngjæret på en side så man kan ta seg inn på hele leiren via nesmoen. Helt sykt hvis du spør meg. Og å få ut en MG er ikke så stort egentlig. Hadde fått ut en 12.7, da hadde jeg vært imponert. Endret 8. mars 2005 av B|Real Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 En MG-42 er ikke en pistol. Jeg vil vel heller si at det å ta med seg godt over 100 våpen er mer imponerende enn å ta med seg en MG-42. Det er en del kilo som skal bæres frem og tilbake.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Insidejobber er ikke lett å hanskes med. Det som var skremmende var jo at i ettertid uttalte en høytstående offiser til pressen at Jørstadmoen er et av landets sikreste lager. Når man tenker på "need to know" prinnsippet så er ikke det akkurat det smarteste signal å sende ut til landets kriminelle..... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 En hver som har drevet med vakthold i forsvaret vet at pri en for vernepliktige som driver vakthold er å ikke drive vakthold. Å sitte inne i en bu og åpne en bom hver gang det kommer en bil er ikke særlig motiverende. Selv drev jeg med mer enn så, men kjenner de som _kun_ hadde vaktholdtjeneste og fikk dimittere etter at de rett og slett sa at dette klarer de ikke lenger. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 En hver som har drevet med vakthold i forsvaret vet at pri en for vernepliktige som driver vakthold er å ikke drive vakthold. Å sitte inne i en bu og åpne en bom hver gang det kommer en bil er ikke særlig motiverende. Selv drev jeg med mer enn så, men kjenner de som _kun_ hadde vaktholdtjeneste og fikk dimittere etter at de rett og slett sa at dette klarer de ikke lenger. Meget godt poeng der. Husker fra BAF, så var det få som drev med mer drit enn vaktsoldatene. Skjønner de selv godt. Husker vi hadde episoder med slossing i vaktbua og mer enn nok av drikking. Og det var bare det vi tok dem for, noe som sannsynligvis betyr at det skjedde mye mer ureglementært der. Et mulig tiltak for å forbedre sikkerheten rundt våpendepotene tror jeg ville være å sentralisere dem mer i hver leir. Dette ville selvfølgelig vært mer arbeid ved innlåsing og uthenting av våpen, men åpner også for en mye bedre sikring i de større leirene. En kamerat av meg fortalte at han hadde låst inn AGen sin i fylla alene på et våpendepot før han dro på perm. Det sier noe om sikkerheten. Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Nå er det gjerne ikke de skoleflinke som velger seg en karriere i Forsvaret. De er sikkert flinke i felt, men pengespørsmål og tekniske utfordringer krever litt mer. Da må man leve med litt ineffektivitet og mindre smarte løsninger. Hvis man setter opp lønna, så vil jeg tro mulighetene for å få flere kompetente personer stiger betraktelig. Alternativet er så klart å leie inn dyre konsulenter, så det mulig å få skikk på Forsvaret også. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Nå er det gjerne ikke de skoleflinke som velger seg en karriere i Forsvaret. De er sikkert flinke i felt, men pengespørsmål og tekniske utfordringer krever litt mer. Da må man leve med litt ineffektivitet og mindre smarte løsninger. Hvis man setter opp lønna, så vil jeg tro mulighetene for å få flere kompetente personer stiger betraktelig. Alternativet er så klart å leie inn dyre konsulenter, så det mulig å få skikk på Forsvaret også. Vel, når det kommer til vaktjobber så er ikke de akkurat attraktive og de går stort sett (dessverre) til menige. Ellers så er din påstand om lite skoleflinke folk i forsvaret totalt feil, kompetansen på folk i forsvaret overgår etter min erfaring de fleste andre steder. Både når det kommer til samband, mekanikere, tekninkere osv. Grunnen til dette er at forsvaret har den gyldne mulighet til å rekruttere fra flere tusen unge. Og for det andre er det lønnen. Ta matroser f.eks. Det er få (om noen andre steder) man har mulighet som 20 åring å tjene over en halv million i året. Det samme går for hæren, hvis man er villig til å tjene i utlandet. Lønnen i forsvaret kan konkurrere med de fleste andre på "markedet". Problemet i dag er at det er lite attraktivt å arbeide et sted der man uansett får foten i rævva ved fylte 35 år. Selv om da de fleste over 30 i forsvaret i dag har spart opp betydelige summer på sparekontoen, så var det mer attraktivt før når man hadde mulgihet til å jobbe i forsvaret frem til pensjonsalderen. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Stemmer det. Hadde jeg hatt muligheten for å dra til intops så hadde jeg _så_ gjort det. Er en opplevelse jeg har så lyst til og de tjener ganske så bra på oppholdet. Kunne godt ha gjort en karriære i forsvaret, dog min private situasjon pr dags dato så blir nok ikke det en mulighet dessverre:\ Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Stemmer det. Hadde jeg hatt muligheten for å dra til intops så hadde jeg _så_ gjort det. Er en opplevelse jeg har så lyst til og de tjener ganske så bra på oppholdet. Kunne godt ha gjort en karriære i forsvaret, dog min private situasjon pr dags dato så blir nok ikke det en mulighet dessverre:\ Uansett så er det å gjøre karriere i forsvaret rimelig vanskelig etter at Stortinget vedtok ny befalsordning ifjor. 0-80% av alle befal skal være avdelingsbefal, og man får maks lov til å sitte som avdelingsbefal til man er 35 år, i noen enkelte tilfeller til man er 37. En 20 åring drar inn i forsvaret idag for å tjene gode penger noen år, ikke for å gjøre karriere, ettersom det er særdeles vanskelig. Det er ikke slik i forsvaret at man kan ta en jobb som f.eks. sambandsassistent som man behersker svært godt og ha den i mange år, slik som man kan ha tilsvarende jobber i sivile i mange år(det er mange om er fornøyd med å gjøre samme jobben karrieren ut og ikke interessert i å bevege seg "oppover"). Hvis man etter et par år ikke makter å komme seg "oppover" i forsvaret så er det også foten i ræva og ut. Det er ikke nok at man gjør den jobben man har godt, man må takle å gå opp et nivå hvert annet år. Og det er ikke alltid lett. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 En MG-42 er ikke en pistol. Korrekt, men riktige betegnelsen er museumsobjekt. Jeg vil vel heller si at det å ta med seg godt over 100 våpen er mer imponerende enn å ta med seg en MG-42. Det er en del kilo som skal bæres frem og tilbake.. Det er en MG-3 det er snakk om. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Insidejobber er ikke lett å hanskes med. Det som var skremmende var jo at i ettertid uttalte en høytstående offiser til pressen at Jørstadmoen er et av landets sikreste lager. Problemet er vel heller elendige rutiner. Det er ikke noe poeng å anskaffe våpenkasuner på skattebetalernes regning når nøklene henger i et blikkskap ved siden av kasunene og alt av befal i leiren vet det, noe som skjedde i dette tilfellet. Hadde man hatt skikkelig rutiner for oppbevaring av nøkler så hadde ikke innbruddet vært på langt nær så enkelt å gjennomføre. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Problemet er vel heller elendige rutiner. Det er ikke noe poeng å anskaffe våpenkasuner på skattebetalernes regning når nøklene henger i et blikkskap ved siden av kasunene og alt av befal i leiren vet det, noe som skjedde i dette tilfellet. Hadde man hatt skikkelig rutiner for oppbevaring av nøkler så hadde ikke innbruddet vært på langt nær så enkelt å gjennomføre. Rart egentlig. Hadde man oppbevart nøklene som for gradert materiale (f.eks kryptoutstyr) så ville ikke dette vært mulig. Når man har nøkkelinstrukser for gradert informasjon så burde det ikke være så vanskelig å innføre de for oppbevaring av viktig materiell som ikke er gradert, men som allikevel ikke bør komme utenforstående i hende. Rutinene er der, men dessverre kun for oppbevaring av gradert materiale. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Rart egentlig. Hadde man oppbevart nøklene som for gradert materiale (f.eks kryptoutstyr) så ville ikke dette vært mulig. [..] Rutinene er der, men dessverre kun for oppbevaring av gradert materiale. Kødder du eller? Skulle tro at forsvaret hadde lært av denne episoden, og de uttalte jo også i etterkant av dette innbruddet at rutinene skulle forandres. Det var forøvrig også en lignende episode omtrent samtidig hvor et HV-lager i Telemark hadde innbrudd hvor nøklene til kasunene lå inne i en kasun som ble brutt opp. "En kjede er ikke sterkere enn dets svakeste ledd" er det visst noe som heter. Jeg mener å erindre at vi hadde nøkkelsafer da jeg avtjente førstegangstjenesten min... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Rart egentlig. Hadde man oppbevart nøklene som for gradert materiale (f.eks kryptoutstyr) så ville ikke dette vært mulig. [..] Rutinene er der, men dessverre kun for oppbevaring av gradert materiale. Kødder du eller? Skulle tro at forsvaret hadde lært av denne episoden, og de uttalte jo også i etterkant av dette innbruddet at rutinene skulle forandres. Det var forøvrig også en lignende episode omtrent samtidig hvor et HV-lager i Telemark hadde innbrudd hvor nøklene til kasunene lå inne i en kasun som ble brutt opp. "En kjede er ikke sterkere enn dets svakeste ledd" er det visst noe som heter. Jeg mener å erindre at vi hadde nøkkelsafer da jeg avtjente førstegangstjenesten min... Jeg kødder ikke. Jeg sier at man burde oppbevare nøkler på samme måte som for Krypto utstyr. La meg gi deg litt informasjon om hvordan det foregår. Kryptoutstyr skal oppbevares i en safe som enten er minst 300 kg tungt eller er boltet fast (uten tilgang til boltene utenifra). Safen skal ha en treveis kombinasjonslås, kombinert med nøkkellås. Om dette ikke er mulig skal den være under kontinuerlig bevæpnet vakt. Kombinasjonen skal ikke være skrevet ned, og det er strenge regler for hvordan kombinasjonen lages. Nøkkelen skal oppbevares tilsvarende som innholdet (krypto oppbevares som for materiale gradert hemmelig) Dvs at nøkkelen skal oppbevares i en safe eller bevoktet område (med adgangskontroll), nøkkelen skal være pakket inn i dobbelt konvolutt med forseglet innpakking og det skal står skrevet på den hvem som kan få den utlevert. Dvs at hvis man hadde slike rutiner for oppbevaring av våpen, så måtte man gått til vakten et annet sted på basen, eller et annet militært eller statlig område i nærheten med godkjent oppbevaringsmulighet for nøkkelen og fått den utlevert av en vakt som skal kontrollere navnet på konvolutten med legitimasjon. I tillegg til det er det en kombinasjon i tillegg til nøkkellås. Slike rutiner har man innen samband og de følges nøye, overfør de til lager så vil man sikre seg fra slike episoder i fremtiden. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Nå må du ta inn over deg at det faktisk er en god del flere kasuner enn kryptoutstyr. Når man har en kasun per tropp kan man av effektivitetshensyn ikke oppbevare alle nøkler i en safe med bevæpnet vakt og whatnot, og gjennomgå strikte rutiner for å hente den minste lille ting på depotet. Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Jeg vil vel heller si at det å ta med seg godt over 100 våpen er mer imponerende enn å ta med seg en MG-42. Det er en del kilo som skal bæres frem og tilbake.. Det er en MG-3 det er snakk om. Ikke for å kverrulere, men en MG-3 _er_ en MG-42. Det er kun små forandringer på det originale våpnet som er gjort. For mer informasjon om dette praktfulle våpnet så ta en tur på world arms. Er enig i det som blir sagt her. Selv om en MG-3 ikke er noe man bare stikker i lomma så er det nok en del mer krevende å få med seg 100 våpen Sikkerheten er definitivt for dårlig, men man kan heller ikke ende opp med en situasjon hvor man må fylle ut 348 skjemaer og vente i uker på godkjennelse bare man ønsker å fyre av en runde ammo på bana. Endret 9. mars 2005 av invictus Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Rart egentlig. Hadde man oppbevart nøklene som for gradert materiale (f.eks kryptoutstyr) så ville ikke dette vært mulig. [..] Rutinene er der, men dessverre kun for oppbevaring av gradert materiale. Kødder du eller? Skulle tro at forsvaret hadde lært av denne episoden, og de uttalte jo også i etterkant av dette innbruddet at rutinene skulle forandres. Det var forøvrig også en lignende episode omtrent samtidig hvor et HV-lager i Telemark hadde innbrudd hvor nøklene til kasunene lå inne i en kasun som ble brutt opp. "En kjede er ikke sterkere enn dets svakeste ledd" er det visst noe som heter. Jeg mener å erindre at vi hadde nøkkelsafer da jeg avtjente førstegangstjenesten min... Jeg kødder ikke. Jeg sier at man burde oppbevare nøkler på samme måte som for Krypto utstyr. La meg gi deg litt informasjon om hvordan det foregår. Kryptoutstyr skal oppbevares i en safe som enten er minst 300 kg tungt eller er boltet fast (uten tilgang til boltene utenifra). Safen skal ha en treveis kombinasjonslås, kombinert med nøkkellås. Om dette ikke er mulig skal den være under kontinuerlig bevæpnet vakt. Kombinasjonen skal ikke være skrevet ned, og det er strenge regler for hvordan kombinasjonen lages. Nøkkelen skal oppbevares tilsvarende som innholdet (krypto oppbevares som for materiale gradert hemmelig) Dvs at nøkkelen skal oppbevares i en safe eller bevoktet område (med adgangskontroll), nøkkelen skal være pakket inn i dobbelt konvolutt med forseglet innpakking og det skal står skrevet på den hvem som kan få den utlevert. Dvs at hvis man hadde slike rutiner for oppbevaring av våpen, så måtte man gått til vakten et annet sted på basen, eller et annet militært eller statlig område i nærheten med godkjent oppbevaringsmulighet for nøkkelen og fått den utlevert av en vakt som skal kontrollere navnet på konvolutten med legitimasjon. I tillegg til det er det en kombinasjon i tillegg til nøkkellås. Slike rutiner har man innen samband og de følges nøye, overfør de til lager så vil man sikre seg fra slike episoder i fremtiden. Jeg var FSR under førstegangstjenesten, og kjenner igjen reglene. Men er ikke disse graderte? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Ikke for å kverrulere, men en MG-3 _er_ en MG-42. Det er kun små forandringer på det originale våpnet som er gjort. Det kan man kverulere om inn i neste steinalder, men jeg pleier nå å omtale MG3 som MG3 istedenfor MG42, Diemaco C8 som Diemaco C8 istendenfor AR15, Type 56 som Type 56 istedenfor AK47 osv. Sier du MG42 til folk så vil de sannsynligvis assosiere det med WW2 orginalen til MG3 i kaliber 7.92x57mm IS/JS. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 (endret) Nå må du ta inn over deg at det faktisk er en god del flere kasuner enn kryptoutstyr. Når man har en kasun per tropp kan man av effektivitetshensyn ikke oppbevare alle nøkler i en safe med bevæpnet vakt og whatnot, og gjennomgå strikte rutiner for å hente den minste lille ting på depotet. Et minimum hadde vært å oppbevare nøklene i en safe med kombinasjonslås (med rutiner for å bytte kode flittig) som oppbevares et sted med alarmdekning. Det er lite som skal til, og du skal ha lite omløp i skallen før du syntes at det er fornuftig å oppbevare nøklene til kasunene i et blikkskap ved siden av kasunene samtidig som alt av befal i leiren vet dette faktumet. Endret 10. mars 2005 av sumptrollet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå