Gå til innhold

HDTV filer og avspilling på X800XT-PE

Anbefalte innlegg

Hvilken disk har du. Skal du kjøre videofiler med kvalitet er det annbefalt med SCSI. Husk HD formatet krever rundt 4x mer av maskin enn normal PAL.

Er dette bare en teori du har, eller har du erfart dette i praksis? Grunnen til at jeg spør er at det er et veldig vanlig utsagn.. "du bør ha raid/scsi for å gjøre dette"

Hvis vi ser på at dvd dataraten typisk er 5-10Mbit/s og antar (worst case) at HD filmer benytter like "dårlig" kompresjon med 4x oppløsning og alt annet likt, kan vi anta 20-40Mbit/s. I praksis vil vel HD formater benytte MPEG4 eller noe annet som gir betydelig lavere bitrate.

Moderne IDE disker mener jeg har ytelse fra 30-60MBYTE/s, altså minimum 240Mbit/s.

Ut fra dette burde moderne IDE-disker være i stand til å spille av minimum 240/40 = 6 HDTV-strømmer samtidig gitt de forutsetningene jeg har lagt til grunn. Selv om man legger inn masse slakke for "real world", kan jeg ikke se at overføringshastigheten til IDE kan tenkes å være noe problem...

Noe høyere cpu utilization må man dog regne med.

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WMVHD kjørte jeg i Windows MediaPlayer 10.

Eneste måten å sjekke om skjermkortet faktisk avlaster CPU ved dekoding er på den måten du gjør nå som jeg vet om, altså hvor mye tid av CPU cycles programmet ber om (av totale 100%) som vises i taskmanager, du kan også se hvor mye tid programmet har brukt av CPU.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor systemet ditt skal bruke 100% av CPU cycles ved seeing av HD da du har et X800XT PE, chipsett driverne er ok hos deg?

Tror dessverre ikke at jeg kan hjelpe deg mer...

Sikker på at du ikke ser på totale CPU bruk, og evt. et annet program surrer i bakgrunnen? =)

:hmm: Ja det er jo de vanlige programmene som surrer i bakgrunnen sånn som antvirus og Microsoft antispyware og i dette tilfellet hvor jeg bruker ATI tool for å måle verdiene på GPU temp / GPU clocks / Memory clocks og fan speed .

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

OK da har jeg tatt å oppgradert systemet (hele pcèn) Kjøpte meg et Abit AV8-Third Eye hovedkort og en Athlon64 "winchester" 3500+ 2200MHz,bruker de samme minnebrikkene Twinnmos pc3700

Testet HDTV filene på nytt etter innstalasjonen av winxp og drivere.

SJOKK :ohmy: 60% cpu bruk alt glatt som bare det ingen hickup what so ever.

Snakket med Sapphire om dette problemet , de svarte med at jeg minimum måtte ha en prosessor på 2400MHz og at disse filene var mye lettere å prosesere med SSE støtte . :hmm:

Men jeg har og en mistanke om at subsystemet holdt meg kraftig tilbake (KT600)

Jaja problemet er iallefall over for min del :thumbup: , selv om dette var en kostbar løsning , men men oppgradering er jo "part of the game"

Lenke til kommentar

Jeg også får kjørt det.

Men oppløsningen på skjermen din gjør at det ikke blir noen utavdæsjæl opplevelse.

Hvorfor tror du at de reklamerer for HDTV klare tv'er og skjermer ;)

Du får sett klippene, men du får ikke den ubeskrivelige bildekvaliteten som du får sammen med en bra hdtv klar skjerm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...