johang Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 høres jo sykt ut, 56gb ram som på ibm'en er jo ei hel skuff med ram ! her er det uansett snakk om meget store penger, 128gb ram koster jo flesk ! Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 486.336,- ville no slikt koste hvis man brukte 2GB chiper (Crucial PC3200 DDR-DIMM 2048MB CL3 REG Registered, ECC/REG, 2.5V, 256Meg x 72) til kr 7.599,- hos Komplett. Riktignok inklusive moms da, så momsfradraget ville blitt 121.584,- Tror nok at RAM disker ville være noe fremfor "vanlig" RAM på hovedkortet. For å få ekstra hastighet, kunne du jo kjørt RAM i RAID 0. Da ville det sikkert gått unna... Lenke til kommentar
Darth Kjell Skrevet 27. mars 2005 Del Skrevet 27. mars 2005 Her tror jeg det er bedre å ta en telefon til HP/IBM/Sun. Kan godt hende de har servere som passer til dette, men det er ikke sikkert de har lagt de ut på internett-sidene sine. Selger sikkert en slik annen hvert skuddår. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Her tror jeg det er bedre å ta en telefon til HP/IBM/Sun. Kan godt hende de har servere som passer til dette, men det er ikke sikkert de har lagt de ut på internett-sidene sine. Selger sikkert en slik annen hvert skuddår. se på noen japanske sider med engelsk text så ser du at det ligner ute. Lenke til kommentar
Wisemaster Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 Svenskene ligger litt foran. de sigler visst over 2.5 terabyte altså 2500gigabyte ram. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=257293 Lenke til kommentar
Wisemaster Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 engelske versjonen: http://www.techworld.com/news/index.cfm?fu...ews&NewsID=1176 Lenke til kommentar
StepOw Skrevet 5. april 2005 Del Skrevet 5. april 2005 engelske versjonen: http://www.techworld.com/news/index.cfm?fu...ews&NewsID=1176 ÆÆÆÆ, hadde jeg bare vunnet i lotto 20 ganger på rad! Lenke til kommentar
rollins Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 dette her med 128 MB RAM på en 1 prosessor server virker helt meningsløst på meg, selv om dere snakker om baser med flere hundre tusen kunder som du påstår. Jeg jobber med drift av unix systemer som genererer fakturaer for flere _millioner_ kunder hver måned. Må der få nevne at _ingen_ av database serverne har over 16GB minne. For å få opp ytelsen på en slik database så cacher man ikke hele basen i minnet (tenk på oppstartstiden for denne når alt skal caches eller leses fra disk). Man sprer heller IO utover flere høy-ytelses lagringsløsninger med indexering på et eller flere systemer, log filer og transasksjons logger på andre og selve basefilene på flere andre igjen. Hvis DBA eller utviklerne deres påstår at dere må ha så mye RAM på en server så stiller jeg meg uforstående til hvor de har fått kunskapen sin fra. Hverken Oracle eller IBM (for DB/2 eller Informix) ville anbefale en løsning som dere ser på her. Forøvrig så må man vel opp på store Xseries / P-Series fra IBM, HP integrity 4640 eller over fra HP eller Sunfire E6900 fra Sun for å få til dette. Ingen av disse systemene leveres da som uniprosessor, og alle koster det du kaller utenlandske priser. For en 4640 så nevnes det f.eks at en 2CPU maskin koster ca 300.000 kr med 4 GB minne, 8GB minne kit til denne koster da hver ca 50.000 ekstra (disse må benyttes for å få opp 128GB RAM) rundt regnet koster da maskinen med de 128GB minne som du skal ha rundt 1.000.000 kroner (ram for denne er 750.000). Og dette er om du overhode får lov til å kjøpe den med bare 2 CPUer for å klare å adressere minnet deres. Foreslår at denne bedriften du jobber hos tar kontakt med en av de store aktørene som kan tilby slike maskiner (SUN/IBM/HP/Fujitsu-Siemens) og hører med dem. HVa de foreslår er noe helt annet enn så mye RAM, men heller en total løsning hvor lagring og mer CPU kraft er en meget stor del av løsningen. Ta kjerne kontakt med meg på PM om du har noen flere spørsmål Rollins Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 olala!!! 2.5 tb!!!!! DÆVEN! Lenke til kommentar
Tofustew Skrevet 8. april 2005 Del Skrevet 8. april 2005 "Vi trenger 128 GB minne men prisen er vesentlig så.." :-) Forrige innlegg sa 1 million kroner, det hørtes ut som en grei startpris. Som rollins mistenker jeg at minneløsningen er feil løsning på et reelt problem. Databaser skal være bra optimert og tunet før det er nødvendig å hive millionhardware etter et ytelsesproblem. Jeg ville skaffet uttalelser fra eksterne databaseeksperter om ytelsesproblemet. Det lønner seg alltid å gjøre forarbeid for 100 000,- før man gjør millioninvesteringer. IBM må da ha huset fullt av overkompetente Informix-folk som er sultne på en utfordring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå