Gå til innhold

Hvem har stjålet dvale/hvilemodus?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har hatt et liknende problem en gang før, uten at jeg husker hva som var løsningen da, så jeg spør her.

 

Problemet er at jeg plutselig ikke har annet enn starte på nytt og slå av på "avslutningsmenyen"

Når jeg går inn på strømalternativer for å angi dvalemodus osv er ikke de menyene der i det hele tatt lenger.

 

Jeg hadde aktivert dvale, og det virket helt fint for noen dager siden, nå er det altså vekk.. :ermm:

 

Det jeg vet at jeg har gjort av drastiske forandringer er at jeg har satt inn et ATI 7000 PCI skjermkort, og disablet agp kortet i Windows. Jeg får derfor heller ikke noe bilde på skjermene før Windows starter opp.

 

Men kan dette ha noen sammenheng med at dvale/hvile/vente modus er borte?

Noen forslag til hvordan å få det tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uffda Skrevet 08/03/2005 : 13:13

  Prøv å gå inn i biosen og disable agp/internt Skjermkort derfra og sett opp PCI som første valg. Eventuellt ta ut AGP kortet ditt.

Ja, ok takk for tipset. Var redd det kanskje var det som må til. Kan du eller andre berolige meg litt rundt dette først..?

 

Grunnen til at jeg ikke allerede har gjort dette, er fordi jeg har hatt litt trøbbel med å få drivere osv til å fungere skikkelig på ATI kortet. Også tenker jeg da på at om jeg disabler AGP i bios, og det PCI kortet så ikke virker, så sitter jeg med skjegget i postkassa... At jeg kanskje ikke har noe skjermbilde i det hele tatt, og får dermed ikke satt det tilbake i bios igjen :roll:

 

Mulig jeg krisemaksimerer, eller tar helt feil, men hvordan blir dette egentlig. Jeg tror så gjerne du har gitt meg løsningen, og det er også sannsynelig at problemene med PCI kortet nettopp skyldes at AGP er satt som Boot, men ikke er tilkoblet noen skjerm, og AGP kortet er også Nvidia, som jeg har hørt kan være en dårlig kombinasjon.

 

Det er snakk om en P3 1Ghz, som brukes som HTPC, og jeg kjenner ikke HK så godt. Men antar at det er mulig å resette bios med jumperflytting på et sånt gammelt kort også. Vil det i såfall kunne redde meg ut av mitt skrekkscenario??

Lenke til kommentar

Ta det med ro!

 

Uansett så vil ATI kortet gi deg VGA modus, så du skal få skjærmbilde. Hvis allt mot formoding skulle bli svart for deg en dag - så har du alltid en 'reset - jumper' på hovedkortet.

 

Men, for å få løst problemet du har - så er dette løsningen.

 

Egentlig hører denne tråden til i Hardware forumet, kansje du skulle spurt der istedenfor.

Lenke til kommentar
Uffda Skrevet 08/03/2005 : 14:03

  Ta det med ro!

 

Uansett så vil ATI kortet gi deg VGA modus, så du skal få skjærmbilde. Hvis allt mot formoding skulle bli svart for deg en dag - så har du alltid en 'reset - jumper' på hovedkortet.

 

Men, for å få løst problemet du har - så er dette løsningen.

 

Egentlig hører denne tråden til i Hardware forumet, kansje du skulle spurt der istedenfor. 

Takker og bukker :thumbup:

Ditt råd fungerte, og jeg har fått tilbake min kjære dvalemodus.

Jeg ser jo nå i ettertid, at dette i og for seg var et hardware- problem, men sånn umiddelbart så jeg det som et Windows problem. Fikk jo i alle fall rett svar her da.

 

Men mens vi snakker om dvale, hva er årsaken til at det på noen maskiner er slik at man må holde shift knappen nede for å få dvale (ellers blir det "vente modus")

på mine 2 andre maskiner er det ikke slik...

Er det en Windows innstillingssak, eller er det også strengt tatt et hardware "problem"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...