Gå til innhold

Hva bestemmer maks. bps (bilder pr. sekund)?

Anbefalte innlegg

På et filmbasert speilrefleks er det vel mekanikken ifm framtrekk av film som begrenser hastigheten, men hva er det i et DSLR som bremser? Er det kun software, eller er det mekaniske begrensninger der også? Jeg tenker f.eks. på EOS 20D og 350D, som bruker samme prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På et filmbasert speilrefleks er det vel mekanikken ifm framtrekk av film som begrenser hastigheten, men hva er det i et DSLR som bremser? Er det kun software, eller er det mekaniske begrensninger der også? Jeg tenker f.eks. på EOS 20D og 350D, som bruker samme prosessor.

Mekaniske begrensninger er det ikke, så vidt jeg vet. Det vil si, flaskehalsen er per i dag elektronikken, ikke softwaren, men hardwaren.

Det vil si hvor fort kan brikken leses av og informasjonen stappes i bufferet.

Deretter skal informasjonen etterbehandles, eventuellt komprimeres og skrives til lagringsmedie. Men hastigheten på denne prosessen er først aktuell når bufferet begynner å bli fullt.

Lenke til kommentar

En begrensing ligger i hvor raskt sensoren kan leses av og når prosessoren er klar for en ny eksponering.

Dernest finnes det begrensinger i mekanikken rundt speil og lukker. Når en eksponering skal gjøres må speilet heves, blender stoppes ned, lukkeren fyres av, speilet senkes, blenderen åpnes, lukkeren resettes og en ny lysmåling gjøres før kameraet er klart for ny eksponering. (Ny lysmåling er bare nødvendig hvis man bruker automatikk)

Så som du ser er det muligheteg for at det er forskjeller utover elektronikken som begrenser også i DSLR, men du skal heller ikke se bort i fra at produsentene velger å strupe hastigheten på de billigere modellene for at de ikke skal ta markedsandeler fra de dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...