prrprrrr Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg skal sette opp en trådløs Internett-forbindelse fra et kontorbygg (på størrelse med en enebolig) til noen mindre trebygninger (i alt 3-4). Disse bygningene ligger under 100 meter fra kontorbygget, men sikten er bare delvis fri. Mellom kontorbygget og noen av de mindre bygningene er det en større bygningsmasse av bl.a. betong. Jeg antar derfor at en eller flere retningsstyrte antenner (eller andre antennetyper) vil være påkrevd for å få gode signaler til alle bygningene. Jeg vurderer å kjøpe Linksys WRT54G eller WRT54GS og utstyre klientene med Linksys WMP54G eller WMP54GS. Slik jeg har forstått det, kan antennene på det nevnte utstyret skrus av. For å gjøre det billigst mulig, har jeg sett på flere hjemmelagde antennekonstruksjoner. Slik jeg har skjønt det, må jeg ha en eller flere såkalte ”pigtails” (en til hver antenne jeg ønsker å erstatte). Hvilke ”pigtails” trenger jeg i så fall til det overnevnte utstyret? RP-TNC <-> N-hann til Linksys WRT54G/WRT54GS? RP-SMA <-> N-hann til Linksys WMP54G/WMP54GS? Jeg har tatt utgangspunkt i pigtail-ene som selges på wlansupply.no. Jeg antar videre at jeg må ha en eller flere antennekabler (avhengig av antenneplassering) og en eller flere konnektorer (en til hver antenne jeg ønsker å lage). Med utgangspunkt i Linksys-utstyret – hvilke antennekabler og konnektorer trenger jeg, og hvor får jeg kjøpt dette utstyret? De selger for øvrig (som helt sikkert flere av dere allerede vet) antennekabler på wlansupply.no, men jeg trenger i så fall hjelp til å velge riktige antennekabler. Dersom dere har forslag til andre løsninger (utstyr, osv.), mottas det også selvsagt med interesse og stor takk. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 etter at jeg kjøpte antenneforstreker hos meg har jeg blitt et nytt og bedre menneske ihvertfall! Anbefaler disse på det varmeste. Hjemme har jeg routern i andreetasje, mens den ene datamskinen er nede i kjelleren, og der er sikten ihvertfall ikke fri. Signalene var skikkelig dårlig før jeg kjøpte denne, (eller disse, siden jeg har en plassert på rutern, og én i nettverkskortet på datamaskinen). Nå har jeg jeg nesten 100% kvalitet på nettet hele tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå