Gå til innhold

Fleire linuxdistribusjonar på same PC


Anbefalte innlegg

Forvirringa er stor og eg har lyst å testa ut ulike linuxdistribusjonar på laptopen (den er rask og har mykje minne). Det eg lurer på før eg går i gang, er dette med partisjonering. Eg kan ikkje ha linux på ntfs og køyrer Windows XP på primary partition.

 

Resten av harddisken kan eg dela opp i ein eller fleire partisjonar for linux.

 

Skal eg ha ein eller mange tilleggspartisjonar?

 

(Eg vil ha inn Mandrakelinux, Fedora og kanskje ein linuxdistribusjon til)

Endret av hemo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e
(Eg vil ha inn Mandrakelinux, Fedora og kanskje ein linuxdistribusjon til)

Skal du i tilleg til det ha Windows XP trenger du da 4 partisjoner.. enkelt og greit :)

 

Du kan faktisk ha flere linux distrubisjoner på en partisjon men, det er ikke og anbefale!

Endret av Slettet-df17e
Lenke til kommentar
Forvirringa er stor og eg har lyst å testa ut ulike linuxdistribusjonar på laptopen (den er rask og har mykje minne). Det eg lurer på før eg går i gang, er dette med partisjonering. Eg kan ikkje ha linux på ntfs og køyrer Windows XP på primary partition.

 

Resten av harddisken kan eg dela opp i ein eller fleire partisjonar for linux.

 

Skal eg ha ein eller mange tilleggspartisjonar?

 

(Eg vil ha inn Mandrakelinux, Fedora og kanskje ein linuxdistribusjon til)

Foreslår dette oppsettet:

 

1 delt /home-partisjon

 

og en /-partisjon til hver av distroene du skal installere

 

1 Windows-partisjon som første partisjon

Lenke til kommentar

Med 1.5 GB minne, vil du nok sjelden merke forskjell med swap, men du kan lese om dette i tråden om swap, sjekk spesielt ut linken til diskusjonen der noen av kernel-utviklerne deltar: Se peker fra dralls innlegg i tråden.

 

Jeg tror det vil være enklere å legge inn distroene på egne partisjoner enn å installere under vmware, men et spennende poeng med vmware er jo at med så mye minne kan du da kjøre dem samtidig, og teste dem mot hverandre slik. (I så fall vil det nok være fordel med 0.5-2 GB swap, men dette kan også du sette opp i ei fil.)

 

Enig med Gimpers forslag, bruk felles /home. Jeg bruker også felles /usr/local, der jeg bl.a har Java, Eclipse etc. Hvis du ikke vil endre partisjonstypen på Win-partisjonen til FAT32 (som jeg har på min bærbare), kan det også være en ide å ha en FAT32-partisjon for å dele data mellom Windows og Linux. Jeg bruker en GRUB-installasjon til å boote Windows og 2-3 distro-versjoner.

 

Edit: Sjølsagt har du felles swap-partisjon hvis du har det i det hele tatt!

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Køyrer NTFS på systempartisjonen, ja..

Kunne kanskje laga ein FAT-partisjon for dokument- og filutveksling mellom dei ulike systema.

 

GRUB? Er det ein boot-meny-ting?

..for eg tenkte litt på det...

Er det kanskje sånn at eg bør starta med den linux-distro'en som har best system for boot-loader?

 

Kanskje eg gjer dette:

WinXP (system) - 26,3 GB

Filer (FAT) - ca. 2 GB

Debian - 6 GB

Fedora - 6 GB

Mandrake - 6 GB

ein til... - 6 GB

 

Det er vel ein sånn 60 GB som står i, med 26,5 + 26,3 GB formaterte data (to NTFS-partisjonar, der den siste skal slettast og re-partisjoneras)

Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser ikke så dumt ut. Men jeg ville altså satt av 0.5-1 GB til /home og 1 GB til /usr/local og krympa Linux-rotpartisjonene tilsvarende.

 

Jeg bruker GRUB bl.a fordi jeg synes den er veldig grei å sette opp til å boote flere Linux-installasjoner på samme maskin: Du bare legger til ei linje i menu.lst for hver ny versjon, installerer bootloaderen til førstemann på MBR, og til de andre på de enkelte partisjonene.

 

Edit: Hvis du trenger swap, kan du sette av et par hundre MB til dette på FAT32-partisjonen. Jeg har delt swapfil mellom NT og Linux på denne måten.

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...