Gå til innhold

Nybegynner - Watt, høytalere og forsterker?


Anbefalte innlegg

Jeg har en Pioneer DEH-P6100 bilstereo med Mosfet 4x45W. Betyr dette at det ikke er noe poeng i å kjøpe kraftigere høytalere enn 45W så lenge jeg ikke har planer om å kjøpe ekstra forsterker?

Og hva med subwoofer?

Hvor mye burde jeg eventuelt legge i en ok forsterker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

45W på en bilstereo er kanskje 20W RMS. Produsenter oppgir fobannet mye falske watt så du bør kjøpe noe med en margin ned til 20-25W RMS. forsterker et must hvis du skal ha sub. Hva en sub forsterker bør koste er vanskelig å si da det kommer helt an på subben. Man kan få helt ok forsterker ned til 2000,-

Lenke til kommentar

Hva er RMS? Det stereoen faktisk leverer maksimalt eller middel, eller et nedre nivå for noe i høytaleren? (Jeg kan ikke se at dette er noe som blir oppgitt på de høytalerne jeg har kikket på..)

Lenke til kommentar

Patos.no

Hvordan måle watt:

 

Det finnes er rekke forskjellige målestandarder for måling av effekt (watt). En watt vil likevel alltid være en watt og er definert som følgende:

 

Forskjellen på de forskjellige målestandarder som alle skal definere wattstyrke er at det stilles forskjellige kvalitetskrav med hensyn på forvrengningen som tillates under måling. Noen av de mest brukte målestandarder er FTC, DIN og ”RMS” som igjen ofte refererer til måling gjort ved en gitt motstand (impedans), ofte 8 eller 4 ohm.

 

Av disse målestandardene er FTC den strengeste normen, der målt kontinuerligeffekt skal kunne avgis i hele det hørbare frekvensområdet fra 20-20000Hz med en forvrengning under 0,5%.

 

DIN normen derimot tillater høyere forvrengning og er kun målt ved 1000Hz.

 

En måling som angir ant. ”RMS” watt i en gitt impedans er ingen egentlig målestandard/norm. ”RMS” betyr bare det samme som kontinuerlig effekt. En ”RMS” måling refererer vanligvis ikke til nivå på forvrengning eller frekvensområdet og vil derfor bare si noe om hvor mye effekt forsterkeren kan gi uten å ta hensyn til forvrengning.

 

Forskjellen på målt effekt for en forsterker etter FTC eller DIN normen, forutsatt at målingen er gjort med samme impedans, blir sjelden over 10%, der en og samme forsterker vil gi litt høyere måling etter DIN normen enn i forhold til den strengere FTC normen. En måling etter DIN normen vil ofte bli tilsvarende en ”RMS” måling.

 

Andre mer useriøse måter å oppgi effekt på som ”Musikk effekt” og ”maks effekt” sier ingen ting om reelle effektverdier. Det sier bare noe om hvor mye effekt forsterkeren kan gi i et svært kort øyeblikk(en sinusperiode). I realiteten er det slik at jo høyere ”musikk/maks effekt” som oppgis i forhold til kontinuerlig effekt, jo dårligere og mer underdimensjonert er forsterkerens strømforsyning. Ideelt sett vil en forsterker med en uendelig stor/ ”perfekt” strømforsyning gi den samme ”musikk/maks effekt” som kontinuerlig effekt. En uendelig stor/”perfekt” strømforsyning vil gi den samme spenningen til forsterkeren uansett belastning. Spenningen i et kort øyeblikk fra strømforsyningen vil da også være det samme som spenningen ved kontinuerlig drift. Er strømforsyningen underdimensjonert vil spenningen synke mye når den belastes. Jo dårligere dimensjonert strømforsyning, jo mer vil spenningen synke ved belastning. Forsterkeren kan da gi en relativt høy ”musikk/maks” effekt i et svært kort øyeblikk (i det kondensatorene i strømforsyningen tømmes for strøm) før selve strømforsyningen/transformatoren tvinges i kne og spenningen går ned. En forsterker som har dårlig dimensjonert strømforsyning vil gi svært mye forvrengning/”klipping” med dårlig styring av høyttalerne når den belastes hard i det man passerer grensa for maksimal effekt av hva den kan gi. Resultatet blir gjerne ”sprengte” diskanter og basselementer som ”bunner”.

 

Skal du kun bruke den innebygde forsterkeren i CDspilleren,burde du gå for høyttalere med høy følsomhet(måles i decibel).Boss RIP-6904 er en høyttaler med 95dB følsomhet,som vil fungere helt greit,med den lille forsterkeren i CDspilleren din.

Men har du planer om å oppgradere snart,gå heller for et godt frontsett,en god subwoofer og en skikkelig god 4 kanals forsterker.

Ikke fall for fristelsen å montere drøssevis av halvgode høyttalerelementer.Ser kult ut,men du spiller garantert fletta av de fleste,med ferre elementer som har høy kvalitet.

Endret av egmur
Lenke til kommentar

De skal brukes ute i båt og må derfor minst være sprutsikre.

De jeg kikker på er følgende BOSS-høytalere:

AVA MR6 150W (BOSS MR60 150W)

BOSS MR690 350W

 

Så hvis jeg har forstått dere riktig betyr det altså at det er lite poeng i å gå for 350W uten også å kjøpe forsterker.

Forskjellen i nedre frekvens 60kHz mot 80kHz...vil det ha mye å si for bassopplevelsen?

 

(De har også denne AVA MR5 100W men den er dyrere enn den på 150W og har mindre frekvensområde..er der bare fordi den ser mer "fancy" ut?)

Endret av JOB
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis du ser på denne siden: http://www.bossaudio.com/products/marinespkrs.htm#690 så ser du spesifikasjonene til de forskjellige modellene.

 

Da du ikke har ekstra forsterker trenger du ikke å tenke på hvor mange watt høytalerne er på. Det du skal fokusere på er hvor lettdrevne (følsomme) høytalerne er.

 

Dette måles normalt 1 meter foran høytaleren når høytaleren får et signal med 1 watt effekt. Resultatet måles i desibel.

 

Desto høyere desibel (db) som måles desto lettere er det å få høytaleren til å spille høyt med en liten forsterker.

 

Av de to Boss høytalerne så vil 6x9 (SPL = 92db) spille høyere enn 6" (SPL = 90db) med samme tilførte effekt. Altså velger du 6x9" høytaleren hvis montering og pris er greit for deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...