vegge Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 IBM-en er død, og da dukker det selvsagt opp nye støykilder... La akkurat merke til at vifta på skjermkortet bråker. Ikke bare vanlig støy, men høres nesten ut som om det mangler et vifteblad... Først trodde jeg at ledningene gikk i vifta, men alt ser ok ut. Det er en Crystal Orb som jeg har limt fast med AS lim. Har en Zalman spenningsregulator, men det hjelper ikke mye. Den skurrelyden er der uansett, dog kommer den i raskere tempo når vifta sviver fort. Noen andre som har fått bråk fra viftene sine? Ikke vanlig viftesus, men ulyder. Noe jeg kan gjøre? Kanskje jeg bare skal kjøpe nytt skjermkort og hive Geforce 2MX400 kortet i søpla. Føler på meg at skjermkortet og hovedkortet er det som ødelegger stabiliteten på maskinen min... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Sannsynligvis skyldes dette "tørre" / dårlige lagre i vifta. Har samme "problem" sjøl med vifta på et Gainw. GF3-kort, men det pleier å gi seg etter en liten stund. Og gjør det ikke det for din del, så må du nok bytte vifta, eller prøve å smøre den, alternativt montere vannblokk! Lenke til kommentar
vegge Skrevet 26. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2002 Du har faktisk rett, Skrue! I mens jeg var oppe i stua og spiste Grandiosa med taco-smak og så på X-files, så roet vifta seg :smile: Den trenger kanskje bare litt tid for å komme i gang. Mener å huske at Enermax-viftene hadde noe av det samme problemet - de bråkte mye ved oppstart, men roet seg etter hvert. Det har kanskje sammenheng med at viftene har kulelager og ikke glidelager som Papst-viftene... Ellers et par tilleggsspørmål om Crystal Orb... 1. Hører om folk som har planslipt den. Det prøvde jeg også på, men den var ikke laget av samme stoff som vanlige kjøleribber og mitt våtslipepapir tok ingenting! Den var uansett ganske plan så jeg limte den bare på allikevel. Noen erfaringer med å planslipe denne? 2. Den er laget av nikkelbelagt kobber. Noen skrev en gang at de hadde slipt ned til kobberet... Høres dette lurt ut? Jeg klarte jo forøvrig ikke å slipe i det hele tatt... Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Yepp - hadde samma problem, er sikkert noe med lagrene ja! Ulyder når jeg starter maskina, men det gir seg etter 1-2 minutter! Men det er historie, kjøpte meg nytt GF4 ti4400 i helga :smile: Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Jeg har erfart at orb viftene slites ut etter en tid... I mitt tilfelle ble selve rotoren skjev og kom borti kjøleribba.. Støyet som bare det.. Det hjalp seg når jeg slo hard i pc'n men dette er noe jeg helst ville unngå. :smile: jeg forslår at du enten bytter vifte, eller helst bytte skjermkort.. G2MX er tross alt ikke det råeste på markedet lenger.. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 26. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2002 Quote: Den 2002-06-26 02:09, Zamoht skrev:jeg forslår at du enten bytter vifte, eller helst bytte skjermkort..G2MX er tross alt ikke det råeste på markedet lenger.. Vifta sitter VELDIG godt fast, du. AS lim er ikke til å spøke med Blir kanskje et nytt skjermkort etter hvert, men trenger det egentlig ikke. Spiller ikke så mye dataspill, men fps-en er i hvert fall OK i Cs. Sliter litt mer med Gta3... Poenget var at ikke alle trenger GeForce4 Ti4600... Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 det er ikke kjøleribba det er snakk om, men selve ROTOREN.. Den som snurrer... Når skjermkortet er montert i et tower, vil skjermkortvifta stå opp ned, dette er egentlig ikke heldig for noen vifter, ettersom den får belastning feil vei. På min blueorb, var ikke viftebladene avbalanserte, slik at selve stanga som viften er festet i fikk en anelse bøy på et par mm. Dette resulterte i at det ene bladet kom bort i kjøleribben som omslutter vifta. Dette fører til støy. You see? Når det er snakk om hvorfor jeg sa at g2MX ikke er et av de råeste kortene på markedet. Er jo dette riktig. Med andre ord klarer man ikke spille de nyeste spillene i høyere oppløsning. Personlig bytter jeg skjermkort den dagen jeg får lavere enn 30fps i et spill ved akseptabelt kvalitetsnivå. Dette da hvis lommeboka tilsier det.. :smile: Man trenger Absolutt ikke et g4ti4600 for å spille spill i dag. Jeg klarer meg BRA med mitt g2ULTRA! Men savner tv ut for øyeblikket.. Lenke til kommentar
vegge Skrevet 26. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2002 Yes, I see... :smile: Men nå sviver jo Crystal Orb-en greit allikevel. Den bråker i utgangspunktet fælt, men jeg har som sagt senket turtallet med en Zalman spenningsregulator. Lurer på om kjøleegenskapene blir mye dårligere ved å senke turtallet... Kan svakt huske en artikkel som sa den kjølte bra på 7V også. Hmm. Lenke til kommentar
Danny Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 har samme problemet med psu vifta,noen ganger så bråker den jævlig så roer den seg ned og etter et par timmer starter den igjen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå