0ddi Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Bråker denne? Er den bra? Funker den til nye spill som kommer ut?? Gi meg alle deres erfaringer!!! TAKKTAKK!! Inspiron 9300 Intel® Centrino™ Mobile Technology Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem Intel® 915PM Chipset 1 Type I eller Type II PC Card spor Internt 56K V.92 modem Integrert 10/100 Ethernet LAN I/O: VGA, DVI-D, S-video out, 6x USB 2.0, IEEE 1394 Firewire, RJ-11, RJ-45, Integrert SD Card reader Innebygde kvalitetshøyttalere med subwoofer Dell tastatur med Touchpad Lithium-ion 53Whr (6 celler) batteri Smart og moderne design i silver and white Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home Edition Support-pakke til Inspiron: 1 års henteservice (som annonsert for denne modellen) (-NOK - 4 100 kr) Prosessor: Intel® Pentium® M Prosessor 750 (1.87GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB) (+ NOK 910 kr) Skjerm: 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skjerm (1920x1200) (+ NOK 1 103 kr) Minne: 512MB 533MHz DDR II SDRAM (1x512MB) Harddisk: 60GB IDE (7.200 RPM) (+ NOK 796 kr) Grafikkort: 256MB NVIDIA® GeForce™ 6800 Go, PCI-Express X16 (+ NOK 2 274 kr) Optisk enhet: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO med Decoder Software Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 nettverkskort Trådløst nettverk: Intel® Pro Wireless 2915 802.11a/b/g Mini PCI Wireless LAN Card (+ NOK 175 kr) Trådløs router: Inngår ikke Bluetooth: Inngår ikke Portreplikator: Inngår ikke Ekstern Skjerm: Inngår ikke Bæreveske: Inngår ikke Farge: Mediterranean Blue (+ NOK 353 kr) Programvare: Microsoft® Works 7.0 Språk på operativsystem og programvare: Norsk Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Du må antagelig vente litt før du får svar. Jeg tror ikke noen har fått sin ennå. Hvis noen har, blir det gøy å høre fra dere! Om den "funker til nye spill" vet man vel ikke før noen har prøvet den med de spillene, men dette er standard teknologi (Pentium M og nVidia 6800 er vel så standard som det kan bli), så jeg ville tro det fungerer bra. Geir Lenke til kommentar
ols Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Widescreen er jo ikke optimalt til spill. (jeg antar at det er få spill som støtter formatet). Det vil si at du må velge mellom et bilde som er dradd ut i bredden og dermed forvrengt (!), eller som har sorte felter på hver side av bilde: Stygt! dessverre griper moten om seg, og det blir vel snart umulig å få kjøpt en maskin med topp grafikk spesifikasjoner og normal 3:4 skjerm. Det er mye sykt i dataens verden, spør du meg. Kjøper du de vanligste LCD monitorene (dvs 17 og 19) er de alltid strukket i høyden i forhold til 3:4, men kjøper du en bærbar skal den av en eller annen mystisk grunn være strukket ut den andre veien! Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Tror du finner langt flere med 4:3 enn 3:4.. "Moten" du refferer til er faktisk veldig behagelig å jobbe på. Og det burde ikke være så umulig for spilldesignere å ta hensyn til. Age Of Wonders fungerer for eksempel helt strålende uten sorte render eller strekkt bilde på 1920x1200. Eller mener du at alle som ikke tenke som deg tenker feil? La brukerne velge. Ikke værre en det. Lenke til kommentar
ols Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 La brukerne velge. Ikke værre en det. Jammen, jammen, det er ikke så lett å velge når alle produsentene nå etter hvert finner ut at de skal levere det ypperste skjermkortet bare sammen med toppmodellen, som da er såkalte multimediamaskiner med widescreen. Saken er at det går trend i saken! De mindre produsentene tror at widescreen er fint bare fordi den største produsenten kjører det frem. Det er litt som i selskapslivet, den ene tar etter den andre, og den minste tar etter den største. I reklamen fremstilles disse breiflabbene som et stort pluss med utropstegn etter. Dessverre er det jo bare en promille av kjøperne som leser hw.no, eller som tenker selv, eller som setter seg inn i sakene. 99% kjøper med hodet under armen, we must face it. Ikke at det er dårlige mennesker, langt derifra! Jeg kjøper selv tannkrem med hodet under armen. Uansett: Salgstallene g[r opp og alle tenker, ah widescreen, det var jommen en success! Den brede vei til fortapelsen er staket ut. Disse skjermene kan kanskje være gode til visse ting, tenker man. Ikke minst regnskap og denslags. Men så skulle man tro at brede flatskjermer derfor ble produsert i svære stykktall til bruk med stasjonære maskiner. Men den gang ei, de stasjonære blir faktisk av en eller annen mystisk grunn strukket den andre veien. (Eller trykket sammen i bredden, alt etter som man ser det). Bortsett fra om du går helt opp til 20” ( Av en eller annen mystisk grunn). Eller ned til 15” (stadig mystisk). Da har de det klassiske 3:4 format, hurra. (men da er de enten for dyre eller for små!). Uansett, der det brede formatet passer minst, det er jo på en portabel maskin! Og ikke nødvendigvis fordi det passer dårlig til 99% av spillene, men fordi maskinene i praksis blir større og mindre trivelig å drasse på. (ols liker heller ikke utseendet, og får problemer med sørgerender når han skal demonstrere sine tusen bilder som alle er ferdig behandlet og lagret i 3:4 format gjennom flere år, det må vi også ta med). (Det er sant at mange filmer ser bra ut på bredskjerm. Men det gjelder dog ikke alle: Ikke de beste klassikere, ikke dogma filmer, ikke all dokumentar! Uansett er vel ikke film-titting hovedsak når det gjelder bruk av bærbar). Jeg er redd for at dette går galt! Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Skal innrømme at jeg ikke har fulgt med på trenden med 4:3 kontra 16:10 (hvorfor 16:10 på datamaskiner når widescreen på tv er 16:9?) og skjermkort. Men om de blir nedprioritert som MS office enhet, så er det selvfølgelig kjipt for de som foretrekker det formater på skjermene. Sørgerendene vil jo være avhengig av hva man viser for type grafikk. Digitalkameraet mitt defaulter for eksempel til 16:9, men kan stilles inn til 4:3. Men dette avhenger av bruksområde, så et valg er ikke bedre enn et annet i såmåte. Litt som å diskutere om ostehøvel eller skje er det beste matredskapet. De har forskjellige bruksområder. Lenke til kommentar
ols Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) eriktar76, problemet: det er snart bare ostehøvler å få kjøpt. bredsporet ostehøvel. det er nesten ingen som diskuter dette. folk kikker på en bredskjerm og lar seg imponere. ser ikke farene. ingen ser farene! det går raskt nå, mot avgrunnen. Endret 9. mars 2005 av ols Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Eg tror den fungerer til ALLE spill! Lenke til kommentar
gekko123 Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Se ikke helt problemet med en "widescreen" pc. Har hatt widescreen TV i flere år og har ikke problem med det. Jeg viser en del bilder på den og har da "sørgerenner", men hva er problemet med det? Se f.eks. en 16/9 film på ett standard TV. Da har du store sørgerenner!! Det er også flere og flere som bruker LCD-TVen som dataskjerm. Tror derfor at flere spill kommer til å bli laget for widescreen formatet. Noen sier at en widescreen PC er klumpetet. Er ikke helt enig der. En 17" 4/3 PC vil virke mye større en en widescreen pc. Man må huske på at når man måler " så er det diagonalt på skjermen. F.eks ser en 28" 4/3 TV mye større ut enn en 16/9 TV! Lenke til kommentar
ols Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Tror derfor at flere spill kommer til å bli laget for widescreen formatet. 1.Spill. Jeg legger merke til at du snakker om fremtiden. Paradokset består, i og med at det som nå presenteres som topp spillemaskiner ikke har optimal skjerm for dagens spill. 2. Jeg respekterer at du ikke har noe mot widescreen, og at det finnes argumenter begge veier, men jeg tror mht bærbar pc at det med film ikke kan være avgjørende. 3.Hovedsaken er at valgmulighetene skrumper drastisk inn. En katastrofe, sett med øynene til oss som foretrekker 4:3. Vi blir snart henvist til annen rangs maskiner. 4. Årsaken til at alt blir WIDE er ikke rasjonell, men bunner i mote, og det typiske idioti at ALLE produsenter vil ligge i mainstream.* *Kjent fenomen. Dette går antagelig tilbake til markedsavdelingenes makt. Her er det utelukkende trend og mote som dominerer tankegangen. La oss si at 75% av befolkningen vil ha et mainstream design. 99% av produktene blir da laget for å konkurrere innenfor dette segmentet, uansett om det hadde vært milliardfortjeneste å hente hos de resterende 25%! Lenke til kommentar
eriktar76 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 ols: enig med deg at ensretting er et problem. Så er vel spørsmålet om det faktisk er en ensretting eller ikke. Du mener det skjer. Jeg har ikke fulgt med i timen, men konstanterer at det dukker opp en del maskiner med wide som jeg foretrekker. Lenke til kommentar
Jan-Banan Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Nå er det vel ikke alle som kjøper bærbar pc for å spille heller da.. Widescreen er veldig behagelig å jobbe med dersom du har mange vinduer åpne, jobber i f.eks photoshop eller dreamweaver og så videre.. Lenke til kommentar
Xavier878 Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Widescreen er jo ikke optimalt til spill. (jeg antar at det er få spill som støtter formatet). Det vil si at du må velge mellom et bilde som er dradd ut i bredden og dermed forvrengt (!), eller som har sorte felter på hver side av bilde: Stygt! dessverre griper moten om seg, og det blir vel snart umulig å få kjøpt en maskin med topp grafikk spesifikasjoner og normal 3:4 skjerm. Det er mye sykt i dataens verden, spør du meg. Kjøper du de vanligste LCD monitorene (dvs 17 og 19) er de alltid strukket i høyden i forhold til 3:4, men kjøper du en bærbar skal den av en eller annen mystisk grunn være strukket ut den andre veien! Widescreen er bare deilig! Har selv en I9100 med widescreen og nå klarer jeg ikke gå tilbake til vanlig! Også mange nye spill som støtter dette (untatt Doom3 da, som suger uansett) Lenke til kommentar
ols Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jo, jo, Xavier878, men det er mye som er deilig. Har du forresten prøvet en 3:4 med like mange billedpunkter? Sannheten er nok at widescreen må lages stor, ellers så ser den litt dum ut. (Liksom flat-trykt og rar). De brede maskinene blir dermed ikke så deilig å dra på. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Er da ikke noe problem å drasse rundt på en widescreen bærbar. Men du, det store framtids orakelet, som kan se inn i framtiden osv bla bla mener at det er forskjell på hvordan man bærer en bærbar med vanlig format framfor en med widescreen? Nei. Den kjøper ikke jeg. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Sitter å spiller NeverWinter Nights på 8600c med widescreen. Full støtte der ihvertfall. Tipper de fleste spill har støtte for widescreen. Kan hende du må inn i en ini-fil å redigere litt, men det er også alt... ... og nei, bildet er ikke dradd eller tilsvarende. Eneste minuset med widescreen er at en 15" widescreen skjerm har mindre fysisk flate enn en 15" 4:3 skjerm. 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skjerm (1920x1200) litt høy oppløsning for en så liten skjerm. Man må sitte rimelig nærme skjermen. Litt tungt for skjermkortet å dra spill i så høy oppløsning også... Men, spiller du et spill med masse dill og dall som av menyer osv som skal vises så er det sinnsykt digg. Det samme i Photoshop, 3ds max og andre programmer med masse menyer. Det går ikke an å få for høy oppløsning Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå