Gå til innhold

Er min maskin safe mot virus?

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har et problem med dataen min!

Jeg må nesten Reboote hele dataen 3 dager i uka!

Det orker jeg ikke, så jeg lurer på hvordan jeg får inn slike virus som stopper maskina helt!

Jeg lurer på hvordan jeg skal få en secure maskin som ikke får inn virus og sånt!

Jeg har Zone Alarm og Norton!

Jeg har lasted ned masse små programmer som skal beskytte maskina men de er jeg ikke helt safe for de får maskina til å jobbe tregere!

Men er maskina mi trygg til å surfe på internett og MSN Messeger med?

Hva burde jeg få tak i?

PÅL..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke "små programmer" er det snakk om?

Hvis du oppdaterer Norton ofte, unngår å bruke IE og aldri åpner vedlegg fra noen og oppdaterer windows ofte er det vel relativt trygt. Men man vet jo aldri med windows. ;)

Lenke til kommentar

Min anbefaling til deg er nok en god gammel re-install. Installer windows på nytt, og installer antivirus (Min favoritt er Avast. Gratis antivirus for privatpersoner. Mange påstår at det banker Norton (meg inkl.)), anti-spyware (Ms antispyware er faktisk ganske bra) og skru på brannmur (minimum Xp's interne, evt sysgate, zonealarm etc). Men husk å gjøre dette FØR du kobler maskina til internet!

Så vil jeg slenge meg på andre her og si at det finnes ingen programmer som kan gjøre maskina di kjappere! Software kan kun gjøre maskina di treigere.

Og til slutt en generell anbefaling når det gjelder å installere programmer du finner på nett. Bruk google og søk på programmnavn + ordet spyware. Treffene du får på første side gir deg ofte en god indikasjon på om det er humbug eller ei.

S

Lenke til kommentar
Min anbefaling til deg er nok en god gammel re-install. Installer windows på nytt, og installer antivirus (Min favoritt er Avast. Gratis antivirus for privatpersoner. Mange påstår at det banker Norton (meg inkl.)), anti-spyware (Ms antispyware er faktisk ganske bra) og skru på brannmur (minimum Xp's interne, evt sysgate, zonealarm etc). Men husk å gjøre dette FØR du kobler maskina til internet!

Så vil jeg slenge meg på andre her og si at det finnes ingen programmer som kan gjøre maskina di kjappere! Software kan kun gjøre maskina di treigere.

Og til slutt en generell anbefaling når det gjelder å installere programmer du finner på nett. Bruk google og søk på programmnavn + ordet spyware. Treffene du får på første side gir deg ofte en god indikasjon på om det er humbug eller ei.

S

Helt enig!

Når du først har installert fullt av søppel programmer og bruker internet explorer

så er det umulig å få fjerna dette helt komplett! :mad:

Ville nok lønne seg med en helt fersk installasjon der du installerer alt du trenger og så kobler deg til internet.

Men husk å lag et gjennopprettningspunkt før du begynner å installere alle drittprogrammene som foreksempel di det vart pratet om over her. :w00t:

Lenke til kommentar

Heisann!

Skal ta en sånn Repair av windows og se om det funker, og hvis ikke så får jeg vel bare reinstalere den igjen!

Jeg har 5 partisjoner og 2 disker, men jeg lurer på om det fortsatt kan være virus på den?

Hvis jeg har tatt alt av Virus scan og spyware scan, kan det fortsatt ligge igjen noen virus da?

Men husk å lag et gjennopprettningspunkt før du begynner å installere alle drittprogrammene som foreksempel di det vart pratet om over her.

Hvordan lager jeg er gjennopprettningspunkt?

Hva mener du?

PS. Jeg bruker Firefox, ad-aware, Kaspersky, Spybot S&D (og Norton som skal slettes)

Men takker for alle svar hittil!

Endret av Pålarn
Lenke til kommentar

Hei..

Sletta Norton Anti Virus 2004 og da ble den normal igjen!

Men hva er et gjennomprettningspunkt??

Hvordan lage det??

(tenkte på sånn man bare trykker på en knapp så blir maskina gjennompretta slik den var når du laga det punktet)

Lenke til kommentar

Har tysk xp, men kan se om jeg husker slik det er på norsk?

Start-->programmer-->tilbehør-->systemverktøy (systemprogram)-->Systemgjennoppretting (eller noe sånt: symbol med en pc med en grønn pil mot en klokke :) )

Det som er litt dumt er at mange program lager slike gjennopprettingspunkt og det er alltid noen av de gammleste systemgjennopprettingspunktene som slettes. Man kan forandre på hvor mange mb av harddsiken som kan brukes til slikt, men man kan ikke velge helt fritt.

Gjør det slik: høyreklikk på min datamaskin-->systemgjennoppretting (du ser det oppe i en av menyene)-->Innstillinger--> still det du vil :D

Er det mulig å velge mer enn 12 % (er maks. hos meg)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...