Gå til innhold

Pumpe til vannkjøling - C-Systems CSP 750 ?

Anbefalte innlegg

OBS: "Pumpe til vannkjøling - C-Systems CSP 750 ?": se lenger ned.

Hei!

Har bestemt meg for å lage eget vannkjølingssystem nå som så mange har begynt med det, men lurer på hvilken pumpe jeg skal kjøpe. Jeg er klar over at dette avhenger av oppsett, så jeg har laget en skisse.

Så på en Hydor Seltz L20 II, men vil denne være kraftig nok? Jeg tenker på å ha bare cpu-blokk i første omgang, så legge til gpu-blokk så fort denne blir ferdig.

Som dere ser av skissen, blir det vel en del mottrykk å jobbe mot (?) Hvilken pumpe bør jeg velge?

Kabinettet er et Arctic Cooling Silentium T1 - jeg vet at proporsjonene på tegningen min ikke er heeelt korrekte :p

Bildet skal snus 90 grader med klokka.. (dvs PSU er nederst til høyre)

post-224-1110230984_thumb.jpg

Endret av meastp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har surfet en del rundt på forums og sett på tester/reviews, men jeg blir bare mer forvirret... alle anbefaler Eheim, mens andre har hatt gode resultater med Hydro Seltz. Jeg kunne strukket meg til en Hydor Seltz L30 II også, men jeg vil ikke bruke over 400 kroner på en pumpe hvis det ikke er nødvendig....

Det er selvfølgelig viktig at pumpa har lavt støynivå, da dette er en av grunnene til at jeg går over til vannkjøling.

Noen gode råd?

Lenke til kommentar

Vet det er noen som har hatt litt problemer med Seltz L20 (bl.a. meg). Hvis grunnen til at du går over til vannkjøling er at du skal få pcen "lydløs" så ville jeg gått for en eheim 1046 eller en c-systems pumpe som du kan kjøpe på coolnsilent.no :)

Lenke til kommentar

Ok, da skjønner jeg vel at jeg kommer helt opp mot 400-kroners-grensa jeg satt... begge pumpene koster omtrent like mye...

C-Systems CSP 750 Mark II 12v DC Pump - Sort Version

http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet11.htm

Eheim 1046

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AC41001

Noen som har erfaringer med noen av disse? Likte C-systems da denne så meget kompakt og fin ut... men begge holder til mitt bruk?

BTW: hvilke slanger og nippler bør jeg kjøpe med en av disse pumpene?

Endret av meastp
Lenke til kommentar

har den c-systems pumpa og er fornøyd med den.... bare vær oppmerksom på at lyden forplanter seg lett i kabinettet... jeg har 'hengt' min i løse lufta og da hører jeg den ikke om jeg så putter øret inni pumpa.... en stor fordel (slik jeg ser det) med denne er at den går på 12v og dermed kan slåes på sammen med resten av systemet....

Lenke til kommentar
Bruker Eheim 1048 og den har surra i over to år nå, du vil heller ikke få trykkproblemer i et lukket system,selv har jeg radiatorn i kjellern. Altså ca 3-4 m lavere enn cpukjølern .

Den blir nok litt dyr... hadde ikke tenkt å bruke mer enn 400... Da blir det i så fall Eheim 1046 opp mot denne C-systems-pumpa.

Ikke trykk? Men des høyere forskjellen er mellom topp og bånn, desto mer må pumpa jobbe?

Endret av meastp
Lenke til kommentar
alt står beskrevet i signaturen min!!

to stk polarflo blokker (CPU+chipset) og en aquagrafx 6800 på skjermkort (GPU+ram).... black ice extreme II radiator.... 1/2" ID slanger...

Beklager, sånn går det når en har tunnelsyn :p

Det høres bra ut! Da regner jeg med at jeg kan bruke den pumpa med GPU + CPU og kanskje chipset, hvis du gjør det... kunne du lage en rask tegning av hvordan oppsettet ditt ser ut i kabinettet?

En annen ting er jo hvis jeg skal bruke sylinderdelen til en 1.5l flaske som vanntank - da kan jeg ha halvparten vanntank og halvparten "rom for pumpa". Jeg har nemlig målt at den passer inni.... da er det bare å finne på noe lurt med det strikkopphenget.... :hmm:

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Her er systemet slik det er installert nå... Sikkert ikke alle som er enig i rekkefølgen og retningen på flow, men det er nå slik jeg har valgt å gjøre det inntil videre ;)

rad(6)->tank(5)->pumpe(1)->GPU(2)->chipset(3)->CPU(4)->rad

og her er høyden på de forskjellige er antydet i parantes med laveste punkt som (1)

rad og tank er altså øverst, mens pumpe er plassert nederst...

vurderer å gjøre et forsøk i morra med å snu pumpe for å se om det gjør noe på temp...

hvordan post'er du forresten bilder i innleggene?? aldri fått med meg det... står sikkert beskrevet 1000 steder før, men hvor er det når man trenger det? ;)

Lenke til kommentar

Når du legger inn et innlegg, kan du legge inn et bilde ved å trykke "bla gjennom..." som ligger rett over "svar" og "forhåndsvis innlegg"...

Ok, jeg tror nok jeg går for c-systems, da... Hvordan tror dere forresten det vil funke med krympeplast over nippler- og slangeskjøtene?

Lenke til kommentar
Når du legger inn et innlegg, kan du legge inn et bilde ved å trykke "bla gjennom..." som ligger rett over "svar" og "forhåndsvis innlegg"...

hmmm.. prøvde da akkurat dette.. kanskje noe med at jeg bruker firefox... :cry:

Tror ikke det skal ha noe å si... funker i Opera, ihvertfall. Men du kan jo sende bildet til garageinc1117 ætt icqmail dått com, så kan jeg legge det ut...

Jeg antar at 1/2" slanger er det jeg skal bruke?

EDIT: Står visst at 3/8" er anbefalt, da går jeg vel for det?

Endret av meastp
Lenke til kommentar

Ok, jeg tror nok jeg går for c-systems, da... Hvordan tror dere forresten det vil funke med krympeplast over nippler- og slangeskjøtene?

krympeplast... hmmm... får ikke helt godfølelsen der... hvorfor ikke strips eller slangeklemmer??

Lenke til kommentar
Bruker Eheim 1048 og den har surra i over to år nå, du vil heller ikke få trykkproblemer i et lukket system,selv har jeg radiatorn i kjellern. Altså ca 3-4 m lavere enn cpukjølern .

Den blir nok litt dyr... hadde ikke tenkt å bruke mer enn 400... Da blir det i så fall Eheim 1046 opp mot denne C-systems-pumpa.

Ikke trykk? Men des høyere forskjellen er mellom topp og bånn, desto mer må pumpa jobbe?

I et lukket system får du ikke det problemet da du har samme "trykk" begge veier, pumpa blir da bare der for å sørge for at vannet sirkulerer rundt .

Hadde den derimot kun skullet løfte vannet fra en tank i kjellern til en tank oppe i 1 etasje hadde den nok slit en del .

Lenke til kommentar
Vet det er noen som har hatt litt problemer med Seltz L20 (bl.a. meg). Hvis grunnen til at du går over til vannkjøling er at du skal få pcen "lydløs" så ville jeg gått for en eheim 1046 eller en c-systems pumpe som du kan kjøpe på coolnsilent.no :)

Hvilke problem hadde du da ? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...