Methlir Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hei! Kanskje litt off-topix...men laptop og linux er en egen greie! Derfor her! Jeg har en del linux erfaring med diverse operativsystemer, men har kjørt XP til vanlig bruk i jobbsammenheng. Nå lurer jeg på å konvertere til Linux. Dette har jeg forsøkt før, men da har den ene tekniske vanskeligheten har avløst den andre. Jeg har en 1557(netshop). Noen som har laget en how-to sette opp en slik maskin med følgende funksjoner: 1. ACPI/strømstyring funker 2. Bluetooth funker 3. WLAN funker med WAP 4. "Outlook" liknende program med god kalander som kan synces med P800/P900 over bluetooth. Methlir Lenke til kommentar
frejoh Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Hei! Har akkurat gått over til linux selv jeg, og kan i så måte anbefale Fedora Core 3. Den støtter det du er ute etter, og synking med mobile enheter har den vel tildels, eller du kan legge det til. Ximian er et tips. ACPI støttes. Må vel bare si at jeg aldri trodde jeg skulle konvertere min "daglig bruk" maskin til linux, men nå har jeg altså det. Og jeg liker det bedre og bedre for hver dag som går. Min vanlige maskin har nå webserver (apache), ftp-server (vsftd), SSH-server og Samba-server gående, i tillegg til at jeg bruker den til alt annet jeg gjør. Skriving, MSN (GAIM) websurfing, email... alt funker fint.. Ting tar litt tid å bli vant til, men tiden det tar å legge inn nye ting blir kortere og kortere... Min anbefaling er: kjør på! Gleden over å ha så god kontroll er god... Et alternativ til deg kan være en Hd-install av Knoppix-linux. (www.knopper.net). Lykke til! Fredrik Lenke til kommentar
Spook Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Velg SuSe distribusjonen. Har prøvd det meste av distroer på min FS P7010 og ingen slår SuSe. Har glimrende støtte for laptops "out-of-the-box". Stort enklere kan det ikke gjøres Lenke til kommentar
krisealv Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Suse e distroen ja, har kjørt kun linux i 3-4 år no og har midlertidig gått over til fedora core 3 etter eit hd-krasj. Konklusjonen min er enkel, Suse e ypperlig til bærbare, og generelt en ypperlig Linux distro. Det går nesten ikkje an å "ødelegge" en Suse installasjon, berre reinstaller detprogrammet som ikkje fungerar i yast, pass på å fjerne gammal konfigurasjon etter ei oppgradering, og den nektar å dø. Einaste fordelen med fedora er nok SELinux (security enhanced Linux) og kjappare oppstart, men suse har mykje betre laptopstøtte. Kjørte suse på en 1557 sjølv i fjor. Einaste som ikkje fungerte var acpi sleep (det kan hende fungerar no, endringar skjer fort i Linux) og ati 3d drivarane sugde stort. outlook erstatning må nok vere evolution eller korganiser, begge med gode kalenderfunksjonar, og dei kan i alle fall synkroniserast med t6xx telefonar over bluetooth, google litt på www.google.com/linux Bluettoth støtte er ypperlig i suse 9.2 og kommande 9.3 wlan fungerer, wap kanskje, sjå ipw2200.sourceforge.net, alt fyll med suse, så du må ikkje lastened noko. acpi strømstyring fungerar på somme laptopar, min toshiba m200 har acpi suspend2ram, 1557 har det ikkje, men suse har software suspend som lagrar til hden. Følar sjølv at fedora krever meir tilvenning berre frå suse, eg kan ikkje sei så mykje om korleis det er å gå frå windows xp då eg ikkje har nytta xp nesten i det heile. Lenke til kommentar
Methlir Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 Takk for svar! Særlig Krisealv! Må bare få det bekreftet før jeg setter i gang...altså ipw2200 driverene funker "out of the box" og bluetooth er støttet "out of the box"? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Må bare få det bekreftet før jeg setter i gang...altså ipw2200 driverene funker "out of the box" og bluetooth er støttet "out of the box"? ipw2200 driverne funker med default install av ubuntu hoary ihvertfall. Lenke til kommentar
-x- Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Hei! Kanskje litt off-topix...men laptop og linux er en egen greie! Derfor her! Jeg har en del linux erfaring med diverse operativsystemer, men har kjørt XP til vanlig bruk i jobbsammenheng. Nå lurer jeg på å konvertere til Linux. Dette har jeg forsøkt før, men da har den ene tekniske vanskeligheten har avløst den andre. Jeg har en 1557(netshop). Noen som har laget en how-to sette opp en slik maskin med følgende funksjoner: 1. ACPI/strømstyring funker 2. Bluetooth funker 3. WLAN funker med WAP 4. "Outlook" liknende program med god kalander som kan synces med P800/P900 over bluetooth. Methlir Hei! Kan ikke svare på alt du spør om, og linux på laptop har jeg ingen erfaring med :-P MEN jeg bruker bluetooth mot min t630. Mandrake 10.1 støtter bluetooth uten mikkmakk. Jeg bruker Ximian Evolution som outlook-erstatter (eller forbedring om du vil) med Multisync til å sync'e kalender og kontakter med telefonen. Dette gikk helt smertefritt med Evolution 1.4, men med 2.0 har jeg støtt på litt trøbbel. Avtaler med gjentakelse sync'es ikke riktig, antakelig noe gnøkk med den plug'inen som tar seg av kommunikasjonen mellom Multisync og Evolution. Hvis du er stødig linux kan du sikkert laste ned det seneste CVS snapshot'et og kompilere litt selv - velbekomme. Lenke til kommentar
huf Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Kanskje litt nyttig: http://ipw2200.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
Methlir Skrevet 26. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2005 Hei igjen! Ja, da er jeg i gang...forløpig. Valget av OS falt på Suse 9.2. Innstalasjonen gikk smertefritt, og trådløst nettverk med WEP var en smal sak. WPA krever nok en del arbeid, og inntil videre er WEP ok. Nå har jeg 2 problemer som jeg håper noen kan hjelpe meg med. 1. Bluetooth syncing med P800 for kalender, kontakter etc 2. Få ETT spesielt program til å funke i Wine. Jeg tar en ting av gangen, og derfor kun punkt 1 nå! Saken: Suse detekterer min USB bluetooth adapter alldeles glitrende. Det går problemfritt å parre den med P800, dog blir parringen brutt etter 30sek. Det siste skyldes vel trolig at jeg ikke kobler bluetoothdevicen mot noen porter(?). Noen som har gjort dette før. Innspill og særlig detaljert how-to mottas med stor takk. Lenke til kommentar
Methlir Skrevet 29. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2005 Hmmm....tydeligvis veldig få som vet hvordan syncing med P800/900 kan gjøres i linux over bluetooth. Jeg har lest bøtter med sider på nettet om at det er mulig, men får det ikke til likevel. Noen tips om andre gode forum for denne typer problemer? Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 Har du sett på multisync? Vet ikke om det er mulig, men det er verdt et forsøk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå