Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Montere tempmåler i Volvo 460, hvor tar jeg strøm?


Anbefalte innlegg

Har akkurat kjøpt meg en 1996 Volvo 460 Turbo og tenkte jeg skulle montere denne (nederst på siden) temperaturmåleren. Har fått lagt ut ute sensoren så den ligger under støtfangeren. Men er jo strøm hele tiden i sigaretttenneren på denne bilen, uansett om ikke tenningen står på, så må koble denne til en plass slik at den bare går på når jeg setter på teningen. Tenkte på å ta strøm etter en av sikringen, men kom ikke til på baksiden av sikringsboksen. Noen som vet om det lar seg gjøre uten alt for mye arbeid? Tenkte også på å ta stør fra der turbotrykkmåleren får strøm siden jeg har tenkt og plassere temperaturmåleren ved siden av denne, men vet ikke hvordan jeg komme til på baksiden av dashbordet. Noen som har forslag til andre plasser jeg lett kan ta strøm? Tror heller ikke jeg fikk montert alle plastdekslene helt riktig etter at jeg hadde prøvd å komme til sikringsboksen, så det plastdekselet som lukker igjen foran sikringene og det rett over pedalene henger ikke helt rett. Hadde det bare vært like lett å monter og komme til ting og tank som i bobla fra 1974.... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

plukk ut radioen... og finn ledningen som gir strøm når tenningen er på..

dette måler du deg ut med hjelp av ett multimeter.

Sikring ekke så utrolig nøye.. men dette går uansett igjennom andre sikringer som vil slå ut.

 

Men er uansett.. enklest å hente fra radioen...

 

 

Men.. det gjør veldig lite at den temp måleren står på konstant.. da den trekker så lite strøm. Tror faktisk mindre enn klokken du har i bilen.

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Gjør vel kanskje ikke så mye at den står på hele tiden, men den står ikke helt godt i sigaretttenneren. Står litt løst, så hver gang det rister eller beveger seg litt i bilen piper den fordi den slår seg av og på. En irriterende piping. Men er det lett å få lagt kabelen usynlig bak dashbordet fra der radioen sitter og ned til rundt turbotrykkmåleren og få den ut der? Tror det er den beste plasseringen for den. Står vel kanskje forklart i Haynes boka når jeg får den hvordan man kommer til bak dashbordet..

Lenke til kommentar

når du tar ut radioen og turbotrykksmåleren, så har du god plass bak i der..

Du har vel turbotrykksmåleren i lag med oljetrykks måler også? sånn er det på 440 iallefall.

Så strekker du bare ledningen ned til temp måleren.. easy peasy..

 

Så er det bare å finne 12v kabelen til radioen.. tjuv koble seg inn på der..

husk å isolere skikkelig :)

 

Å skjule dette er enkelt bak i der..

du kan også hente strøm i fra klokka..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Har funnet ut at det går ann å ha den på den lille lista over turbomåleren, bare montere den helt til venstre. Der jeg har funnet ut at det er lettest å se den. Støpselet til temp.måleren står dårlig i sigarett tenneren som gjør at hver gang det er litt bevegelse i bilen detter den ut og inn, og da kommer den irriterende pipingen når den skrur seg på. Vil også gjerne kunne bruke sigarett tenneren til mobilladeren, derfor jeg helst ville tatt strømen fra et annet sted.

Lenke til kommentar

Har fått montert temperaturmålerene nå :yes: Tok strøm fra lyset til turbotrykksmåleren slik at den går på når jeg skrur på tenningen. Var ikke så vanskelig å komm til her. Bare å dra å rigle litt for å få ut søppelkassen, så klemme inn to plastklemmer under fronten til måleren og ta dette av. Løsnet så to skruer til rammen som turbomåleren var festet i og fikk da ledningen inn fra siden der plasten til dashbordet slutter. Takker for hjelpen!

post-134-1110306149_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Selgeren forlanget egentlig minst 58000 for den, la inn et bud på 50000 og etter litt over en uke ringte han tilbake å sa at jeg kunne få den for det. Er veldig fint holdt også, alle service fulgt og polert en gang i året til og med. Så er fornøyd jeg! :-)

Lenke til kommentar

jupp 50 k er en grei pris på en sånn bil.. spesielt visst den er godt behandlet.

Det du bør sjekke på de modellene der er, bremseskivene og kalipterene.. spesielt skivene bak om bilen har gådd mye i sørpe og salt..

Søstra mi kjøpe en 460 94-, der var skivene bak rustet bort.. (kjørt og kjøpt i bergen)

 

Visst du har siste Motor i fra naf, så har de nettopp tatt en test på 460 som bruktbilkjøp.. der har du tips til hva du kan sjekke.

Lenke til kommentar

Har motor og har lest den testen. Tror ikke den har gått i særlig mye salt og sånt. Gått her i nærområdet hele tiden. Det siste 1.5 året har en som bor langt oppå heia her hatt den, og er bare blitt kjørt frem og tilbake til butikken, en vei de ikke salter noen gang. Bor 20 minutter fra nærmeste by, og lite salting oppover her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...