Gå til innhold

Post prosessering problemer med divx og vlc

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei.

Jeg ønsker å bruke min powerbook 1.5ghz (768mb ram) til avspilling av film-filer som avi etc., men sliter veldig med å få det til å funke. Først har jeg prøvet med quicktime, hvor noen av avi-filmene hadde dårlige kvalitet enn de burde ha (masse "blokker" og komprimerings-"artifacts".. Jeg har lastet ned divx 5.2.1, men når jeg går inn i divx config.app, for å justere opp post-prosesserings verdiene (deblock, etc...) så nekter programmet å lagre andre innstillinger enn de som er default (alt på minimum). Hvorfor vil ikke divx lagre de nye innstillingene?

Dessuten hvis jeg prøver å skru på post-prosessering i VLC-playeren bare fryser bildet, mens lyden går videre. Dette var også under avspilling av en AVI-film.

Dette begynner å bli en smule frusterende... Hvis noen kan hjelpe meg med hvorfor divx og vlc nekter å postprosessere, så hadde jeg satt stor pris på det!

Har prøvt å få videoavspilling til å funke på powerbooken min en uke nå, og jeg begynner å bli ganske møkka lei... Noen tips..?

Takk!

NB: Vil bare nevne at jeg har liten erfaring med mac og avi-avspilling generelt, men klarer ikke helt å forstå hva jeg kan ha gjort feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg klarer overhodet ikke å gjenskape postprosesseringsproblemene på boksen min. Jeg foreslår at du laster ned 3ivx-codecen, som både tar DivX, Xvid og postprosesserer automatisk etter hva CPU-en klarer. For øvrig ser jeg heller ingen klar forbedring ved bruk av postprosessering på mine filmer heller.

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Takk for hjelpen! Det er litt oppløftende å høre at postprosessering ikke hjelper så veldig mye på kvaliteten. :-) Det har nok blitt et eller annet krøll med installeringen av codec'ene, så jeg ender vel opp med å reformatere hd'en og installere osX på nytt.. Like greit, ettersom fabrikk installasjonen tar mye mer plass enn det som egentlig er nødvendig.

Takker!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

Hei igjen.

Jeg la inn 3ivx, og merket vel ikke så veldig mye forskjell. Men nå kjører jeg vlc player, og nå funker postprosesseringen også. Ikke noen kjempeforskjell egentlig, men bildet ble vel noe glattere.

Men jeg kom til å tenke på at kompisen min har et fett widescreen triniton TV med sikkert masse bildefiltere, mens jeg kjører et ganske enkelt "barebone" NAD tv. Det kan også være grunnen til at han ikke ser like mye komprimeringsfeil som jeg gjør på min tv.

Dette var episoder av en tv-serie, hvor hver episode er på ca. 40min, og hver AVI fil på 399 mb. Fokuspunket i hver scene ser alltid bra ut (med unntak av mørke scener), mens bakgrunnsdetaljene er kraftig redusert.... kanskje det bare er slik AVI-formatet ser ut..

PS: Merker at det "rykker og napper" litt i bildet, mao. scener med panoreringer ol. er ikke 100% jevne. Er dette et tegn på at noe er galt? Skulle tro at en 1.5ghz G4 cpu skulle holde (+768mb ram). Det var en "show every frame" funksjon i QT som jeg skulle tro ville eliminere et hakkete bilde, men den funksjonen ville heller ikke funke - bildet bare fryste.

Det skal ikke være enkelt.. :-)

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Aha, du hadde en TV som referanse. Da er det ikke rart bildet har virket stygt.

Jeg også har sett at panoreringer har vært litt hakkete, men jeg legger ikke merke til det når jeg ikke på død og liv skal se om slike ting skjer. Jeg tipper det er mest pga. usynkronisert bilderate og skjermoppfriskningsrate (24/25 hz mot 60 hz), og ikke manglende komputasjonskapasitet.

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...