Gå til innhold

Bong Kjølevæske

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg holder fremdeles på med å snekre sammen en bong, men har et spørsmål:

Hva skal jeg bruke som anti korosjon (water wetter etc.) når jeg har en "åpen løsning" sånn som en bong?..

Vil anti korosjonen fordampe og ta livet av meg en vakker dag? :wink:

Hvor ille er det å kjøre vannkjøling uten "water wetter", men med destillert vann? Blir det mye dritt i systemet?

Henning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår at du bruker 10-15% frostvæske som korrosjonshindrende middel, frostvæske fordamper nemlig ikke!

Og bruk av destillért vann i et bong-system vil være mer eller mindre bortkastet vil jeg tro, ettersom det hele tidien vil være eksponért for luft fra kjølevifta, og de forurensningene som finnes i den.

Kan ikke si noe om water-wetter, har ingen kjennskap til det stoffet. :sad:

Lenke til kommentar

Hei

Takker for svaret Skrue!

Da går jeg for frostvæske.. Jeg trenger altså ikke å fylle på frostvæske hele tiden? Da ender jeg vel opp med 90% frostvæske og 10% vann til slutt tenker jeg !! :wink: (hvis jeg fyller på frostvæske hele tiden)

Noen som har en kjøleblokk for socket fcpga som de vil bli kvitt? Eg kauper han gjerne!

Henning

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 21:48, Colin skrev:

Kanskje et dumt spørsmål, men hva er en bong?

Pål

I prinsippet: Et rør med et dusjhode i toppen, hvor returvannet fra dusjen kjøles ned av en vifte som blåser inn i røret, før vannet faller ned i tanken i bunnen av røret. Systemet vil ofte gi lavere vanntemperatur enn et konvensjonelt radiatorsystem, da det benytter seg av et prinsipp som fjerner varmen i vannet vet fordampning.

En ulempe er at systemet må etterfylles, men man kan også lage et opplegg som slipper nytt vann fra et reservoar til tanken, ved behov.

Lenke til kommentar

korrosjon vet jeg ikke, men det blir vel ikke mer enn et vanlig lukka system, blir det?

hvis du vil ha så rent vann som mulig så ta (alt det -) vann du trenger og ha i en spiseskje med kobbersalt og du får ALDRI uønskede hybelkaniner i kjøleblokka di!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 23:26, Andre Brudevoll skrev:

Hallo???

Er det noen her som har tenkt på at frostveske og watter vetter er farlig ved innhålering??

Til Bond kjøler er det 100% vann som gjelder.... :smile:

Tjah, det kan muligens stemme, om konsentrasjonen blir særlig kraftig, over tid?

Men i de fleste tilfelle så tror jeg at fordampningen og derved innhold av de farlige stoffene er såpass liten, at man kan se bort ifra faremomentet.Medmindre man praktisk talt sitter med nesa oppi røret 24/7 da?

De færreste gjør vel det? :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 00:04, Skrue skrev:

Quote:

Den 2002-06-25 23:26, Andre Brudevoll skrev:

Hallo???

Er det noen her som har tenkt på at frostveske og watter vetter er farlig ved innhålering??

Til Bond kjøler er det 100% vann som gjelder.... :smile:

Tjah, det kan muligens stemme, om konsentrasjonen blir særlig kraftig, over tid?

Men i de fleste tilfelle så tror jeg at fordampningen og derved innhold av de farlige stoffene er såpass liten, at man kan se bort ifra faremomentet.Medmindre man praktisk talt sitter med nesa oppi røret 24/7 da?

De færreste gjør vel det? :razz:

Nååå... ikke så langt i fra! :grin:

Lenke til kommentar

Bong er konge!

Og bruk vann fra springen, ellers blir det dyrt i lengden med mindre du eier et osmose apparat eller lign..

Frostveske fordamper. Hvis du kan lukte noe, så vet du garantert at det aktuelle stoffet fordamper.

Mye rundt oss fordamper. Kan du lukte så er det molekyler fra et stoff oppløst i luften. Kjenner godt det river å nesen når jeg er innom Clas Ohlson i Bergen, de selger jo så mye plast juggel fra taiwan.. tenk jobbe i slik plast-gass :D

Glykol, som frostveske hovedsakelig er laget av + en skvett farge og antikorrosive midler er ikke smart å ånde inn over lang tid.. men du er velkommen til å prøve er du suicidal. :p

Lenke til kommentar

Jeg har lest endel poster om bong-kjøling. Og det anbefales ikke annet en rent vann*. Frostveske og water wetter frarådes.

*Men det finnes et stoff som er beregnet for luftfuktere som skal hindre algevekst. Det kan brukes, da det er helt ufarlig. Spør etter et slikt stoff en plass de selger luftfuktere. Hvor nå det er...

Jo forresten, Elkjøp har i alle fall luftfuktere. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: arctic på 2002-06-27 20:29 ]

Lenke til kommentar

Hei igjen

Jeg får kanskje si at jeg har blitt litt klokere etter hvert her.

Altså: Vann uten tilsetningsstoffer er det beste/tryggeste å bruke?

Jeg kommer til å la PC'en stå på døgnet rundt antagelig..

Nå mangler bare kjøleblokkene! Det kan jo være kjekt å ha :wink: De kommer vel fra NC snart..

Takker for hjelpen!

Henning

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 01:09, Hondaen skrev:

Kjenner godt det river å nesen når jeg er innom Clas Ohlson i Bergen, de selger jo så mye plast juggel fra taiwan.. tenk jobbe i slik plast-gass
:grin:

Jeg kjenner til dette fenomenet. Når du går et stykke inn i den butikken, begynner det å svi i nese og øyne. Utrolig stewrk lukt av et eller annet som ligger i luften!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 20:19, Journeyer skrev:

Har jeg aldri merka... og jeg er ofte innom den sjappa (kanskje det er nesa mi som er problemet...) Nåvel, lurte bare på hvor jeg får tak i kobbersalt? Har leita litt rundt uten hell.

spør fysikklæreren din. går og under mange andre navn (som jeg selvsagt ikke kan :sad: )

se etter bedrifter som selger kjemikalier etc, eventuelt kan du lage det selv :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...