Gå til innhold

Skjermkort rundt 1000, best buys?


Cubus

Anbefalte innlegg

Skal ha nytt skjermkort til PC`n - 2,8 Ghz, 512 Mb - til venninne. Noen som vet om noe godt kjøp? Skal kunne brukes til 3D modellering (som en reserve PC) og filmtitting. Litt spill? Ønsker heller ikke at grafikkortet skal bli en "flaskehals" heller....

 

Lurer på et Nvidiakort...suggestions? Yes? NO?

 

Most "bang" for the buck?

Kan gå opp til 1200-1400 hvis det gir markant ytelsesforbedring

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Snart kommer 6600 (nonGT) for AGP i butikkene til en rimelig penge. Disse vil koste omtrent det samme som 9600XT, men yter adskillig bedre. Minnet er litt tregere, men GPU´en har 8 pipelines og HW-støtte for DirectX 9.0c.

 

Disse vil antagelig være ganske overklokkingsvennlige også, men det kan jeg ikke garantere.

 

EDIT: 6600 vil også være bedre for å se på film enn 9600XT, pga en ny teknikk som er bygget inn i GPU´en (som jeg ikke husker navnet på).

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke helt sant. 6600 nonGT er bare litt dårligere enn 9800 Pro i DX9-spill, og muligens bedre til film.

 

Test av 6600 (PCI-E) i FarCry:

http://www20.graphics.tomshardware.com/gra..._charts-07.html

 

Test av 9800Pro i FarCry:

http://www20.graphics.tomshardware.com/gra..._charts-08.html

 

Hvis du ser testene for Doom3 i de samme artiklene, så ser du at 6600 er ganske mye bedre enn 9800 Pro.

Lenke til kommentar
Vel, det er ikke helt sant.

jo det er faktisk 100% sant..

Hvordan det? Dersom du får nesten like grei ytelse med et 6600 kort som har heftig klokkepotensiale og har nyere teknologi? Du kjøper kortet nytt og har dermed garantier og alt i orden. Jeg ville nok gått for 6600 kortet eller helst 6600GT men det er jo et spørsmål om pris.

Lenke til kommentar
Hvordan det? Dersom du får nesten like grei ytelse med et 6600 kort som har heftig klokkepotensiale og har nyere teknologi?

1.nei-det har ikke noe nyere teknologi det får bruk for. Å hva om man har vært uhgeldig of får et kort som ikke har noe serlig klokkepostensiale? det er for dumt å kjøpe et kort fordi det KANSKJE har bra klokkepotensiale!

2.

Du kjøper kortet nytt og har dermed garantier og alt i orden. Jeg ville nok gått for 6600 kortet eller helst 6600GT men det er jo et spørsmål om pris.

Hadde ikke forundret meg om man snart får 9800pro til rundt tusenlappen, nytt!

men 6600gt er uansett det beste kjøpet

Lenke til kommentar

headcleaver: LWSR54 skriver at 9800 Pro "er mye bedre en en 9600 eller ett annet kort nytt for samme pris", dvs ca 1150,- kr.

 

Da var altså mitt svar (som du sier deg uenig i) at det ikke er helt sant, og jeg viser til to tester hos tomshardware.com, som viser at det ikke er helt sant: 9800 Pro er ikke mye bedre enn 6600 nonGT. Faktisk så moser 6600 9800 Pro i Doom3. Og POENGET her, headcleaver, er at disse resultatene er for standard klokkehastighet.

 

Og så har vi din geniale uttalelse: "1.nei-det har ikke noe nyere teknologi det får bruk for." :thumbup: Du gjør det stadig lettere for meg ikke å ta deg alvorlig.

Endret av emacoolit
Lenke til kommentar

Det skal jo ikke være noe problem i klokkepotensialet til 6600. Det er viktig å legge merke til at nedstrippingen av 6600GT ikke har gått utover de 8 Pixel pipelines og 3 vertex shaders. Det første problemet man da står overnfor er det lille kjøleløsningen som 6600 har. Skifter man den, så vil nok potensialet ligge der. 6600 har samme problemet som f.eks 6800LE fra å bli ett GT, og det er minnet det er utstyr med, altså GDDR1. Det er kun overklokking og ikke modifisering! :!:

Lenke til kommentar
Er ikke 6600 et bedre kort enn 9600XT? 9600XT vil nok holde til de fleste spill men jeg tenkte litt på Gainward 6600. Jeg trodde det var bedre.

6600 er bedre enn 9600XT!

 

Edit: Etter litt sjekking rundt i tester og ett par telefoner. "Flaskehalsen" til 6600 er minnet men, det som er verdt å legge merke til er at man kan få kjernehastigheten lett opp i over 500 mhz. Det gjelder selfølgelig om man skifter kjøler. Med stock kan man kjøre over 400-450, varierer fra produsent til produsent. Hvis man skal ta en simpel sammenligning med 3DMark 03/05 så scorer 6600 over 1000 points mer på 03 og kortet ligger på over 2000 points i 05, noe 9600XT IKKE klarer, dette er på stock instillinger. Kjører man core på 6600 på 450 mhz vil man ha en score i 05 på ca 2500 points, i 03 ligger man på litt over 6000 points. Håper det var en god nok forklaring. :p

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Nytt Radeon 9800 Pro til 1000 kr? Ikke noe nyere teknologi å ta i bruk?

 

Headcleaver da.. Hørt om den forbedrede videofunksjonaliteten som 6600 serien har? Den er en del bedre enn ATis Raseon 9xxx-serie.

 

Tror heller ikke du får noen nye R9800 Pro til 1000 kr.

 

https://prisguiden.no/fritekst_sok....emin=&pricemax=

 

EDIT: Ting som RAMDAC er sikkert også bedre, og det gir bedre bildekvalitet (Kan vel kalle det bildekvalitet).

Endret av Zythius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...