Gå til innhold

pcen vil ikke bote

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker er reset/clear CMOS.

For å gjøre dette må du flytte en "Jumper" på hovedkortet slik at den kortslutter 2 pinner i 5-10 sekunder og så flytter du den tilbake. Enkelte har hell med å ta ut batteriet men dette er ingen garanti for at det blir riktig.

Hvordan du resetter (clear) CMOS finner du i manualen.

Edit: rettet skrivefeil.

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

har prøvd begge deler ingenting fungerer. skjermbildet etter der man går inn i biosen står det ved vanlig oppstart verifying dmi pool, mens nå står d building dmi pool. kanskje jeg har øddelagt noe, det skjedde i forbinnelse med overklokking.

Lenke til kommentar

Da har jeg ikke noe godt forslag, men reset BIOS stiller tilbake klokkefrekvensen på prosessoren. Så da kan ikke akkurat det være feil hvertfall.

Når jeg klokket altfor mye, fikk jeg rare feilmeldinger det ikke gikk an å forstå. Det jeg gjorde var å skru frahverandre hele PCen å studerte delene om de var svidde. Når jeg skrudde sammen igjen fungerte det perfekt igjen.

Problemet tror jeg i bunn og grunn var, at jeg ikke hadde lås på PCI-bussen som sannsynligvis gjorde at både skjermkort og harddisk fikk for mye guff ved klokking.

Sveinl.

Lenke til kommentar
Ta ut en og en komponent og se om det hjelper. Jeg har hatt lignende problemer med defekte HD'er... Prøv å starte med en oppstartsdiskett f.eks. og se om du kommer videre....

Lykke til

Støtter dette forslaget.

Prøv med oppstartsdiskett. Funker det, kan du prøve å flashe BIOS. Prosedyre og ny BIOS finner du på siden til produsenten av kortet. Er det f. eks. ASUS kan du gå på asus.com å lete....

Sveinl.

Lenke til kommentar

hvis jeg får opp skjermbilde og kommer inn i biosen kan jeg da utelukke at ramet eller cpuen er øddelagt?

har prøvd å installere windows på ny men det går heller ikke.

noen som har noen andre forslag

får jeg opp feilmeld hvis ram eller cpu er øddelagt?

Lenke til kommentar
hvis jeg får opp skjermbilde og kommer inn i biosen kan jeg da utelukke at ramet eller cpuen er øddelagt?

har prøvd å installere windows på ny men det går heller ikke.

noen som har noen andre forslag

får jeg opp feilmeld hvis ram eller cpu er øddelagt?

Tror du kan utelukke at CPU er ødelagt hvertfall dersom det som er på skjermen er forståelig.

Når det gjelder RAM, kan det være at hovedkortet ditt ikke liker denne typen RAM, men det er bare antagelser basert på erfaring med enkelte av hovedkortene på markedet. Spesielt ABIT-kort.

Hvis du kunne fortelle hva slags deler du har, så kanskje noen på forumet her ser tvert hva som er problemet?

Sveinl.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

jeg vet godt at ramen og hovedkortet passer bra sammen, har forresten msi k8n neo platinum og crutial minne. problemmet oppstod mens jeg overklokket,skjermbildet frøs og jeg prøvde å restarte maskinen. det var da jeg møtte på dette problemet. Er det mulig å finne ut om det er ramet som er problemet?

dette er min maskin

msi k8n neo platimum

crutial 3200 512 mb x 2

amd 64 3200 2,2 gh ( newcastle)

gainward 6800le

northQ 400 w

veldig takknemmelig for, synes dette problemet er veldig frustrerende. :thumbup::thumbup:

Lenke til kommentar

Får du "building DMI pool" så er det noe galt med hovedkortet mest sannsynlig, godt mulig det bare er bios, men min erfaring er at du ikke får startet maskinen og må sende inn bios for å flashe den. Om du ikke har en passende bios liggende da...

DMI er for de som ikke vet det: Short for Desktop Management Interface, DMI is an API defined by the Desktop Management Task Force (DMTF), a consortium of hardware manufactures led by Intel to enable software to collect information about a computer environment. Systems that comply with DMI 2.0 are sometimes referred to as a managed PCs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...