Neptun_ Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Kom over en ganske skremmende artikkel på vg.no. http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=269381 Så... Av å se modeller i diverse musikkvideoer og reklamer på TV har 6-åringer ått det for seg at de blir mer populære? Det er helt sikkert en haug av eventuelle årsaker, men uansett vil jeg påstå at det er en skremmende utvikling, noe jeg blir sint av å se. Hva er eres synspunkter på saken? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Seksåringene kan bli med meg på Atkins-kur! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Svært svært skremmende utvikling. Lenke til kommentar
Raggie Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) For å være ærlig synes jeg nesten det er værre at det finnes 6 åringer som er overvektige. Hele slankedebatten har fått helt feil vri etter min mening, mennesker i media som er overvektige blir hyllet som "frodige", "i fred med sin egen kropp" og opptatt av indre skjønnhet. De skal liksom være gode forbilder som skal lære oss om selvrespekt osv osv. Mens personer i media som er tynne blir sett på som kyniske personer, som legger press på ungdommen om å være perfekte. Det er jo selvfølgelig viktig å være fornøyd med seg selv, men når kultur er at "det er greit å være feit så lenge du er fornøyd med deg selv" så syns jeg det har gått litt langt. Søsteren min var i mange år særdeles overvektig og hadde dårlig selvbilde og ble mobbet for dette. Nå jobber og trener hun på Spenst flere dager i uken, og er kommet ned på et nesten normalt vektnivå. De fleste vil kunne klare dette (om ikke overvekten kommer av sykdom)! Selvfølgelig er det feil om normale 6-åringer slanker seg, men det finnes mange av dem som kanskje kunne trengt det. Og når det gjelder seksåringer har foreldrene et ansvar for å sørge for at ungene får et normalt og sunt kosthold og nok mosjon! edit: et par leifer Endret 7. mars 2005 av Raggie Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Raggie: Så vidt eg vet så er det sankk om slankehysteri og ikke normal slanking. Med slanking så menes ofte å spie mye mindre og gå på spesielle dietter som ikke nødvendigivs er sunne for barn. Faktisk (hvis eg ikke tar feil) så skal barn og unde være forsiktig med seriøs slanking da de er iferd med å utvikle seg og at en bør vente litt. Alvorlig overvektighet er ikke bra, men det er ikke anoreksi heller! Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Barn generelt bør, såfremt ikke annet er anbefalt av lege, unngå å gå på dietter og slanke seg, nettopp fordi de befinner seg i en voksealder. Selv om det muligens finnes barn som er så alvorlig overvektige at det kan ses som en helserisiko, er det vanligvis ikke skadelig med litt fett på kroppen. Den hysteri som i dag har bredt seg i samfunnet skaper farlige holdninger og unaturlige skjønnsidealer som etter min mening er like mye en epidemi som overvekten i seg selv. Frykten for overvekt og fedme har rett og slett tatt overhånd. Flerfoldige undersøkelser konkluderer at det ikke er selve fettet som er skyldneren - det er heller selve livsstilen og ernæringen fettmengden indiker som virkelig medfører problematikk. Dersom en er veltrent og har en sunn levevei, kan en likevel være nokså velfødd og frodig uten at det har noen innvirkning på kroppen i så måte. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Foreldrene til disse ungene må tydligvis ta en liten prat med de. Når jeg var 6 år tror jeg ikke jeg engang visste hva slanking var, det var ikke noe mobiler og 24/7 tegnefilmer den gang, var ute i sandkassen eller i skogen og lekte. At 6 åringer vil slanke seg viser hva slags samfunn vi har i dag, foreldregenerasjonen er kanskje ikke den beste siden vi får alle disse ungene som vil slanke seg. Foreldrene har et ansvar for at dette skjer, om de gir ungene sine mobiltelefoner og lar dem sitte foran PCen hele dagen eller se på TV hele dagen, så blir det helt klart problemer. Beviset er saker som dette, så ting må skje for at ikke alle fremtidige generasjoner blir helt blåste. Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Foreldre som lar unger se på sånn dritt når de vet at de blir påvirka er helt høl i huet... Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Jeg er rimelig glad for at jeg er oppvokst hos oppegående foreldre. Enkelte ting skal barn skånes mot, og enkelte ting skal de ikke få lov til før de blir eldre. Barn skal være barn en stund, enten de vil det eller ikke. De bør f.eks ikke få mobiltelefon før de kan telefonnummer og full adresse hjem (selv om de kan det, bør man vente en del år før man gir ungene mobiltelefon). Gi barna barneklær, klær som tåler litt, som ikke er krise om blir skitten, osv. En seksåring trenger ikke å gå rundt med Prada-sko, eller Armani-bukse. Barn tar ofte de mulighetene de får som en oppfordring (hvertfall sånn jeg har skjønt det), altså, kan de få voksenklær er det en oppfordring til å bli voksen fort. Klarer voksne å overbevise barn om at de er barn, så forblir de barn til de er moden nok til å kalles voksen. Og så lenge barna er barn, har voksne et ansvar. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hva vet seksåringer om hva de vil? Har de noen konsepter om hva slanking egentlig dreier seg om? Seksåringer er små apekatter som hermer etter foreldrene. I slike undersøkelser reflekterer de foreldrenes oppførsel mer enn de representerer noe behov de selv har reflektert over. Når avisene lager overskrifter av slikt så er det bare det tabloide behovet for å lage storm i vannglass vi observerer. Ikke noen skremmende utvikling hos små barn. Men foreldregenerasjonen har muligens en økt problem med slankehysteri. Og dette tror jeg ikke kommer av økt press i samfunnet, men av at unger i dag får sydd puter under armene og blir forsøkt skjerma fra alt mulig som kan virke som press på dem. Så når de plutselig blir ungdom og unge voksne, så er de ikke vant til å forholde seg til press, og de klarer ikke å takle det på noen fornuftig måte. Noe vi også kan observere i tråden om 'klespress' som er aktuell her på forumet om dagen. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Og dette tror jeg ikke kommer av økt press i samfunnet, men av at unger i dag får sydd puter under armene og blir forsøkt skjerma fra alt mulig som kan virke som press på dem. Noe skal dem skjermes mot, mens en hel del annet skal de få erfare selv, som f.eks det å falle på sykkel, eller ramle ned fra et tre. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 5 årimgen min vet ikke engang hva slanking er.... Men etter han har begynt i barnehagen og endelig begynt å spise litt er han stolt over at han har fått litt mage, han var jo tynn som en stilk frem til et par mnd siden. Nei,eg har problemer med å ta den artikkelen særlig alvorlig. Lurer på hvordan de i det hele tatt har fått 5-6 åringer til å svare på spm, de kan jo ikke lese... Og noe forståelse om hva det faktisk handler om har de nok ikke. De blir fascinert nok bare man tar litt oboy i melken, og vips så har man sjokomelk.... Lenke til kommentar
Even. Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 For å være ærlig synes jeg nesten det er værre at det finnes 6 åringer som er overvektige. Hele slankedebatten har fått helt feil vri etter min mening, mennesker i media som er overvektige blir hyllet som "frodige", "i fred med sin egen kropp" og opptatt av indre skjønnhet. De skal liksom være gode forbilder som skal lære oss om selvrespekt osv osv. Mens personer i media som er tynne blir sett på som kyniske personer, som legger press på ungdommen om å være perfekte. Det er jo selvfølgelig viktig å være fornøyd med seg selv, men når kultur er at "det er greit å være feit så lenge du er fornøyd med deg selv" så syns jeg det har gått litt langt. Søsteren min var i mange år særdeles overvektig og hadde dårlig selvbilde og ble mobbet for dette. Nå jobber og trener hun på Spenst flere dager i uken, og er kommet ned på et nesten normalt vektnivå. De fleste vil kunne klare dette (om ikke overvekten kommer av sykdom)! Selvfølgelig er det feil om normale 6-åringer slanker seg, men det finnes mange av dem som kanskje kunne trengt det. Og når det gjelder seksåringer har foreldrene et ansvar for å sørge for at ungene får et normalt og sunt kosthold og nok mosjon! edit: et par leifer Er enig med mye av det du sier der. Spessielt det om at feite folk blir fremstillt i media på den måten og på måten tynne blir fremstillt som kyniske. Egentlig tviler jeg litt på den artikkelen. De felste 5-6 åringer kan ikke lese engang så hvordan skal de forstå alt det med slanking, karbohydrater, fett osv. og hvordan det virker på kroppen? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Og dette tror jeg ikke kommer av økt press i samfunnet, men av at unger i dag får sydd puter under armene og blir forsøkt skjerma fra alt mulig som kan virke som press på dem. Noe skal dem skjermes mot, mens en hel del annet skal de få erfare selv, som f.eks det å falle på sykkel, eller ramle ned fra et tre. Unger bør ikke skjermes mot mer enn nødvendig. De bør lære at verden er et tøfft sted før de løsriver seg fra foreldrene. Da kan de lære dette samtidig som foreldrene gir dem trygghet og kan være der til støtte og veiledning. Når de ikke lærer dette før de løsriver seg, så står de i mye større grad på egen hånd. Da skal de lære å bli voksne samtidig som de skal lære å håndtere en tøff verden, uten den tryggheten som familien kan gi. Da går det på trynet for en del. I stedet for å skjerme unga, så må vi være til stede med støtte, veiledning og erfaring. Hvis ikke så utvikler vi unger som kneler og føler seg mobbet straks tre andre ler av buksa dems. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå