Gå til innhold

S-ATA eller IDE harddisk?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg tenker å gå til innkjøp av en harddisk snart, da det begynner å bli temlig lite plass igjen på min gamle. Er det egentlig noen forskjell på S-ATA disk og IDE disker? Er den kjappere i bruk? Jeg tenker da på en av disse:

1. Hitachi Deskstar 250 GB IDE 1080,- (Denne)

2. Seagate Barracuda 250 GB IDE 1109,- (denne)

3. Hitachi Deskstar 250 GB S-ATA 1119,- (denne)

Er det bare kontaktene og jumperne som er forskjellig fra SATA og IDE?

Kan jeg bruke vanlige strømkontakter på alle disse diskene?

Takker for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkortet ditt må støtte sata, dvs du må ha kontroller m/ porter som passer sata-kabelen. Sata er å foretrekke, den teoretiske hastigheten er på 150 MB/s, men i praksis er det ikke noe særs å hente i forhold til pata(ide).

Det som er fordel er de tynne kablene som gir bedre luftgjennomstrømning i kabinettet. Dessuten er utvalget vel bedre for sata etterhvert og nyeste hovedkort har flere sata-porter enn de to regulære ide-portene.

Så alt i alt, hvis HK ditt har støtte for sata ville jeg gått for det. :thumbup:

Btw; jeg har begge Hitachi og Seagate, gode disker begge, Seagate kanskje hakket bedre, men Hitachi er billigere. :cool:

Lenke til kommentar

Gå for ukens tilbud på netshop vel!

Seagate 250GB S-ATA NCQ 7200RPM til 1075,-

IDE(P-ATA) gir en teoretisk overførings hastighet på 100MB/s

S-ATA gir en teoretisk overførings hastighet på 150MB/s

Hvor stor denne forskjellen utgjør i praksis kan andre enn meg få diskutere.

Den disken som er på ukens tilbud har NCQ som også hevdes å øke ytelsen uten at jeg har fått prøvd det selv.

For å benytte en S-ATA disk må du ha S-ATA tilkobling på hovedkortet, evt. kjøpe et kontrollerkort. Du må også ha S-ATA strømkontakt. Nyere strømforsyninger har dette, hvis ikke må du kjøpe en overgang.

Edit: La til pris

Endret av Plukk
Lenke til kommentar

Takk for tips! Tror jeg går for ukas tlbud på netshop. Det så bra ut! Men det var den strømkontakten:

Jeg har en kontakt som ikke passer til noe jeg har i kab. nå, men som heller ikke var helt lit den på microplex.no. Kan det være plasten utenpå som gjør at den ikke ser lik ut (Var ikke like åpen i front + den hadde en slags låsemekanisme (som strømkablene til hk'et etc). Kan det være den rette kabelen? Strømforsyningen er den som følger med Aopen H600B kabinettet, kjøpt før jul (altså ganske ny...)

Lenke til kommentar

Takker for hjelpa! Den er hvit ja, så det stemmer sikkert at det er AUX-kabel. Må vel kjøpe overgang til S-ATA strøm da. 35 kr er da ikke allverden...

Edit: Tror ikke det er den nyeste versonen av kabinettet nei.

Endret av kjor1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...