erlendbj Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Heisann Jeg har planer om å kjøpe et kamera til foreldrene mine som feirer et jubileum! Selv kjøpte jeg Sony P-100 i høst og er veldig fornøyd med dette. På nettet kan jeg få dette kameraet sammen med et 256 MB PRO MS kort te ca 3600kr! Tror ikke at p-150 kameraet er aktuelt, høyere oppløsning medfører bare at det blir plass til mindre bilder på minnekortet og 5 Mpix er mer enn nok! De fremtidige mottakerene av kameraet er nok ikke akkurat avanserte brukere, og vil ha et som er lett å bruke og som tar ok bilder. Bra batteri og et relativt raskt kamera er viktig. Siden de ikke er så flinke med data bør røde øyne unngås (dermed kanskje også ixus kameraer....) Noen som har gode alternativ eller er det bare å satse på Sony?? Lenke til kommentar
F828 Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) "Selv kjøpte jeg Sony P-100 i høst og er veldig fornøyd med dette" Ville uten tvil gått for egen erfaring i dette virrvarret av et marked. Når det gjelder røde øyne finnes det kun to kategorier i kompakt-veldig-små-klassen. Dårlig og veldig dårlig. Kanskje en kategori til, vanvittig dårlig. Litt flåsete sagt, men det er et problem man aldri kan komme bort i fra så lenge blitsen sitter så nær objektivet. Det kan til og med forekomme på kameraer med ekstern blits. F828 Endret 7. mars 2005 av F828 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Siden de ikke er så flinke med data bør røde øyne unngås (dermed kanskje også ixus kameraer....) De nyere Coolpix kameraene til Nikon (Coolpix 5900 og 7900) har anti-røde øyne funksjon i kameraet... og da snakker vi ikke sånn forblink, men en funksjon som modifiserer røde øyne etter det er tatt. Det fungerer visst ganske bra i følge de som har prøvd det. Ellers har kameraene god optikk, god bildebrikke, rask til å ta bilde, meget kjapp oppstart, god oppløsning (5 og 7 megapixler), 3x zoom, bra størrelse på skjermen (men ikke så stor at det går ut over kvaliteten på skjermen... og heller ikke så stor at man må unnlate den optiske søkeren). Selv om det definitvt er lommestørrelse, så er det ikke det aller aller minste kameraet, men de mindre kameraene har en dårlig egenskap... liten optikk som fører til uskarpe bilder. Dette har også ett godt grep på siden som gjør at det er lett å holde stødig. I tillegg har du en funksjon som heter D-lightning... en slags elektronisk blits som slår inn der det er for store kontrastforskjeller i bildene, slik at de mørkeste områdene automatisk blir lyst opp (kan slås av). Da unngår du problemet med at blitsen er sterk nok på ett sted, men for svak litt lenger bak... eller problemet med at skyggepartier i bilder tatt i sollys blir helt svarte. Knallkamera, spør du meg. Du får Coolpix 5900 til i underkant av 3000, og minnekortene er MYE rimeligere enn Sonys rådyre Memorysticks. Men ikke la deg lure... Coolpix 5600 og 7600 er så absolutt ikke det samme kameraet. Lenke til kommentar
erlendbj Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Takk for gode tips Kanskje går jeg for Nikon Coolpix 5900, så ihvertfall spennende ut, og litt billigere også, noe som definitivt ikke er å forakte! Ser ingen andre ulemper egentlig, kanskje design/størrelse, men bildekvalitet er nok i fokus uansett... Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Coolpix'ene Afseth anbefaler høres jo unektelig midt i blinken ut til ditt formål, men siden det er til dine foreldre som kanskje ikke har det aller største behovet for oppløsning, ville jeg kanskje også kikket på en av lillebrødrene, f.eks. 4100, som har 4 megapixler (Ok, 3.9, da) og ellers like lettbetjent, men til rundt 1800,-. Tviler på at de ville merke noe problemer med "kun" 4 megapixel. Jeg har klart meg fint med 4 MP selv en god stund. Det er skjelden jeg har behov for særlig større bilder enn A4, og da er iallfall 4 MP helt klart nok. Skal man helt opp i 3-4000-kroners klassen, får man kameraer med svært mye mer funksjonalitet og kanskje også kvalitet (jeg har vel ved et par anledinger anbefalt Olympus C-765 til p.t. 2600,- for 4 MP, 10x zoom og fulle manuelle muligheter), men da synes jeg en rimelig utgave av Coolpix'ene er et glimrende valg til antatte førstegangsbrukere. Så kan man heller kjøpe seg mer avanserte kamera senere hvis interessen og entusiasmen skulle øke. Endret 11. mars 2005 av manskow Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Coolpix'ene Afseth anbefaler høres jo unektelig midt i blinken ut til ditt formål, men siden det er til dine foreldre som kanskje ikke har det aller største behovet for oppløsning, ville jeg kanskje også kikket på en av lillebrødrene, f.eks. 4100, som har 4 megapixler Problemet med Coolpix 4100 er at det ikke er megapixlene som gjør at jeg setter dette kameraet under 5900. Optikk og bildebrikke er av dårligere kvalitet, det har ikke like mange funksjoner, det er større, tregere, bruker en dårligere batteriløsning (selv om AA batterier kan være kjekt), det følger heller ikke med oppladbare batterier og lader som derfor må kjøpes utenom, mindre skjerm... ja, det er altså ikke den ene megapixelen som gjør at jeg anbefaler 5900 fremfor 4100. De fleste vil se forskjell, og de fleste vil også verdsette mange av de smarte funksjonene som gjør at det er lettere å ta gode bilder med 5900. Blant annet har de D-lightning som lyser opp mørke partier i bildene, samt automatisk røde-øyne fjerning etter bildet er tatt som fungerer langt bedre enn det forblinket som mange kameraer skryter av. Kameraet selges nå for under 3000, og det er det så absolutt verdt. Et kamera som ligger midt i mellom disse to er 4200... det har mye av det samme som 5900, men med 4 megapixler og mindre skjerm... litt tregere er det nok også og mangler noen funksjoner som D-lightning. Det er egentlig på vei ut, men kanskje du får tak i ett restlager ett sted. Merk også at de nye modellene 4600 og 5600 på mange måter er av samme kvalitet som 4100 og kan ikke direkte sammenlignes med 5900. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå