ADT Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Heisann, skal reparere en radiator med hull, men er usikker på hva slags metall jeg kan bruke. Radiatoren er av typen EVO240 og er av kobber innvendig... Det var her særlig med tanke på korrosjon/blandig av metaller. Det er kun snakk om et knappenålshode stort hull, så mye loddetinn blir nok ikke brukt... Takker for alle bidrag! (haster litt, reperasjonen må gjøres i dag) Endret 7. mars 2005 av ADT Lenke til kommentar
unleashed Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Du bør bruke en tynn kobberplate som du tilpasser på forhånd! Varm opp alt før du begynner og tilsette tinn! husk, du skal for al del IKKE overdrive varmen! Dette funker om du har hellet med deg og konsentrerer deg! Etter at du har loddet, så kjør vann i radioatorn og forsikre deg 100% om at den er tett! Lykke til Lenke til kommentar
ADT Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) TAKK, skal prøves! edit: Innlegg nr. 1000! Endret 7. mars 2005 av ADT Lenke til kommentar
j-- Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 TAKK, skal prøves! edit: Innlegg nr. 1000! Gratulerer Hva med om du pusser ned rundt der det er hull, så kan du muligens brukse silikon istedenfor. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Men vil plastikk/gummi holde like lenge som et påloddet metall? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Du kan jo gjøre som de gjorde i Mythbusters, hvor de puttet et egg nedi radiatoren. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Du kan jo gjøre som de gjorde i Mythbusters, hvor de puttet et egg nedi radiatoren. Hehe, jeg så den episoden, rett og slett et genialt program. Noe av det beste er nok når de fester de tre rakettene oppå den Chevrolet'en Men egg fungerte jo faktisk utrolig bra... *leter etter bittesmå egg* edit: litt leifer her og der Endret 7. mars 2005 av ADT Lenke til kommentar
unleashed Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Men vil plastikk/gummi holde like lenge som et påloddet metall? Plastikken/gummien kan falle av! Lodder du derimot og får en bra loddesveis, dvs, at du rengjør og pusser godt, og bruker flussmiddel vil bota holde i massevis! Lenke til kommentar
MagE Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 de enkleste vil vel vere og kutte av litt før og litt etter hullet. og bare ta en slange mellom rørene. men det er ikke like bra som påloddet metall Lenke til kommentar
Tha sims Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Vel, hvorfor skal alt være så vanskelig?? Gjør som meg: Ta sandpapir og puss over der hullet er. Bland sammen araldit. Legg på et forsiktig lag over hullet og utover sidene der hullet er. Vær forsiktig slik at ikke araldit kommer inni kobberrøret. Vent 1 time eller so og tilfør et nutt lag araldit. Vent til dagen etterpå for å teste om du har tettet hullet bra nok. Funket supert dupert hos meg. Har ikke gitt noen negative konsekvenser etter et halvt år med denne løsningen. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Da var jobben gjort, men om den lekker er ikke testet enda, slik ble det: (Ikke skyt meg pga. kvaliteten på bildene, kun et WebCam) Lenke til kommentar
unleashed Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 får håpe det funker da :!: Lenke til kommentar
space Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Har selv loddet hull på min radiatot av messing. Funker meget bra. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå