Gå til innhold

Pinnacle eller Premiere?

Anbefalte innlegg

Hei

Får mitt nye panasonic 400 modellen i hus snart! Mitt første DV kamere bortsett fra at jeg hadde Canon 750i par dager før jeg leverte det tilbake pga av elendig bildekvalitet. Når skal jeg ha meg et redigeringsprogram, har brukt pinnacle v. 7 før, og synes programmet var veldig enkelt å bruke, dekket mine formål og var veldig enkelt å lære. Har en kamerat som har brukt Premiere og han synes Premiere er mye bedre en Pinnacle pga av du har flere muligheter med Premiere.

Hva bruker dere?

Og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, du sier det vel nesten selv.. Pinnacle for enkelhets skyld, og Adobe for mulighetene.. Selv bruker jeg Pinnacle når jeg skal raske sammen noe og få det til å se ålreit ut, og så leker jeg meg med Avid når jeg skal være mer nøyaktig/avansert. Adobe premiere droppet jeg etter å ha testet det en stund, rett og slett fordi jeg ble drittlei av å sitte og vente på rendringen underveis (var vel mer et pc-problem hos meg, men jeg har aldri savnet det etterpå..)

Men.. her er nok meningene mange, spørs vel mest på hvor mye du kan/ er villig til å lære deg, i forhold til resultatet.

Ingen vits i et kjempeprofft program dersom du blir sittende med en murstein av en manual hver gang du skal klippe sammen noe :(

Uansett.. Have fun!

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat samme bruksmønster som Maje, men jeg bruker Premiere og Studio9:

Studio 9 til kjappe, raske, grove jobber.

Premiere til ting som krever detaljarbeid.

Tror ærlig talt jeg kunne kjørt MovieMaker like godt for de kjappe, grove jobbene også.

Morsomt å jobbe med Premiere pga alle mulighetene, men for å være ærlig så bruker jeg bare en ørliten del av dem, det meste jeg jobber med er rene editeringsoppgaver uten effekter og filtre.

Lenke til kommentar
Tror ærlig talt jeg kunne kjørt MovieMaker like godt for de kjappe, grove jobbene også.

Morsomt å jobbe med Premiere pga alle mulighetene, men for å være ærlig så bruker jeg bare en ørliten del av dem.

Konklusjonen synes å være at en som kjøper Premiere Pro (veil. ca. 8000 kr.), bruker bare en brøkdel av finessene vedkommende har betalt for, og kunne like gjerne ha kjøpt et progam til en snau tusenlapp. Da virker det noe mer intelligent for amatører flest å kjøpe Premiere Elements.

Lenke til kommentar

Morsomt å jobbe med Premiere pga alle mulighetene, men for å være ærlig så bruker jeg bare en ørliten del av dem.

Konklusjonen synes å være at en som kjøper Premiere Pro (veil. ca. 8000 kr.), bruker bare en brøkdel av finessene vedkommende har betalt for, og kunne like gjerne ha kjøpt et progam til en snau tusenlapp. Da virker det noe mer intelligent for amatører flest å kjøpe Premiere Elements.

Takk for svar folkens! Blir nok pinnacle på meg!

Lenke til kommentar

Ja, det er jeg enig i. Jeg kjøpte riktignok "Video Suite" pakken i USA for ca 8-10 000 med mange gode Adobe programmer bundlet, men til 99% av arbeidet mitt kunne jeg greid meg med Elements - helt enig. Unntakene (for min del) er de gangene jeg har laget undervisningsfilmer og har hatt behov for å bruke After Effects (for animering) og Encore (for authoring av DVD'er med tekstspor).

Det er neppe noe å være stolt av at jeg har brukt for mye penger som ender opp som overkill, men det er i alle fall ærlig... :blush:

Lenke til kommentar

Nå blir det helt feil å sammenligne Studio med Premiere. Pinnacle Liquid Edition er den som kan sammenlignes med Premiere.

Selv har jeg bare brukt Liquid 6 så kan ikke utale meg om Premiere, men LE anbefales, gjennomført og stabilt program. Fra capture til dvd.

Spørsmålet er hvor mye man skal redigere og hvordan, om det er bare for å sette sammen klipp trenger man ikke allverden....

Lenke til kommentar
Nå blir det helt feil å sammenligne Studio med Premiere. Pinnacle Liquid Edition er den som kan sammenlignes med Premiere.

Da kan man kan like gjerne si at det er helt feil å sammenligne Studio med Premiere fordi det er Ulead Videostudio 8 som kan sammenlignes med Pinnacle Studio.

Men vitsen fra trådstarters side var vel ikke å sammenligne to jevnbyrdige programmer, men å spørre om man trenger et avansert program eller om man greier seg med et enkelt.

Lenke til kommentar

Da kan man kan like gjerne si at det er helt feil å sammenligne Studio med Premiere fordi det er Ulead Videostudio 8 som kan sammenlignes med Pinnacle Studio.

Men vitsen fra trådstarters side var vel ikke å sammenligne to jevnbyrdige programmer, men å spørre om man trenger et avansert program eller om man greier seg med et enkelt.

Sant nok, men man bør vurdere det opp mot andre programmer.

Pinnacle har og den fordel at man kan feks. ta prosjektfiler fra studio og konvertere dem til Liquid.

Lenke til kommentar

Kanskje det er greit at jeg stiller et spm som har en viss relevans til dette. Jeg vurderer nemlig å enten kjøpe Liquid Edition Pro, eller Matrox RTX100. Noen som kan si noe om hvilket program som har hvilke fordeler? Med matrox følger forøvrig premier pro.

Det viktigste er rask rendring for å kjøre ut på firewire. Helst vil jeg ikke ha realtime rendring på digital ut når jeg kun bruke to videospor, og et tekstlayer eller to uten 3D-effekter. Kan begge pakkene gjøre dette?

Og i dette tilfellet, noe man kan kalles "news editing" er det noe hinder for å bruke Studio 9? Eller er det slik at Studio 9 ikke støtter RT til dette??

Lenke til kommentar

Kjøp premiere! Hvis du har bra pc trenger du ikke å tenke på vente tid ang rendring. Bare så du vet det, du kan kjøre framvisningen på RAMMEN. Dvs at du ikke trenger å vente et sekund på å se framvisningen! I tillegg har den en automatisk autosave funksjon som gjør at du ikke mister arbeidet ditt hvis uhellet ditt er ute. (skjer med dårlige pc-er)

Bruker Pro versionen og 6.0. Har nettopp lært mye fra 6.0 og pro. Det er ganske like programme, men pro stikker av med seieren.

Hvis du har råd -----> gå for Pro versionen!!

Kjører AMD 64 bits CPU 3000+ 1 gb minne. Vivo 2x "Goes like hell "Gainward 6600GT Funker glimrende! I tillegg er det lurt å ha sata harddisk som reduserer ventetiden med å eksportere prosjektet.

Bare så du vet det, premiere gir bedre kvalitet til filmen. (spess pro versionen)

Har prøvd med to pinnacle progz. Begge går bananas på systemet. Hadde skoleprosjekt her om dagen. Vi brukte Vegas og fikk filmen ferdig på deadline. I motsettning til en annen gruppe som fikk stryk pga tekniske problemer med Pinnacle! HAHA! :thumbup:

Endret av raffegutten
Lenke til kommentar
Kjøp premiere! Hvis du har bra pc trenger du ikke å tenke på vente tid ang rendring. Bare så du vet det, du kan kjøre framvisningen på RAMMEN. Dvs at du ikke trenger å vente et sekund på å se framvisningen! I tillegg har den en automatisk autosave funksjon som gjør at du ikke mister arbeidet ditt hvis uhellet ditt er ute. (skjer med dårlige pc-er)

Bruker Pro versionen og 6.0. Har nettopp lært mye fra 6.0 og pro. Det er ganske like programme, men pro stikker av med seieren.

Kjører AMD 64 bits CPU 3000+ 1 gb minne. Vivo 2x  "Goes like hell "Gainward 6600GT Funker glimrende! I tillegg er det lurt å ha sata harddisk som reduserer ventetiden med å eksportere prosjektet.

Bare så du vet det, premiere gir bedre kvalitet til filmen. (spess pro versionen)

Har prøvd med to pinnacle progz. Begge går bananas på systemet. Hadde skoleprosjekt her om dagen. Vi brukte Vegas og fikk filmen ferdig på deadline. I motsettning til en annen gruppe som fikk stryk pga tekniske problemer med Pinnacle! HAHA! :thumbup:

Du har med andre ord ikke helt peiling på hva du/dere driver med....

Programvare er i prisklasse Liquid, Premiere og Avid er smaksak, ingen er dirkete dårlige, evntuelle feil er ofte hardware problemer....

En stor fordel med Pinnacle Liquid Edition 6PRO er mulighet til RT preview på monitor du kan koble til, på enten Svideo, kompositt eller komponent...optisk/coax/rca ut for lyd er det og.

Bare tull at filmen blir bedre med Premiere...

For min del kan jeg si at feks. Microsoft Word eller office generellt sett er noe ustabilt dritt i forhold til LE...kan telle antall krasj på en hånd...

Ellers er vel Intel noe raskere enn amd til videoredigering.

btw. Har det slått deg at Pinnacle og Avid imotsetning til Adobe leverer utstyr til Tvselskaper og dermed har en del mer erfaring enn Adobe med avanserte løsninger...som krever stabilitet koste hva det koste vil....

Lenke til kommentar

Hei chma, jeg må spørre fremdeles. Har lest på infosidene om LE, og finner ingen skille mellom preview RT og fullkvalitets RT. På breakout boksen er det jo en firewire-port. Kan du kjøre ut video på den porten i full kvalitet som på de analoge preview-portene, eller vil det da kreve rendering?

Lenke til kommentar

Kjører AMD 64 bits CPU 3000+ 1 gb minne. Vivo 2x  "Goes like hell "Gainward 6600GT Funker glimrende! I tillegg er det lurt å ha sata harddisk som reduserer ventetiden med å eksportere prosjektet.

Du har med andre ord ikke helt peiling på hva du/dere driver med....

Programvare er i prisklasse Liquid, Premiere og Avid er smaksak, ingen er dirkete dårlige, evntuelle feil er ofte hardware problemer....

En stor fordel med Pinnacle Liquid Edition 6PRO er mulighet til RT preview på monitor du kan koble til, på enten Svideo, kompositt eller komponent...optisk/coax/rca ut for lyd er det og.

Bare tull at filmen blir bedre med Premiere...

For min del kan jeg si at feks. Microsoft Word eller office generellt sett er noe ustabilt dritt i forhold til LE...kan telle antall krasj på en hånd...

Ellers er vel Intel noe raskere enn amd til videoredigering.

btw. Har det slått deg at Pinnacle og Avid imotsetning til Adobe leverer utstyr til Tvselskaper og dermed har en del mer erfaring enn Adobe med avanserte løsninger...som krever stabilitet koste hva det koste vil....

Det jeg mener med at pro versionen gir bedre kvalitet, har ikke noe med oppløsning å gjøre. Premiere Pro har flere funksjoner innen keying, i motsettning til pinnacle. Hvis en er flink til å keye kan en få merkbart bedre resultat på farger konstrast o.l. Derfor mener jeg at premiere gir bedre kvalitet til filmen. Det skal nevnes at jeg ikke har prøvd Pinnacle Liquid Edition, isåfall kan det være bedre key-control en de andre pinnacle versionene jeg har prøvd ut.

Det stemmer at AMD ikke yter like bra på redigering enn Pentium. I hovedsak så er den amd pc-en jeg nevnte en gaming-pc. Men den duger bra til redigering likevell. :cool:

Lenke til kommentar

Det jeg mener med at pro versionen gir bedre kvalitet, har ikke noe med oppløsning å gjøre. Premiere Pro har flere funksjoner innen keying, i motsettning til pinnacle. Hvis en er flink til å keye kan en få merkbart bedre resultat på farger konstrast o.l. Derfor mener jeg at premiere gir bedre kvalitet til filmen. Det skal nevnes at jeg ikke har prøvd Pinnacle Liquid Edition, isåfall kan det være bedre key-control en de andre pinnacle versionene jeg har prøvd ut.

Det stemmer at AMD ikke yter like bra på redigering enn Pentium. I hovedsak så er den amd pc-en jeg nevnte en gaming-pc. Men den duger bra til redigering likevell.  :cool:

Ok, ble bare litt forvirret om det var nok en newbie med nedlasta premiere som mente at kvaliteten ble bedre med pro. :blush:

Skal ikke skryte på meg altfor mye erfaring, men tror nok konklusjonen er at det ikke er programmet som lager video, man kan nok fint få til like mye bra med både Premiere, Liquid Edition, Avid osv...bare man kan bruke det.

Er vel snakk om marginale forskjeller på Intel og Amd, noe jeg og tror kan variere fra program til program. Ultimate pc må jo være Nforce 5 med intel og software som støtter SLI for rendering :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...