humty Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 Benytter et 300D med 580EX blitz. (E-TTL) I Av mode ønsker jeg å sette f.eks. f/5.6 og la kameraet finne riktig lukker tid. Dette blir vel riktig dersom jeg ikke benytter blitz, men dersom jeg benytter blitz, blir ikke lukkertiden riktig. Kan kameraet selv finne riktig exposure med blitz? Er det mulig å gjøre dette, eller må jeg benytte <P> eller <M> ? Takker for innspill! Lenke til kommentar
foton Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) I AV mode så settes som regel lukkerhastigheten til maks synk speed. Vet ikke hva det er for 300d, men tipper 1/200s. På min 20d er det 1/250 s. på 20d er det også en custom function hvor jeg kan skru av dette og da settes lukkertiden til det den ville vært uten blits i AV mode. Forøvrig vil hovedmotivet eksponeres riktig i begge tilfeller, men bagrunnen blir helt forskjellig. For blitsbilder er det beste å bruke manuell instilling. Da setter du både blender og lukkertid til det du ønsker, så ordner automatikken resten. Forøvrig vil endring av lukkertid som regel kun påvirke hvor lys/mørk bakgrunnen i bildet ditt blir. Prøv deg frem med forskjellige lukkertider/blenderåpninger og finn det du liker. Endret 7. mars 2005 av foton Lenke til kommentar
humty Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Hei og takk for svar! Mulig jeg gjør noe galt, da jeg får gjerne 1 sekunders lukkertider i AV modus, den setter altså ikke en fast lukkertid... I <P> derimot setter den en fast lukkertid. Kan også benytte highspeed sync, og da sette en mindre lukkertid i TV. Men, når du nevner Cn.F, så lurer jeg på om jeg kanskje har trykket litt mye der inne (har Waisa's firmware).. Vil det hjelpe her med en lysmåler? Blir så tungvindt å ta mange "test bilder" i forskjellige rom. Kikket litt rundt, men det er tydelig mange forskjellige varianter. Digitale og analoge. Lenke til kommentar
foton Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 (endret) Grunnen til at du får ett sekunds lukkertid er som jeg sa at i AV mode så får du enten max sync speed eller den lukkertiden kameraet ville valgt uten blits. Det er mulig at 300d ikke har den custom funksjonen hvor den kan settes til max sync speed. Har ikke noen erfaring med ekstern lysmåler, men det skulle ikke være nødvendig å bruke manuell instilling av blitsen. I M så settes kun lukkertid og blender, så ordner ettl automatikken resten. Mitt forslag med å forsøke litt forskjellige tider/blenderåpninger var hovedsaklig for at du skulle få erfare hvordan det spiller inn på bakgrunnsbelysningen. Forøvrig er det masse info om blitsbruk på eos kamera her: Se spesielt det avsnittet om hvordan blitsfotografering fungere med de forsjellige P, TV, AV, M modus fungerer. http://photonotes.org/articles/eos-flash/ Endret 7. mars 2005 av foton Lenke til kommentar
humty Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 Kjempefin link foton!! Der stod akkurat det jeg lurte på - mulig jeg forklarte meg litt dårlig i tråden, men den linken er nå bookmarked og printet ;-) Takktakk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå