sexyme Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 (endret) Ehm, lurer du på hva tegnet betyr? ^ betyr opphøyd i. a^2 = a*a og siden a=b er a^2=a*b. (annet eks: 2^2=2*2=4) Vet ikke om det var det du lurte på jeg. Edit: Det var allerede svart på jah Endret 29. mars 2005 av sexyme Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 (endret) a = b * a : a^2 = ab - b^2 a^2 - b^2 = ab - b^2 kan skrives slik: (a + b) * (a - b) = b(a - b) * (1/(a - b)) a + b = b + a 2a + b = a + b - b 2a = a * (1/a) 2 = 1 Kanskje mye å spørre om.. Men er dte mulig å få HELE greia forklart.. Kan meste av all matta der, men.. På forhånd takk.. hva står ^ for? eg. a^2 = ab Opphøyd i 2. Kvadrert. Ganget med seg selv. a^2 = a*a. Skjønte det nå.. Takk. . Endret 30. mars 2005 av HoaXed Lenke til kommentar
sexyme Skrevet 30. mars 2005 Del Skrevet 30. mars 2005 kan skrives slik: (a + b) * (a - b) = b(a - b) * (1/(a - b)) <---- her ser man at man (1/(a-b)) = 1/0 (siden a=b) og man kan ikke dele på null. Derfor er ikke dette mulig. a + b = b Lenke til kommentar
jrz Skrevet 31. mars 2005 Del Skrevet 31. mars 2005 eller bare for å referere til en pen kilde, http://mathworld.wolfram.com/Fallacy.html mathworld rocker btw Lenke til kommentar
CNesset Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 * a : a^2 = ab Skjønner nesten ikke en dritt så detta blir sikkert feil... a=b = 2=1? Da kan det vel ikke stemme at a^2 = ab? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. mai 2005 Del Skrevet 25. mai 2005 Du misforstår. at a=b betyr jo at de er like. Det vil også bety at a^2=a*a=a*b. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Leste dette eksempelet nylig i boken Fermats siste sats av Simon Singh, en veldig god bok om historien bak en av verdens mest berømte matematiske problemer. Husker jeg leste denne tråden rett etter at den ble lagt ut, men da skjønte jeg ikke "logikken" (eller kanskje rettere sagt ikke-logikken) i utregningen. Nå, derimot, etter å ha lest om tallet i og så videre, skjønte jeg jo til og med eksempelet som sier at 1 = -1. Kom noen her egentlig med en forklaring på den? Hva som er feil, altså? Edit: Fant på at jeg skulle sette bokstaven i i kursiv, der den representerer et tall. Endret 26. mai 2005 av TwinMos Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Husker jeg leste denne tråden rett etter at den ble lagt ut, men da skjønte jeg ikke "logikken" (eller kanskje rettere sagt ikke-logikken) i utregningen. Nå, derimot, etter å ha lest om tallet i og så videre, skjønte jeg jo til og med eksempelet som sier at 1 = -1. Kom noen her egentlig med en forklaring på den? Hva som er feil, altså? Ja. Roten av et tall har ofte mer enn en løsning. For eksempel er root(1) = 1 og root(1) = -1 begge riktig. +-1 = root(1) = root(-1*-1) = root(-1)*root(-1) = +-i * +-i = +-i^2 = +-1 Lenke til kommentar
Breiker Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 dere må og huske at 2 + 2 = 5 for store verdier av 2 Lenke til kommentar
GeO Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Husker jeg leste denne tråden rett etter at den ble lagt ut, men da skjønte jeg ikke "logikken" (eller kanskje rettere sagt ikke-logikken) i utregningen. Nå, derimot, etter å ha lest om tallet i og så videre, skjønte jeg jo til og med eksempelet som sier at 1 = -1. Kom noen her egentlig med en forklaring på den? Hva som er feil, altså? Ja. Roten av et tall har ofte mer enn en løsning. For eksempel er root(1) = 1 og root(1) = -1 begge riktig. +-1 = root(1) = root(-1*-1) = root(-1)*root(-1) = +-i * +-i = +-i^2 = +-1 Ah. Takker og bukker. Lenke til kommentar
akristina92 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg skjønner ingenting, jeg. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 dere må og huske at 2 + 2 = 5 for store verdier av 2 hæ?... Hehe, kødder du eller? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 dere må og huske at 2 + 2 = 5 for store verdier av 2 hæ?... Hehe, kødder du eller? Selvsagt gjør han. "2 + 2 = 5 (for extremely large values of 2)" er jo en klassiker på T-skjorter i nerdemiljøer ... Lenke til kommentar
gspr Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 dere må og huske at 2 + 2 = 5 for store verdier av 2 hæ?... Hehe, kødder du eller? Selvsagt gjør han. "2 + 2 = 5 (for extremely large values of 2)" er jo en klassiker på T-skjorter i nerdemiljøer ... At han kødder, var å ta litt hardt i. Dersom vi ikke opererer med antagelsen om at 2 betyr det naturlige tallet 2, men en verdi med ett siffers nøyaktighet, kan 2 representere f.eks. 2,4. Da har vi 2,4 + 2,4 = 4,8, som med ett siffers nøyaktighet må skrives 5. 2+2=5. Nå er det imidlertid ganske så underforståt at i uttrykket 2+2 representerer 2 det naturlige tallet 2, og dermed får vi 2+2=4. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 dere må og huske at 2 + 2 = 5 for store verdier av 2 hæ?... Hehe, kødder du eller? Selvsagt gjør han. "2 + 2 = 5 (for extremely large values of 2)" er jo en klassiker på T-skjorter i nerdemiljøer ... At han kødder, var å ta litt hardt i. Dersom vi ikke opererer med antagelsen om at 2 betyr det naturlige tallet 2, men en verdi med ett siffers nøyaktighet, kan 2 representere f.eks. 2,4. Da har vi 2,4 + 2,4 = 4,8, som med ett siffers nøyaktighet må skrives 5. 2+2=5. Nå er det imidlertid ganske så underforståt at i uttrykket 2+2 representerer 2 det naturlige tallet 2, og dermed får vi 2+2=4. Man kan vel egentlig vanskelig si at det ikke ligger noe humoristisk bak utsagnet. Men nå er jo "teknisk sett er dette riktig"-humor en nerds fremste kjennetegn òg da, så ... Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Dersom vi ikke opererer med antagelsen om at 2 betyr det naturlige tallet 2, men en verdi med ett siffers nøyaktighet, kan 2 representere f.eks. 2,4. Da har vi 2,4 + 2,4 = 4,8, som med ett siffers nøyaktighet må skrives 5. 2+2=5.Nå er det imidlertid ganske så underforståt at i uttrykket 2+2 representerer 2 det naturlige tallet 2, og dermed får vi 2+2=4. Ja, det ville uansett være et ganske grovt brudd for de matematiske reglene definert i N og Z (samlingen av henhodsvis naturlige tall og heltall). Lenke til kommentar
Fredrik Larsen Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Man skriver +-i for å uttrykke at både i og -i er løsninger på en ligning. Hvilke rekkefølge man skriver det i har ikke noe å si, man skriver det jo tross alt oppå hverandre for hånd. Det er vanlig, spesielt i trigonometri, og skifte position på tegnene for å indikere fortegnsskifte. ± Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 JBlack : sånn helt offtopic, er det ikke Brutal Deluxe du har bilde av i din avatar? Speedball 2 var jo et KONGESPILL! Stemmer det! Begge deler! Jeg skjønner ikke en dritt av denne matte snakken deres, men dæven jeg er konge i speedball 2..! *savne amigaen min* Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 Du får installere UAE om du har en passe kraftig nok PC. Speedball II funker fint på min, og du finner det gratis på nett. Lenke til kommentar
phax Skrevet 6. juni 2005 Del Skrevet 6. juni 2005 speedball må spilles med joystick, noe jeg ikke har.. testet det tidligere men det ble bare ikke like kos uten. men nå jeg ikke dra dette mere OT. *zip* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå