d0ppler Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 a = b * a : a^2 = ab - b^2 a^2 - b^2 = ab - b^2 kan skrives slik: (a + b) * (a - b) = b(a - b) * (1/(a - b)) a + b = b + a 2a + b = a + b - b 2a = a * (1/a) 2 = 1 Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 klisjé! (ikke null under en brøkstrek) Ta denne : (forresten: en annen i dette forumet oppdaget dette) 1 = root(1) = root(-1*-1) = root(-1)*root(-1) = i * i = i^2 = -1 ergo 1 = -1 ! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 klisjé! (ikke null under en brøkstrek) jupp... men allikevel litt morsom dog... ikke lett å se for dem som aldri har sett ligningen før.. 1 = root(1) = root(-1*-1) = root(-1)*root(-1) = i * i = i^2 = -1 jeg er med helt til den siste, hvor du sier at i^2 = -1.. hvordan får du til dette? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 1 = root(1) = root(-1*-1) = root(-1)*root(-1) = i * i = i^2 = -1 jeg er med helt til den siste, hvor du sier at i^2 = -1.. hvordan får du til dette? Det er sånn det er, per definisjon. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 JBlack : sånn helt offtopic, er det ikke Brutal Deluxe du har bilde av i din avatar? Speedball 2 var jo et KONGESPILL! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 For øvrig er root(1) = +-1 og root(-1) = +-i. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 JBlack : sånn helt offtopic, er det ikke Brutal Deluxe du har bilde av i din avatar? Speedball 2 var jo et KONGESPILL! Stemmer det! Begge deler! Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 7. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2005 For øvrig er root(1) = +-1 og root(-1) = +-i. ergo, vi kan da si at +-1 = +-1.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 For øvrig er root(1) = +-1 og root(-1) = +-i. ergo, vi kan da si at +-1 = +-1.. Noe sånt ja, men jeg vet ikke hvordan en matematiker formelt ville forholdt seg til det og utrykt det. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 7. mars 2005 Del Skrevet 7. mars 2005 For øvrig er root(1) = +-1 og root(-1) = +-i. ergo, vi kan da si at +-1 = +-1.. Noe sånt ja, men jeg vet ikke hvordan en matematiker formelt ville forholdt seg til det og utrykt det. Man skriver +-i for å uttrykke at både i og -i er løsninger på en ligning. Hvilke rekkefølge man skriver det i har ikke noe å si, man skriver det jo tross alt oppå hverandre for hånd. Det er vanlig, spesielt i trigonometri, og skifte position på tegnene for å indikere fortegnsskifte. Dersom det skulle være noen tvil så er faktisk 1 + 1 = 2 The proof starts from the Peano Postulates, which define the natural numbers N. N is the smallest set satisfying these postulates: P1. 1 is in N. P2. If x is in N, then its "successor" x' is in N. P3. There is no x such that x' = 1. P4. If x isn't 1, then there is a y in N such that y' = x. P5. If S is a subset of N, 1 is in S, and the implication (x in S => x' in S) holds, then S = N. Then you have to define addition recursively: Def: Let a and b be in N. If b = 1, then define a + b = a' (using P1 and P2). If b isn't 1, then let c' = b, with c in N (using P4), and define a + b = (a + c)'. Then you have to define 2: Def: 2 = 1' 2 is in N by P1, P2, and the definition of 2. Theorem: 1 + 1 = 2 Proof: Use the first part of the definition of + with a = b = 1. Then 1 + 1 = 1' = 2 Q.E.D. Note: There is an alternate formulation of the Peano Postulates which replaces 1 with 0 in P1, P3, P4, and P5. Then you have to change the definition of addition to this: Def: Let a and b be in N. If b = 0, then define a + b = a. If b isn't 0, then let c' = b, with c in N, and define a + b = (a + c)'. You also have to define 1 = 0', and 2 = 1'. Then the proof of the Theorem above is a little different: Proof: Use the second part of the definition of + first: 1 + 1 = (1 + 0)' Now use the first part of the definition of + on the sum in parentheses: 1 + 1 = (1)' = 1' = 2 Q.E.D. - Doctor Rob, The Math Forum Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 a = b * a : a^2 = ab - b^2 a^2 - b^2 = ab - b^2 kan skrives slik: (a + b) * (a - b) = b(a - b) * (1/(a - b)) a + b = b + a 2a + b = a + b - b 2a = a * (1/a) 2 = 1 Blir litt flau av å spørre hvor er null under brøkstrek? Må legge ti lat jeg er sinnsykt trøtt Lenke til kommentar
gspr Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Mellom linje 4 og 5 deles det på a-b. I første linje er a gitt som a=b, ergo a-b=0. Lenke til kommentar
Bogan Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Kom på det da jeg hadde lagt meg... Heldigvis ble litt skremt da den visst nok var så lett, og jeg ikke tok den da jeg har drevet mye med matte Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 En annen ting er at: 2a = a * (1/a) 2 = 1 er helt på trynet. 2a=a => a=0 Man har altså en delt-på-null feil der også. Lenke til kommentar
d0ppler Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 En annen ting er at: 2a = a * (1/a) 2 = 1 er helt på trynet. 2a=a => a=0 Man har altså en delt-på-null feil der også. ja.. du trodde virkelig ikke at 2 var det samme som 1..?? man MÅ gjøre noe tull for at denne skal "gå opp", og det er 2 singulariteter i denne ligningen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Poenget, dga01, er at den siste feilen er rett og slett feil i selve utførelsen av steget. Den første feilen er i seg selv ikke feil, men blir feil fordi a=b er definert ovenfor. Hadde man begynt der den første feilen er, og gjort det riktig, så hadde man fått a=0, b!=0 som svar. Den første er altså relativt finurlig. Den andre feilen er en direkte grov regnefeil. Lenke til kommentar
H4ngm4N Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hva betyr "root"? Ellers er jeg med... (Måtte bare nevne det.) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 kvadratrot = square root = sqrt eller root Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 a = b * a : a^2 = ab - b^2 a^2 - b^2 = ab - b^2 kan skrives slik: (a + b) * (a - b) = b(a - b) * (1/(a - b)) a + b = b + a 2a + b = a + b - b 2a = a * (1/a) 2 = 1 hva står ^ for? eg. a^2 = ab Lenke til kommentar
simes Skrevet 29. mars 2005 Del Skrevet 29. mars 2005 hva står ^ for? eg. a^2 = ab Opphøyd i 2. Kvadrert. Ganget med seg selv. a^2 = a*a. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå